3. Oppstart og avvikling av e-penge­foretak

3.1 Samandrag

Det foreslås at e-pengeforetak må organiseres som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap. Videre foreslås det et krav om tillatelse fra departementet for å kunne drive virksomhet som e-pengeforetak. Lovforslaget inneholder også regler om tilbakekall av tillatelse i nærmere bestemte tilfeller. Det foreslås å gjennomføre EØS-reglene om gjensidig anerkjennelse av utenlandske utstedere av e-penger som har tillatelse fra en annen EØS-stat. Det foreslås også at foretak hjemmehørende utenfor EØS, skal ha adgang til etter nærmere regler å starte og drive virksomhet gjennom filial eller datterselskap i Norge. Datterselskap må ha tillatelse etter de alminnelige regler. I lovforslaget er det regler om konsesjonsplikt for erverv av e-pengeforetak. Ved avvikling er det i visse tilfeller foreslått meldeplikt og krav om godkjenning av avviklingen fra Kredittilsynet.

3.2 Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak §§ 1-7, 2-2, 2-3, 6-1, 6-2, 7-1, 7-2 og 9-2 og § 9-1 om ikraftsettingsføresegn.

Komiteen viser til at Regjeringa foreslår at løyve etter e-pengeforetaklova skal ha som vilkår at "minst to personer faktisk bestemmer hovedlinjene for virksomheten". Komiteen viser til brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002, og legg til grunn at vilkåret er oppfylt dersom styret i e-pengeforetaket fastset retningsliner for drifta som er lovfesta i § 6-12 andre ledd i aksjelova og allmennaksjelova. Komiteen meiner at vilkåret i e-pengeforetaklova § 2-1 tredje ledd ikkje utan vidare kan oppfattast slik at dei to personane "sammen fatter større beslutninger om foretakets drift", jf. side 30 i proposisjonen. Komiteen meiner at fordelinga av ansvar mellom styret og dagleg leiing i e-pengeforetaket skal følgje aksjelova/allmennaksjelova, som gjer at det er "selskapets forhold" som avgjer om det er styret eller dagleg leiar som kan treffe vedtak.

Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak § 2-1 med unnatak av at "sunn og fornuftig" vert erstatta med "sunn og forsvarlig" i tredje ledd nr. 4, at orda "utstederen av elektroniske penger" i tredje ledd nr. 5 og 6 vert erstatta med "e-pengeforetaket" og at ordet "eller" vert lagt til sist i tredje ledd nr. 6, jf. brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002.

Komiteen viser til at forslaga til § 2-3 og § 2-5 gjeld høvesvis utanlandske og norske e-pengeforetak. Komiteen viser til brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002, der det heiter:

"Utenlandske banker og kredittinstitusjoner har gjennom bankdirektivets (2000/12/EF) regler om gjensidig anerkjennelse av tillatelser adgang til å drive grensekryssende tjenesteyting eller drive virksomhet gjennom filial innen EU/EØS-området. Virksomhet som består i utstedelse av elektroniske penger er gjennom direktivets vedlegg 1 nr. 5 omfattet av slik tillatelse.

Tilsvarende regler vil gjelde for norske banker og kredittinstitusjoner for deres virksomhet innenfor EØS-området."

Komiteen tek til orientering at òg bankar og kredittinstitusjonar kan skriva ut elektroniske pengar etter bankdirektivet ved grensekryssande verksemd eller filial.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at sitatet ovenfor kun gjelder EØS-foretak. Disse medlemmer mener på tilsvarende måte at ikke bare e-pengeforetak, men også banker og andre kredittinstitusjoner fra utenfor EØS-området må kunne få tillatelse, i tilfelle etter § 2-4.

Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak § 2-4 med unnatak av at tilvisninga i andre ledd skal lyde "tillatelse etter første ledd", jf. brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002.

Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak §§ 3-1 og 3-2 med unnatak av at "god og fornuftig" vert erstatta med "sunn og forsvarlig" i § 3-1 tredje ledd og i § 3-2, jf. brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002.

Komiteen viser til brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002 der det går fram at ordlyden i § 7-1 "ikke [kan] anses for å sette utenlandske e-pengeforetak som driver virksomhet i Norge i en annen stilling enn norske banker mv.". Komiteen sluttar seg til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regelen i § 7-1 omfatter utenlandske e-pengeforetak. Etter disse medlemmers mening må bestemmelsen ikke anvendes slik at det stilles strengere krav til norske foretak enn til utenlandske for å kunne overta virksomheten til et e-pengeforetak.