For å presisere at lova også inneheld føresegner om
kviletid og fordi ILO-konvensjon nr. 180 bruker omgrepet sjøfolk,
er det i samsvar med dette gjort redaksjonelle endringar i første
ledd.
Andre ledd, tredje og fjerde ledd er ei vidareføring av
paragrafens nr. 1 andre ledd, nr. 2 og nr. 13.
Femte ledd er nytt. Føresegna er i forhold til § 1 nr.
3 og 4 i lova utforma generelt. Formålet med føresegna
er å etablere lovheimel for mellom anna ei eventuell framtidig
gjennomføring av ILO-konvensjon nr. 180 for tilsette på fiskefartøy,
slik konvensjonens artikkel 1 nr. 2 opnar for.
Femte ledd vert også føresett som heimel for å regulere
arbeids- og kviletid for unge sjøfolk i samsvar med direktiv
94/33 EF av 22. juni 1994 om vern av unge personar
på arbeidsplassen. Dette direktivet gjeld også for
sjøfart.
Det vert her føresett at fråvik frå føresegnene
i lova berre kan gjerast dersom det følgjer av internasjonale
avtalar m.m. som Noreg er bunde av.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at forslag til ny § 1
unntar skipets ledelse fra arbeidstidsbestemmelsene i loven. Disse
medlemmer aksepterer dette på bakgrunn av at samtlige
sjøfolk, inkludert skipets ledelse, omfattes av lovens § 12
om hviletid.
Paragrafen inneheld definisjonar av ord og uttrykk som er brukte
i lova. Definisjonane er i alt vesentleg i samsvar med forskrifter
som er fastsette av Sjøfartsdirektoratet. Elles er det
i nokre av definisjonane som vert oppretthaldne i forslaget her,
gjort endringar av redaksjonell art. Ei rekkje definisjonar er nye:
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har ingen merknader til utformingen
av lovens § 2.
Hovudregelen om 8 timar vanleg arbeidstid vert ståande
uendra og vert endra i samsvar med ILO-konvensjon nr. 180 artikkel
4 og § 4 i ECSA-avtalen om ein dags kvile per
veke og kvile på offentlege fridagar. Dette er i samsvar
med prinsippet i konvensjonens artikkel 5 nr. 1 a) og § 5
nr. 1 i avtalen om utrekning av maksimal arbeidstid.
Utforminga av § 3 må sjåast
i samanheng med forslaget til ny § 12 om kviletid
som er det sentrale forslaget her til endring i arbeidstidslova.
Etter forslaget skal alle sjøfolk ha minst 10 timar kvile
i alle periodar på 24 timar. Sidan den vanlege arbeidstida
skal vere 8 timar i døgnet, vil § 8 gje
avgrensinga for omfanget av overtid. I avsnitt B-VII/1
nr. 3.1 i STCW-konvensjonen er det føresett at ikkje all
anna tid enn kviletid skal vere arbeidstid. Difor vert gjeldande
føresegn om utrekningsperioden for total arbeidstid i § 3
nr. 1.3 i lova ståande ved lag.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter forslaget til
utforming av lovens § 3. Disse medlemmer vil
dog presisere at lovbestemmelsen ikke setter forbud mot arbeid utover åtte timer
i hver 24 timers periode, eller mot arbeid på hvile- og
helgedager. Bestemmelsen skal imidlertid forstås slik at
arbeid ut over åtte timer i hver 24 timers periode ikke
er å betrakte som alminnelig arbeidstid. Disse medlemmer forutsetter
at vilkårene for arbeid ut over alminnelig arbeidstid,
blir fastsatt i avtale.
Disse medlemmer har forståelse for at
det praktisk sett er vanskelig å håndheve forbudet
mot vedlikeholdsarbeid mellom kl 17.00 og kl 06.00. Det gjelder
særlig når dette sees i sammenheng med reglene
for hviletid.
Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
nødvendigheten av at personell som hviler/sover
må sikres tilstrekkelig ro. Dette er viktig av sikkerhetsmessige
og velferdsmessige grunner.
Det er viktig å markere selskapet si rolle når
det gjeld arbeids- og kviletidsreglar for sjøfolk. Dette
vil føre til større bevisstgjering og ansvarskjensle
også hos andre enn skipsmannskapet, samtidig som føresegna
viser til den plikt selskapet har til å støtte
skipsføraren i hans arbeid med å innfri krava
i lova.
Dessutan vert det føreslått å flytte § 14
til denne paragrafen som nytt andre ledd.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen
av lovens § 5.
Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk
art er § 5 nr. 4 føreslått oppheva.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at § 5
nr. 1 til 3 er beholdt etter innvendinger til forslaget om opphevelse
fra sjømannsorganisasjonene, og stiller seg positiv til
det. Videre har disse medlemmer forståelse
for beslutningen om å oppheve § 5 nr.
4. Dette fordi man legger avgjørende vekt på verdien
av at Norge har tilsvarende rammevilkår som andre land
som det er naturlig å sammenligne seg med. Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av tilsvarende rammevilkår
i en næring som i stor grad konkurrerer i et internasjonalt
marked. Disse medlemmer legger i denne forbindelse
vekt på at det er en norm internasjonalt at bestemmelser
om økonomiske vilkår oppheves da ILO-rekommandasjon
nr. 187 ikke har fått noen oppslutning.
Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk
art føreslår departementet at § 6
vert oppheva.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti aksepterer opphevelsen av lovens § 6,
og viser til begrunnelsen som er gitt i innledningen og i tilknytning
til opphevelsen av § 5 fjerde ledd ovenfor.
Disse medlemmer mener at de reforhandlinger av
avtaleverket som en opphevelse av bestemmelsen nødvendiggjør,
ikke har avgjørende vekt. En slik revisjon må partene
påregne ved lovrevisjoner av et visst omfang. Disse
medlemmer mener at hensynet til like rammevilkår
og konkurranse i dette tilfellet har avgjørende vekt.
Forslaget vidareførar delvis § 7 i
lova.
Første til tredje ledd svarer til artikkel 7 i ILO-konvensjon
nr. 180 og § 7 i ECSA-avtalen. Fjerde ledd svarer
til nr. 1.4 i paragrafen. Femte ledd svarer til nr. 2 i paragrafen
og vert føreslått endra frå å gjelde styrmenn
til å omfatte navigatørar generelt. Dette fordi
både arbeidstids- og kviletidsreglane skal gjelde for skipsførarar
som går vakter, jf. § 1 tredje ledd nr.
1 i forslaget.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter forslaget til utforming
av lovens § 7.
Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk
art er § 8 og § 10 føreslått
oppheva. Ved innføring av obligatoriske føresegner
om kviletid for alle sjøfolk fell behovet for denne føresegna
i § 9 bort, og ho vert foreslått oppheva.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til opphevingen
av lovens §§ 8, 9 og 10. Det vises til
begrunnelsen som er gitt innledningsvis og i tilknytning til opphevelsen
av § 5 fjerde ledd.
Føresegna er utforma for å tilpassast direktiv
94/33/EF av 22. juni 1994 om vern av
unge personar på arbeidsplassen, artikkel 9 nattarbeid.
Direktivet går lengre enn ILO-konvensjon nr. 180. Føresegna
er elles i samsvar med artikkel 6 i konvensjonen og § 6
i ECSA-avtalen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen av lovens § 11,
men vil påpeke det positive i at barn og ungdom under 18 år
som arbeider på skip nå får et sterkere
vern mot å bli pålagt nattarbeid.
Forslaget vidareførar delvis § 12
i lova.
Forslaget tek utgangspunkt i artikkel 4 i ILO-konvensjon nr.
180, ECSA-avtalens § 4 og føresegnene
i STCW-koden om kviletid for vaktgåande personell. Forslaget
skal sjåast i samanheng med § 3 lova
som gjeld vanleg arbeidstid. Det vert rekna som formålstenleg å gjennomføre
ILO-konvensjon nr. 180 ved å bruke dei alternative føresegnene
om kviletid i artikkel 5 nr. 1 b) i staden for arbeidstidsføresegnene
i artikkel 5 nr. 1 a). Det vert presisert at under normale omstende
inneber ikkje føresegna om kviletid at all resterande tid
i perioden skal vere arbeidstid.
Første ledd vidarefører føresegnene
i § 12 nr. 1 i lova og er elles i samsvar med
artikkel 5 nr. 1 b) i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5
nr. 1 i ECSA-avtalen.
Kviletida skal alltid vere minst 10 timar i eit tidsrom på 24
timar og 77 timar i eit tidsrom på 168 timar.
Andre ledd svarer til artikkel 5 nr. 2 i ILO-konvensjon nr. 180
og § 5 nr. 2 i ECSA-avtalen.
Tredje ledd svarer til STCW-koden Avsnitt VIII/1.3.
Føresegna gjeld kun vaktgåande personell og er såleis
meir avgrensa enn forslaget § 7 andre ledd.
Fjerde ledd og femte ledd svarer til artikkel 5 nr. 3 og nr.
4 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 3 og nr.
4 i ECSA-avtalen.
Femte ledd skal etter føresetnaden også gjelde
når maskinrommet er ubemanna.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen
av lovens § 12. Det vises til begrunnelsen som
er gitt innledningsvis og i tilknytning til opphevelsen av § 5 fjerde
ledd.
Forslaget i proposisjonen vidareførar delvis § 13
i lova. Forslaget følgjer av kravet i artikkel 8 i ILO-konvensjon
nr. 180 og ECSA-avtalen § 8 om registrering av
sjøfolks arbeids- eller kviletid, og er tilnærma
uendra frå gjeldande føresegn. Det skal likevel
nemnast at med tredje ledd i forslaget vert det innført
rett for sjøfolk til å få kopi av dei
nedteikningar som gjeld vedkommande i samband med registreringsskjemaet.
§ 14 er føreslått oppheva,
jf. § 4 andre ledd i forslaget.
§ 15 vert omnummerert til første ledd
og eit nytt andre ledd vert lagt til.
§ 15 første ledd vert føresett å vere
i samsvar med artikkel 9 i ILO-konvensjon nr. 180 og ECSA-avtalen § 9
om styresmakta si plikt til å kontrollere registreringsskjema
som skal førast etter artikkel 8 i ILO-konvensjon nr. 180,
ECSA-avtalens § 8 og som følgjer av § 13
i lova.
§ 15 andre ledd er i samsvar med artikkel 10
i ILO-konvensjon nr. 180 og ECSA-avtalens § 10
nr. 2 om brot på føresegnene om arbeids- eller
kviletid.
Forslaget i proposisjonen vidareførar delvis § 16
i lova.
§ 16 første ledd svarer til artikkel
5 nr. 6 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 6
i ECSA-avtalen om at høve til fråvik frå kviletidsføresegnene
til skade for sjøfolk berre kan gjevast i tariffavtale.
Andre ledd set grenser for når det kan gjerast fråvik
i tariffavtale frå kviletidsreglane for sjøfolk
som går vakter. Det svarer elles til føresegnene
i STCW-koden. Med mindre anna er fastsett i lova, skal fråvik
avgrensast slik som fastsett i første ledd. Tredje ledd
svarer til artikkel 5 nr. 5 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5
nr. 5 i ECSA-avtalen. Fjerde ledd svarer til § 12
nr. 5 i lova. Femte til sjuande ledd svarer til § 16
nr. 2 til nr. 4 siste punktum i lova. Åttande ledd svarer
til § 16 siste ledd lova.
I § 18 første ledd nr. 1.2 er det
ei utviding i høve til § 18 i lova.
Den som let vere å utlevere eller å føre
registreringsskjema, skal kunne straffast. På denne måten
skal ingen som let vere å utlevere eller føre
registreringsskjema, kunne komme unna strafferettsleg ansvar. I § 18
første ledd nr. 1.3 vert reder føreslått
erstatta med den. Dette fordi selskap er føreslått
innført i blant anna forslaget til ny § 4,
og at skuldkravet nødvendigvis må knytast til
personar om bord eller i selskapet sin landorganisasjon. Når
det gjeld straffeansvar for selskap, viser ein til straffelova kapittel
3 a) om straffeansvar for føretak.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under pkt. 1.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har ingen merknader.