1.1 Innleiing

Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til lov om omdanning av statens jernbanetrafikkselskap (NSB BA) og statens postselskap (Posten Norge BA) til aksjeselskaper. Lovutkastet er en oppfølging av forslag fremmet i St.prp. nr. 62 (2001-2002) Om omdanning av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper.

NSB BA og Posten Norge BA er i dag såkalte særlovselskaper. Organiseringen mv. av selskapene går fram av særskilt lovgivning.

Hovedformålet med omdanningsloven som foreslås i proposisjonen er å regulere forholdet til jernbanetrafikkselskapsloven og postselskapsloven og fastsette nødvendige overgangsregler i forbindelse med omdanningene til aksjeselskaper.

I tillegg inneholder proposisjonen forslag til lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norge AS" ekspedisjonsnett. Lovforslaget har sin bakgrunn i at gjeldende bestemmelser om dette er regulert i postselskapsloven, som oppheves i forbindelse med omdanningen av Posten til aksjeselskap, og at tilsvarende regler etter Samferdselsdepartementets vurdering bør videreføres.

1.2 Omdanning av selskapa

I kapittel 2 i proposisjonen gis det en kort omtale av hvordan omdanningene av selskapene til aksjeselskaper gjennomføres. Lovforslaget sikrer bl.a. at den igangværende virksomheten i selskapene kan brukes som innskuddskapital i de nye selskapene. Aksjeselskapene vil ellers bli stiftet i tråd med reglene om stiftelse av aksjeselskaper i aksjeloven.

Det foreslås at NSB og Posten etableres som aksjeselskaper 100 pst. eid av staten og underlagt den generelle aksjelovgivningen, herunder særreglene for statsaksjeselskaper. Jernbanetrafikkselskapsloven og postselskapsloven vil dermed måtte oppheves i forbindelse med omdanningene, jf. lovutkastet § 9 nr. 1 og 2.

Omdanningene forutsettes å skje ved at NSB BAs og Posten Norge BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres som en helhet til henholdsvis NSB AS og Posten Norge AS i forbindelse med stiftelsen av aksjeselskapene. Som vederlag mottar staten aksjer i hhv. NSB AS og Posten Norge AS. I tillegg til at igangværende virksomhet skytes inn i aksjeselskapene er det i stortingsproposisjonen om saken foreslått at staten skyter inn ny egenkapital og at statens ansvarlige lån til Posten Norge BA gjøres om til egenkapital i Posten Norge AS. Som totalt vederlag for dette mottar staten alle aksjer i de nye aksjeselskapene.

§ 6 første ledd inneholder en bestemmelse som hindrer kreditorer og andre rettighetshavere i å motsette seg at NSB AS og Posten Norge AS i forbindelse med omorganiseringen overtar henholdsvis NSB BAs og Posten Norge BAs forpliktelser.

1.3 Overgangsreglar

I kapittel 3 i proposisjonen er det foreslått enkelte overgangsregler i forbindelse med omdanningene som svarer til det som har vært vanlig ved tidligere omdanninger av statlige virksomheter, herunder om omregistrering i registre ved navneendring og om overføring av offentlige rettigheter mv. I tillegg er det som en oppfølging av forslag fremmet i stortingsproposisjonen foreslått bestemmelser som sikrer videreføring av gjeldende lovregler om ventelønn og fortrinnsrett for tilsatte i NSB og Posten fram til 1. januar 2005, jf. § 7.

1.4 Særskilde forhold knytta til NSB

Omdanning av forvaltningsbedriften NSBs trafikkdel til NSB BA, jf. behandlingen av St.prp. nr. 2/Innst. S. nr. 31 (1996-97) Om endret tilknytningsform for Postverket og NSBs trafikkdel m.m., skjedde ved en deling av en samlet jernbanevirksomhet, jf. NSB BA og Jernbaneverket.

Arbeidet med delingen av eiendelene etter forvaltningsbedriften NSB har tatt tid. Ved omdanningen av NSB BA til aksjeselskap er det derfor nødvendig at bestemmelsene i jernbanetrafikkselskapslovens § 72 annet ledd knyttet til overføringer av eiendeler/eiendommer fra forvaltningsbedriften NSB til særlovselskapet NSB, også gjøres gjeldende for aksjeselskapet NSB, se forslag til § 2.

1.5 Tilbod av banktenester gjennom Posten sitt ekspedisjonsnett

Posten Norge BA er pålagt å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele sitt ekspedisjonsnett. Selve forpliktelsen til å tilby slike tjenester er ikke lovregulert, men går fram av konsesjonen til Posten og selskapets vedtekter. I forbindelse med omdanningen av Postbanken BA til aksjeselskap i 1999 ble det ved lov 18. juni 1999 nr. 42 innarbeidet en ny bestemmelse i postselskapsloven hvoretter Posten skal inngå avtale med finansinstitusjon der denne gis enerett og pålegges plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele Postens ekspedisjonsnett.

Ved omdanningen av Postbanken BA til aksjeselskap og opphevingen av postbankloven i den forbindelse, var det viktig fortsatt å sikre denne type banktjenester i hele landet og at den gjeldende avtalen mellom Posten og Postbanken om dette kunne videreføres.

Videreføring av avtalen mellom Posten og Postbanken var et sentralt element i fusjonsavtalen mellom Postbanken og DnB, og fortsatt sikring av tilbudet av banktjenester gjennom postnettet var en viktig del av beslutningsgrunnlaget for Stortingets samtykke til fusjonen.

Postselskapsloven, inkl. § 4a om avtale med finansinstitusjon, oppheves i forbindelse med omdanningen av Posten til aksjeselskap, og det er derfor vurdert om og hvordan dagens regulering bør videreføres.

Det foreslås ingen endringer i Postens plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett nå. Det foreslås imidlertid at forpliktelsen lovfestes direkte. Dermed vil det ikke være tvil om at dette er en samfunnspålagt oppgave for Posten. På sikt bør det vurderes om Postens forpliktelser på grunn av utviklingen i bankmarkedet og endrede kundebehov f.eks. kan begrenses til de deler av ekspedisjonsnettet som befinner seg i geografiske områder der det ikke tilbys grunnleggende banktjenester gjennom andre kanaler.

Samferdselsdepartementet foreslår at lovbestemmelsen om Postens plikt til å tilby grunnleggende banktjenester i sitt ekspedisjonsnett gjøres nøytral i forhold til om selskapet skal inngå avtale med en eller flere finansinstitusjoner for å sikre dette. Det legges imidlertid til grunn at Posten inntil konsekvensene av en mulig oppsplitting på flere banker er nærmere vurdert, viderefører dagens ordning med at én bank har plikt og enerett til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom selskapets ekspedisjonsnett. I denne forbindelse må konsekvensene for Postens muligheter til å oppfylle sine forpliktelser og for gjeldende avtale med DnB/Postbanken vurderes nøye.

Det foreslås at det gis en ny lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Postens ekspedisjonsnett.

I tillegg til lovfesting av Postens forpliktelser foreslås det i loven også innarbeidet en definisjon av "grunnleggende banktjenester" og en videreføring av dagens bestemmelser i postselskapsloven § 4a annet ledd om taushetsplikt for ansatte og revisor i Posten, jf. lovforslaget § 3.

1.6 Økonomiske og administrative konsekvensar

Omdanningene av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper vil ikke i seg selv medføre administrative eller personalmessige konsekvenser.

For økonomiske konsekvenser av forslaget, vises det til omtale i St.prp. nr. 62 (2001-2001) Om omdanning av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper.

1.7 Merknader til dei einskilde bestemmelsar

I kapittel 7 i proposisjonen blir de enkelte bestemmelser nærmere omtalt.