Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til lov om omdanning
av statens jernbanetrafikkselskap (NSB BA) og statens postselskap
(Posten Norge BA) til aksjeselskaper. Lovutkastet er en oppfølging av
forslag fremmet i St.prp. nr. 62 (2001-2002) Om omdanning av NSB
BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper.
NSB BA og Posten Norge BA er i dag såkalte særlovselskaper.
Organiseringen mv. av selskapene går fram av særskilt
lovgivning.
Hovedformålet med omdanningsloven som foreslås
i proposisjonen er å regulere forholdet til jernbanetrafikkselskapsloven
og postselskapsloven og fastsette nødvendige overgangsregler
i forbindelse med omdanningene til aksjeselskaper.
I tillegg inneholder proposisjonen forslag til lov om tilbud
av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norge AS" ekspedisjonsnett.
Lovforslaget har sin bakgrunn i at gjeldende bestemmelser om dette
er regulert i postselskapsloven, som oppheves i forbindelse med
omdanningen av Posten til aksjeselskap, og at tilsvarende regler
etter Samferdselsdepartementets vurdering bør videreføres.
I kapittel 2 i proposisjonen gis det en kort omtale av hvordan
omdanningene av selskapene til aksjeselskaper gjennomføres.
Lovforslaget sikrer bl.a. at den igangværende virksomheten
i selskapene kan brukes som innskuddskapital i de nye selskapene.
Aksjeselskapene vil ellers bli stiftet i tråd med reglene
om stiftelse av aksjeselskaper i aksjeloven.
Det foreslås at NSB og Posten etableres som aksjeselskaper
100 pst. eid av staten og underlagt den generelle aksjelovgivningen,
herunder særreglene for statsaksjeselskaper. Jernbanetrafikkselskapsloven
og postselskapsloven vil dermed måtte oppheves i forbindelse
med omdanningene, jf. lovutkastet § 9 nr. 1 og
2.
Omdanningene forutsettes å skje ved at NSB BAs og Posten
Norge BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres
som en helhet til henholdsvis NSB AS og Posten Norge AS i forbindelse
med stiftelsen av aksjeselskapene. Som vederlag mottar staten aksjer
i hhv. NSB AS og Posten Norge AS. I tillegg til at igangværende
virksomhet skytes inn i aksjeselskapene er det i stortingsproposisjonen
om saken foreslått at staten skyter inn ny egenkapital
og at statens ansvarlige lån til Posten Norge BA gjøres
om til egenkapital i Posten Norge AS. Som totalt vederlag for dette
mottar staten alle aksjer i de nye aksjeselskapene.
§ 6 første ledd inneholder en bestemmelse
som hindrer kreditorer og andre rettighetshavere i å motsette
seg at NSB AS og Posten Norge AS i forbindelse med omorganiseringen
overtar henholdsvis NSB BAs og Posten Norge BAs forpliktelser.
I kapittel 3 i proposisjonen er det foreslått enkelte overgangsregler
i forbindelse med omdanningene som svarer til det som har vært
vanlig ved tidligere omdanninger av statlige virksomheter, herunder
om omregistrering i registre ved navneendring og om overføring av
offentlige rettigheter mv. I tillegg er det som en oppfølging
av forslag fremmet i stortingsproposisjonen foreslått bestemmelser
som sikrer videreføring av gjeldende lovregler om ventelønn
og fortrinnsrett for tilsatte i NSB og Posten fram til 1. januar
2005, jf. § 7.
Omdanning av forvaltningsbedriften NSBs trafikkdel til NSB BA,
jf. behandlingen av St.prp. nr. 2/Innst. S. nr. 31 (1996-97)
Om endret tilknytningsform for Postverket og NSBs trafikkdel m.m.,
skjedde ved en deling av en samlet jernbanevirksomhet, jf. NSB BA
og Jernbaneverket.
Arbeidet med delingen av eiendelene etter forvaltningsbedriften
NSB har tatt tid. Ved omdanningen av NSB BA til aksjeselskap er
det derfor nødvendig at bestemmelsene i jernbanetrafikkselskapslovens § 72 annet
ledd knyttet til overføringer av eiendeler/eiendommer
fra forvaltningsbedriften NSB til særlovselskapet NSB,
også gjøres gjeldende for aksjeselskapet NSB,
se forslag til § 2.
Posten Norge BA er pålagt å tilby grunnleggende banktjenester
gjennom hele sitt ekspedisjonsnett. Selve forpliktelsen til å tilby
slike tjenester er ikke lovregulert, men går fram av konsesjonen
til Posten og selskapets vedtekter. I forbindelse med omdanningen av
Postbanken BA til aksjeselskap i 1999 ble det ved lov 18. juni 1999
nr. 42 innarbeidet en ny bestemmelse i postselskapsloven hvoretter
Posten skal inngå avtale med finansinstitusjon der denne
gis enerett og pålegges plikt til å tilby grunnleggende
banktjenester gjennom hele Postens ekspedisjonsnett.
Ved omdanningen av Postbanken BA til aksjeselskap og opphevingen
av postbankloven i den forbindelse, var det viktig fortsatt å sikre
denne type banktjenester i hele landet og at den gjeldende avtalen
mellom Posten og Postbanken om dette kunne videreføres.
Videreføring av avtalen mellom Posten og Postbanken
var et sentralt element i fusjonsavtalen mellom Postbanken og DnB,
og fortsatt sikring av tilbudet av banktjenester gjennom postnettet
var en viktig del av beslutningsgrunnlaget for Stortingets samtykke
til fusjonen.
Postselskapsloven, inkl. § 4a om avtale med
finansinstitusjon, oppheves i forbindelse med omdanningen av Posten
til aksjeselskap, og det er derfor vurdert om og hvordan dagens
regulering bør videreføres.
Det foreslås ingen endringer i Postens plikt til å tilby
grunnleggende banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett nå.
Det foreslås imidlertid at forpliktelsen lovfestes direkte.
Dermed vil det ikke være tvil om at dette er en samfunnspålagt
oppgave for Posten. På sikt bør det vurderes om
Postens forpliktelser på grunn av utviklingen i bankmarkedet
og endrede kundebehov f.eks. kan begrenses til de deler av ekspedisjonsnettet som
befinner seg i geografiske områder der det ikke tilbys
grunnleggende banktjenester gjennom andre kanaler.
Samferdselsdepartementet foreslår at lovbestemmelsen
om Postens plikt til å tilby grunnleggende banktjenester
i sitt ekspedisjonsnett gjøres nøytral i forhold
til om selskapet skal inngå avtale med en eller flere finansinstitusjoner
for å sikre dette. Det legges imidlertid til grunn at Posten
inntil konsekvensene av en mulig oppsplitting på flere
banker er nærmere vurdert, viderefører dagens
ordning med at én bank har plikt og enerett til å tilby
grunnleggende banktjenester gjennom selskapets ekspedisjonsnett.
I denne forbindelse må konsekvensene for Postens muligheter
til å oppfylle sine forpliktelser og for gjeldende avtale
med DnB/Postbanken vurderes nøye.
Det foreslås at det gis en ny lov om tilbud av grunnleggende
banktjenester gjennom Postens ekspedisjonsnett.
I tillegg til lovfesting av Postens forpliktelser foreslås
det i loven også innarbeidet en definisjon av "grunnleggende
banktjenester" og en videreføring av dagens bestemmelser
i postselskapsloven § 4a annet ledd om taushetsplikt
for ansatte og revisor i Posten, jf. lovforslaget § 3.
Omdanningene av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper
vil ikke i seg selv medføre administrative eller personalmessige
konsekvenser.
For økonomiske konsekvenser av forslaget, vises det
til omtale i St.prp. nr. 62 (2001-2001) Om omdanning av NSB BA og
Posten Norge BA til aksjeselskaper.
I kapittel 7 i proposisjonen blir de enkelte bestemmelser nærmere
omtalt.