Forslaget om at lekfolk ikke lenger skal kunne kastrere smågris
uten bedøvelse og at all kastrering skal utføres
av veterinær ved bruk av bedøvelse, vil ikke medføre
noen økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Forslaget vil derimot påføre dyreeier økte
utgifter. Små besetninger vil få høyest
gjennomsnittskostnad pr. avlspurke pr. år. Den gjennomsnittlige årlige
merkostnad pr. avlspurke vil ligge på ca. kr 450.
NILF har videre beregnet at de gjennomsnittlige årlige
kostnader vil reduseres noe ved at alderen på grisen økes
fra 1 til 4 uker.
For en gjennomsnittsbesetning på 15-29 purker, vil kostnadene
utgjøre ca. kr 13 000 pr. år.
Ved å bruke NILF sin modell for beregning av kostnader,
har næringen konkludert med at kostnadene totalt vil være 40-45
mill. kroner ved kastrering ved 1 ukes alder og 30-35 mill. kroner
ved kastrering ved 4 ukers alder.
Forslaget om å forby all kastrering av gris vil ikke medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige. Dersom forbudet
innføres før de forannevnte forutsetninger er
på plass, vil det imidlertid medføre store kostnader
og inntektstap for næringen. Det konkluderes med at kostnadene
i sum vil true hele det norske svineholdet og det stipuleres et
tap for primærprodusentene pr. år på 300
til 500 mill. kroner. I tillegg vil det miljø-/ressursmessig
være etisk betenkelig å produsere så store
mengder slakt for destruksjon. Dersom all kastrering av gris blir
utført av veterinær ved bruk av bedøvelse,
er det etter departementets mening ut fra et dyrevernmessig synspunkt
ikke lenger like påkrevet med et snarlig totalforbud, slik som
forutsatt ved forrige endring av dyrevernlov, jf. lov 19. januar
2001 nr. 6. Det er imidlertid fortsatt et mål at kastrering
av gris som sådan skal bli en unødvendig produksjonsmetode.
Det vil være behov for å sette et visst press
på næringen slik at forhold vedrørende
utsortering og reduksjon av andel utsortert slakt, skal utvikles
og komme på plass så raskt som mulig. Departementet
vil derfor foreslå at det nå innføres
et forbud i loven, men at forbudet ikke trer i kraft før
etter nærmere kunngjøring. I samråd med
næringen vil departementet arbeide for at dette kan skje
så snart det er praktisk og økonomisk gjennomførbart.