Forslaget til endring av § 11 tredje ledd innebærer at
ordlyden presiseres slik at den klart gir uttrykk for den tolkning
av bestemmelsen som hittil er lagt til grunn. Endringen innebærer
således ingen endringer i praktiseringen av regelverket,
og antas ikke å få nevneverdige administrative
eller økonomiske konsekvenser.
Forslaget til § 16 første ledd nytt
annet punktum innebærer at man får en hjemmel
til å gi forskriftsbestemmelser om vilkårene for å anses
som flyktning. Forslaget medfører i seg selv ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser. Departementet arbeider imidlertid
med å utforme forskriftsbestemmelser til § 16,
og en mulig konsekvens av forskriftsbestemmelser på dette
området er at flere enn i dag vil få asyl.
Departementet vil komme tilbake til konsekvensene ved forskriftsregulering
på dette området i forbindelse med utarbeiding
av forskriftsbestemmelser til § 16.
Forslaget til endring av § 21 annet ledd innebærer at
Utlendingsdirektoratet kan fatte vedtak om hvilken status overføringsflyktningen
skal ha samtidig som det fatter vedtak om innreisetillatelse. Dette
vil virke tidsbesparende for direktoratet.
Forslaget til endring av §§ 48 første
ledd, 50 første og tredje (tidligere annet) ledd, 51 første
ledd, 57 første og tredje ledd og 58 første og
tredje ledd, vil få praktisk virkning hovedsakelig for
sveitsiske statsborgere. De administrative og økonomiske
konsekvensene for utlendingsmyndighetene vil dermed trolig være små.
Forslaget til § 50 annet ledd omhandler tjenesteyting
på tvers av grensen i inntil 90 dager og gjelder primært
tredjelandsborgere. Dette forslaget vil trolig heller ikke medføre
konsekvenser av betydning. Den manglende geografiske nærhet
vil gjøre ordningen lite praktisk i forhold til Island,
Sveits og Liechtenstein.
Komiteen har ingen merknader.