Ved at "sparebanker" tilføyes i finvl. § 2-18
gjøres lovens kapittel avsnitt III om omdanning av finansinstitusjoner
anvendelig ved omdanning av sparebanker til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap.
Departementet antar det er hensiktsmessig å presisere
at det er adgang til å fastsette vilkår i forbindelse med
tildeling av konsesjon. Tilføyelsen vil også omfatte
omdanning av gjensidige forsikringsselskaper og kredittforeninger.
Departementet legger til grunn at dette ikke innebærer
en endring i forhold til gjeldende rett.
Bestemmelsen er tatt med for å presisere at aksjene
av praktiske årsaker kan deles ut direkte fra morselskapet
i den omdannede institusjonen til stiftelsen, kundene og grunnfondsbeviseierne.
Dette vil innebære en forenklet prosedyre for tildeling
av aksjer ved opprettelse av mellomliggende morselskap.
Endringen vil innebære at grunnfondsbeviseierne ikke
vil kunne motsette seg ombytting.
Første punktum bygger på Banklovkommisjonens forslag
og skal erstatte gjeldende § 2-21. Departementet
er enig at kommisjonens forslag innebærer en presisering
i forhold til gjeldende lovtekst. Det fremgår nå direkte
av lovteksten at de aksjene som skal ombyttes med grunnfondsbevisene,
skal tilsvare de verdier grunnfondsbevisene representerer på omdanningstidspunktet.
Grunnfondsbeviskapitalen inkluderer etter denne begrepsbruken overkursfond
og utjevningsfond.
I annet punktum foreslås det av praktiske hensyn at
det i omdanningsvedtaket skal kunne fastsettes at grunnfondsbeviseiere
med en andel av grunnfondsbeviskapitalen under en fastsatt grense
skal tilføres kontanter i stedet for aksjer. Dette vil
særlig kunne være praktisk for institusjoner med
mange mindre grunnfondsbeviseiere. Hvor grensen skal settes må avgjøres individuelt
ut fra forholdene i den enkelte institusjon, og vil kunne vurderes
nærmere i forbindelse med behandlingen av en eventuell
konsesjonssøknad. Det vises i denne sammenheng til at omdanningsvedtaket skal
godkjennes av Kongen etter finvl. § 2-19 første ledd.
Endringene i § 2-21 vil få anvendelse
også på reglene for omdanning av gjensidige forsikringsselskaper
og kredittforeninger.
Nye krav til vedtektenes innhold får etter ordlyden også betydning
for eksisterende stiftelser opprettet ved omdanning av gjensidig
forsikringsselskap og kredittforeninger. Departementet vil imidlertid
kunne fastsette overgangsregler som innebærer at nye krav til
vedtektene ikke skal gjelde slike stiftelser.
Første punktum er en videreføring av gjeldende § 2-22
fjerde ledd første punktum, med noe endret ordlyd. I annet
punktum er det foreslått særskilt flertallskrav
for vedtektsendringer i sparebankstiftelser. Det presiseres i lovteksten
at vedtektsendringer krever tilslutning fra to tredeler av alle
medlemmer av generalforsamlingen, ikke bare de fremmøtte.
Et tilsvarende krav vil gjelde i forhold til andre lovbestemmelser som
krever tilslutning som for vedtektsendringer.
Tredje punktum skal sikre uavhengighet mellom stiftelsen og den
institusjon stiftelsen har eierandeler i. Det bemerkes at medlemmer
av stiftelsens generalforsamling ikke anses som tillitsvalgte i
stiftelsen. Tilsvarende regler for ansatte og tillitsvalgte foreslås imidlertid
i bestemmelsens syvende ledd. I forlengelsen av dette foreslås
regler i fjerde og femte punktum som skal bidra til å sikre
at medlemmer av generalforsamlingen har bred bakgrunn. Departementet
vil understreke at begrepet "andre interessegrupper" i fjerde punktum
ikke er ment å omfatte andre aksjonærer i den
omdannede sparebanken, dens morselskap eller andre institusjoner
stiftelsen eier aksjer i. Begrepet omfatter bl.a. personer som etter
gjeldende regler for sparebanker blir valgt inn i sparebankens forstanderskap
av kommunestyret/fylkestinget eller andre personer med
lokal tilknytning.
Departementet foreslår å erstatte begrepet
"møtedeltaker" med "medlem". Forslaget er kun en teknisk endring.
Bestemmelsen gir Kongen hjemmel til å fastsette nærmere
regler om grunnfondsbevis utstedt av stiftelsen, bl.a. i hvilken
grad grunnfondsbevisforskriften skal gjelde.
Departementet vil presisere at generalforsamlingens kompetanse
etter første og annet punktum ikke kan delegeres til stiftelsens
styre, verken i enkeltsaker eller generelt. Det er etter departementets
oppfatning viktig at slike avgjørelser blir fattet av stiftelsens øverste
organ. Av samme grunn foreslås også at beslutningen
må ha tilslutning fra et flertall som for vedtektsendring.
Etter femte punktum gjelder sparebankloven § 28
tilsvarende når det gjelder utdeling fra stiftelsen til
gaver til allmennyttig formål. Like regler for utdelinger
fra eierstiftelsen til en omdannet sparebank og fra andre sparebanker
er i overensstemmelse med at stiftelsen skal ivareta sparebanktradisjonene,
samtidig som den skal øve langsiktig og stabilt eierskap
i banken. Like regler vil også bidra til at valg av organisasjonsform
i størst mulig grad baseres på andre hensyn enn
hvilket regelsett som kommer til anvendelse.
Gjeldende § 2-24 regulerer sammenslåing
og avvikling til stiftelse oppstått etter omdanning av
finansinstitusjon til aksjeselskap. Departementet foreslår særregel
for stiftelser opprettet ved omdanning av sparebanker. Vedtak om
avvikling eller sammenslåing av slike stiftelser krever
tilslutning fra stiftelsens generalforsamling med flertall som for
vedtektsendring. Videre foreslås å erstatte begrepet
"fusjon" med "sammenslåing". Det foreslås et nytt
sjette ledd hvor det fremgår at stiftelsen ikke lenger
reguleres av denne lov dersom stiftelsens eierandel i den omdannede
sparebanken er mindre enn 10 pst. I dette ligger det at stiftelsen
må omdannes til en stiftelse regulert i sin helhet etter
stiftelsesloven.
Det foreslås en tilføyelse om at omdannet sparebank
kan benytte ordet "sparebank" eller "spare" i sitt firma dersom
stiftelsen opprettet ved omdanning av sparebanken eier 10 pst. eller
mer av aksjene i den omdannede sparebanken eller i morselskapet
i den omdannede sparebanken. Departementet presiserer at bankens
firma etter alminnelige regler må inneholde betegnelsen
AS eller ASA.
Det foreslås endringer som vil styrke grunnfondsbeviseiernes
representasjon i sparebanker. I fjerde ledd erstattes "grunnfondsobligasjon"
med "grunnfondsbevis" uten at dette skal innebære noen
materiell endring.
Departementet foreslår å øke prosentsatsen
til 25 pst. for å gjøre valgmuligheten for sparebanker
større. Bestemmelsen vil gjelde tilsvarende for utdelinger
fra eierstiftelser. Utdelinger skal likevel være i samsvar med
forsiktig og god forretningsskikk.
Det foreslås en presisering om at sparebanklovens regler
om sammenslutning eller avvikling av sparebanker ikke gjelder for
sparebanker som omdannes etter finvl. kapittel 2 avsnitt III.
Departementet vil presisere at reglene i forretningsbankloven
kommer til anvendelse på den omdannede sparebanken så langt
de passer.
Komiteen sluttar seg til forslag til
finansieringsverksemdslova § 2-22 sjette led.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sluttar
seg til vurderingane til departementet og til forslag til ny overskrift
til kapittel 2 avsnitt III i finansieringsverksemdlova, til finansieringsverksemdlova § 2-18
første led nr. 3, § 2-19 femte led nytt
andre punktum, § 2-21, § 2-23
andre led nytt andre punktum, sparebanklova § 47
nytt femte led og forretningsbanklova § 1 andre
led nytt andre punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til § 2-21 annet punktum som bestemmer at grunnfondsbeviseiere
kan bli tilført kontanter i stedet for aksjer i forbindelse
med omdannelse. Disse medlemmer viser til at finansministeren
i brev til Fremskrittspartiets stortingsgruppe 3. mai 2002
skriver at:
"Grunnfondsbeviseiere som utløses vil ... ha
krav på et kontantbeløp som er lik markedsverdien
av de aksjene som deres andel av grunnfondsbeviskapitalen skulle
tilsi. Det sentrale hensynet vil være å sikre
at grunnfondsbeviseiere som får kontanter, får
tildelt like mye verdier som om de på det aktuelle tidspunkt hadde
fått aksjer."
Disse medlemmer slutter seg til dette og understreker
viktigheten av at de som innløses ikke skal stilles dårligere
enn de som får aksjer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sine merknader til punkt 1.2.