6.1 Merknader til endringene i arbeidstidslova

6.1.1 Til § 1

6.1.1.1 Sammendrag

For å presisere at lova også inneheld føresegner om kviletid og fordi ILO-konvensjon nr. 180 bruker omgrepet sjøfolk, er det i samsvar med dette gjort redaksjonelle endringar i første ledd.

Andre ledd, tredje og fjerde ledd er ei vidareføring av paragrafens nr. 1 andre ledd, nr. 2 og nr. 13.

Femte ledd er nytt. Føresegna er i forhold til § 1 nr. 3 og 4 i lova utforma generelt. Formålet med føresegna er å etablere lovheimel for mellom anna ei eventuell framtidig gjennomføring av ILO-konvensjon nr. 180 for tilsette på fiskefartøy, slik konvensjonens artikkel 1 nr. 2 opnar for.

Femte ledd vert også føresett som heimel for å regulere arbeids- og kviletid for unge sjøfolk i samsvar med direktiv 94/33 EF av 22. juni 1994 om vern av unge personar på arbeidsplassen. Dette direktivet gjeld også for sjøfart.

Det vert her føresett at fråvik frå føresegnene i lova berre kan gjerast dersom det følgjer av internasjonale avtalar m.m. som Noreg er bunde av.

6.1.1.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at forslag til ny § 1 unntar skipets ledelse fra arbeidstidsbestemmelsene i loven. Disse medlemmer aksepterer dette på bakgrunn av at samtlige sjøfolk, inkludert skipets ledelse, omfattes av lovens § 12 om hviletid.

6.1.2 Til § 2 Definisjon m.m.

6.1.2.1 Sammendrag

Paragrafen inneheld definisjonar av ord og uttrykk som er brukte i lova. Definisjonane er i alt vesentleg i samsvar med forskrifter som er fastsette av Sjøfartsdirektoratet. Elles er det i nokre av definisjonane som vert oppretthaldne i forslaget her, gjort endringar av redaksjonell art. Ei rekkje definisjonar er nye:

6.1.2.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har ingen merknader til utformingen av lovens § 2.

6.1.3 Til § 3 Alminnelig arbeidstid

6.1.3.1 Sammendrag

Hovudregelen om 8 timar vanleg arbeidstid vert ståande uendra og vert endra i samsvar med ILO-konvensjon nr. 180 artikkel 4 og § 4 i ECSA-avtalen om ein dags kvile per veke og kvile på offentlege fridagar. Dette er i samsvar med prinsippet i konvensjonens artikkel 5 nr. 1 a) og § 5 nr. 1 i avtalen om utrekning av maksimal arbeidstid.

Utforminga av § 3 må sjåast i samanheng med forslaget til ny § 12 om kviletid som er det sentrale forslaget her til endring i arbeidstidslova. Etter forslaget skal alle sjøfolk ha minst 10 timar kvile i alle periodar på 24 timar. Sidan den vanlege arbeidstida skal vere 8 timar i døgnet, vil § 8 gje avgrensinga for omfanget av overtid. I avsnitt B-VII/1 nr. 3.1 i STCW-konvensjonen er det føresett at ikkje all anna tid enn kviletid skal vere arbeidstid. Difor vert gjeldande føresegn om utrekningsperioden for total arbeidstid i § 3 nr. 1.3 i lova ståande ved lag.

6.1.3.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter forslaget til utforming av lovens § 3. Disse medlemmer vil dog presisere at lovbestemmelsen ikke setter forbud mot arbeid utover åtte timer i hver 24 timers periode, eller mot arbeid på hvile- og helgedager. Bestemmelsen skal imidlertid forstås slik at arbeid ut over åtte timer i hver 24 timers periode ikke er å betrakte som alminnelig arbeidstid. Disse medlemmer forutsetter at vilkårene for arbeid ut over alminnelig arbeidstid, blir fastsatt i avtale.

Disse medlemmer har forståelse for at det praktisk sett er vanskelig å håndheve forbudet mot vedlikeholdsarbeid mellom kl 17.00 og kl 06.00. Det gjelder særlig når dette sees i sammenheng med reglene for hviletid.

Disse medlemmer vil imidlertid påpeke nødvendigheten av at personell som hviler/sover må sikres tilstrekkelig ro. Dette er viktig av sikkerhetsmessige og velferdsmessige grunner.

6.1.4 Til ny § 4 Selskapets og skipsførerens ansvar

6.1.4.1 Sammendrag

Det er viktig å markere selskapet si rolle når det gjeld arbeids- og kviletidsreglar for sjøfolk. Dette vil føre til større bevisstgjering og ansvarskjensle også hos andre enn skipsmannskapet, samtidig som føresegna viser til den plikt selskapet har til å støtte skipsføraren i hans arbeid med å innfri krava i lova.

Dessutan vert det føreslått å flytte § 14 til denne paragrafen som nytt andre ledd.

6.1.4.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen av lovens § 5.

6.1.5 Til § 5 Setting og brekking av vakter

6.1.5.1 Sammendrag

Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk art er § 5 nr. 4 føreslått oppheva.

6.1.5.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at § 5 nr. 1 til 3 er beholdt etter innvendinger til forslaget om opphevelse fra sjømannsorganisasjonene, og stiller seg positiv til det. Videre har disse medlemmer forståelse for beslutningen om å oppheve § 5 nr. 4. Dette fordi man legger avgjørende vekt på verdien av at Norge har tilsvarende rammevilkår som andre land som det er naturlig å sammenligne seg med. Disse medlemmer vil fremheve viktigheten av tilsvarende rammevilkår i en næring som i stor grad konkurrerer i et internasjonalt marked. Disse medlemmer legger i denne forbindelse vekt på at det er en norm internasjonalt at bestemmelser om økonomiske vilkår oppheves da ILO-rekommandasjon nr. 187 ikke har fått noen oppslutning.

6.1.6 Til § 6 Alminnelig arbeidstid som godtgjøres særskilt

6.1.6.1 Sammendrag

Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk art føreslår departementet at § 6 vert oppheva.

6.1.6.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti aksepterer opphevelsen av lovens § 6, og viser til begrunnelsen som er gitt i innledningen og i tilknytning til opphevelsen av § 5 fjerde ledd ovenfor.

Disse medlemmer mener at de reforhandlinger av avtaleverket som en opphevelse av bestemmelsen nødvendiggjør, ikke har avgjørende vekt. En slik revisjon må partene påregne ved lovrevisjoner av et visst omfang. Disse medlemmer mener at hensynet til like rammevilkår og konkurranse i dette tilfellet har avgjørende vekt.

6.1.7 Til § 7 Ekstraarbeid på grunn av sikkerhetstjeneste

6.1.7.1 Sammendrag

Forslaget vidareførar delvis § 7 i lova.

Første til tredje ledd svarer til artikkel 7 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 7 i ECSA-avtalen. Fjerde ledd svarer til nr. 1.4 i paragrafen. Femte ledd svarer til nr. 2 i paragrafen og vert føreslått endra frå å gjelde styrmenn til å omfatte navigatørar generelt. Dette fordi både arbeidstids- og kviletidsreglane skal gjelde for skipsførarar som går vakter, jf. § 1 tredje ledd nr. 1 i forslaget.

6.1.7.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter forslaget til utforming av lovens § 7.

6.1.8 Til § 8 Overtidsarbeid, § 9 Begrensning av overtidsarbeid og § 10 Godtgjørelse for overtidsarbeid

6.1.8.1 Sammendrag

Som følgje av forslaget om å oppheve føresegner av økonomisk art er § 8 og § 10 føreslått oppheva. Ved innføring av obligatoriske føresegner om kviletid for alle sjøfolk fell behovet for denne føresegna i § 9 bort, og ho vert foreslått oppheva.

6.1.8.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til opphevingen av lovens §§ 8, 9 og 10. Det vises til begrunnelsen som er gitt innledningsvis og i tilknytning til opphevelsen av § 5 fjerde ledd.

6.1.9 Til § 11 Begrensning av nattarbeid for ungdom

6.1.9.1 Sammendrag

Føresegna er utforma for å tilpassast direktiv 94/33/EF av 22. juni 1994 om vern av unge personar på arbeidsplassen, artikkel 9 nattarbeid. Direktivet går lengre enn ILO-konvensjon nr. 180. Føresegna er elles i samsvar med artikkel 6 i konvensjonen og § 6 i ECSA-avtalen.

6.1.9.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen av lovens § 11, men vil påpeke det positive i at barn og ungdom under 18 år som arbeider på skip nå får et sterkere vern mot å bli pålagt nattarbeid.

6.1.10 Til § 12 Hviletid

6.1.10.1 Sammendrag

Forslaget vidareførar delvis § 12 i lova.

Forslaget tek utgangspunkt i artikkel 4 i ILO-konvensjon nr. 180, ECSA-avtalens § 4 og føresegnene i STCW-koden om kviletid for vaktgåande personell. Forslaget skal sjåast i samanheng med § 3 lova som gjeld vanleg arbeidstid. Det vert rekna som formålstenleg å gjennomføre ILO-konvensjon nr. 180 ved å bruke dei alternative føresegnene om kviletid i artikkel 5 nr. 1 b) i staden for arbeidstidsføresegnene i artikkel 5 nr. 1 a). Det vert presisert at under normale omstende inneber ikkje føresegna om kviletid at all resterande tid i perioden skal vere arbeidstid.

Første ledd vidarefører føresegnene i § 12 nr. 1 i lova og er elles i samsvar med artikkel 5 nr. 1 b) i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 1 i ECSA-avtalen.

Kviletida skal alltid vere minst 10 timar i eit tidsrom på 24 timar og 77 timar i eit tidsrom på 168 timar.

Andre ledd svarer til artikkel 5 nr. 2 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 2 i ECSA-avtalen.

Tredje ledd svarer til STCW-koden Avsnitt VIII/1.3. Føresegna gjeld kun vaktgåande personell og er såleis meir avgrensa enn forslaget § 7 andre ledd.

Fjerde ledd og femte ledd svarer til artikkel 5 nr. 3 og nr. 4 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 3 og nr. 4 i ECSA-avtalen.

Femte ledd skal etter føresetnaden også gjelde når maskinrommet er ubemanna.

6.1.10.2 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har ingen kommentarer til utformingen av lovens § 12. Det vises til begrunnelsen som er gitt innledningsvis og i tilknytning til opphevelsen av § 5 fjerde ledd.

6.1.11 Til § 13 Registreringsskjema, § 14 Loven skal finnes om bord, § 15 Tilsynet med at loven overholdes, § 16 Fravik fra loven og § 18 Straffebud

6.1.11.1 Sammendrag

Forslaget i proposisjonen vidareførar delvis § 13 i lova. Forslaget følgjer av kravet i artikkel 8 i ILO-konvensjon nr. 180 og ECSA-avtalen § 8 om registrering av sjøfolks arbeids- eller kviletid, og er tilnærma uendra frå gjeldande føresegn. Det skal likevel nemnast at med tredje ledd i forslaget vert det innført rett for sjøfolk til å få kopi av dei nedteikningar som gjeld vedkommande i samband med registreringsskjemaet.

§ 14 er føreslått oppheva, jf. § 4 andre ledd i forslaget.

§ 15 vert omnummerert til første ledd og eit nytt andre ledd vert lagt til.

§ 15 første ledd vert føresett å vere i samsvar med artikkel 9 i ILO-konvensjon nr. 180 og ECSA-avtalen § 9 om styresmakta si plikt til å kontrollere registreringsskjema som skal førast etter artikkel 8 i ILO-konvensjon nr. 180, ECSA-avtalens § 8 og som følgjer av § 13 i lova.

§ 15 andre ledd er i samsvar med artikkel 10 i ILO-konvensjon nr. 180 og ECSA-avtalens § 10 nr. 2 om brot på føresegnene om arbeids- eller kviletid.

Forslaget i proposisjonen vidareførar delvis § 16 i lova.

§ 16 første ledd svarer til artikkel 5 nr. 6 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 6 i ECSA-avtalen om at høve til fråvik frå kviletidsføresegnene til skade for sjøfolk berre kan gjevast i tariffavtale. Andre ledd set grenser for når det kan gjerast fråvik i tariffavtale frå kviletidsreglane for sjøfolk som går vakter. Det svarer elles til føresegnene i STCW-koden. Med mindre anna er fastsett i lova, skal fråvik avgrensast slik som fastsett i første ledd. Tredje ledd svarer til artikkel 5 nr. 5 i ILO-konvensjon nr. 180 og § 5 nr. 5 i ECSA-avtalen. Fjerde ledd svarer til § 12 nr. 5 i lova. Femte til sjuande ledd svarer til § 16 nr. 2 til nr. 4 siste punktum i lova. Åttande ledd svarer til § 16 siste ledd lova.

I § 18 første ledd nr. 1.2 er det ei utviding i høve til § 18 i lova.

Den som let vere å utlevere eller å føre registreringsskjema, skal kunne straffast. På denne måten skal ingen som let vere å utlevere eller føre registreringsskjema, kunne komme unna strafferettsleg ansvar. I § 18 første ledd nr. 1.3 vert reder føreslått erstatta med den. Dette fordi selskap er føreslått innført i blant anna forslaget til ny § 4, og at skuldkravet nødvendigvis må knytast til personar om bord eller i selskapet sin landorganisasjon. Når det gjeld straffeansvar for selskap, viser ein til straffelova kapittel 3 a) om straffeansvar for føretak.

6.1.12 Komiteens merknader

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader under pkt. 1.1.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har ingen merknader.