Det foreslås at e-pengeforetak må organiseres som
aksjeselskap eller allmennaksjeselskap. Videre foreslås
det et krav om tillatelse fra departementet for å kunne
drive virksomhet som e-pengeforetak. Lovforslaget inneholder også regler
om tilbakekall av tillatelse i nærmere bestemte tilfeller.
Det foreslås å gjennomføre EØS-reglene
om gjensidig anerkjennelse av utenlandske utstedere av e-penger
som har tillatelse fra en annen EØS-stat. Det foreslås
også at foretak hjemmehørende utenfor EØS,
skal ha adgang til etter nærmere regler å starte
og drive virksomhet gjennom filial eller datterselskap i Norge.
Datterselskap må ha tillatelse etter de alminnelige regler.
I lovforslaget er det regler om konsesjonsplikt for erverv av e-pengeforetak.
Ved avvikling er det i visse tilfeller foreslått meldeplikt
og krav om godkjenning av avviklingen fra Kredittilsynet.
Komiteen sluttar seg til forslag til
lov om e-pengeforetak §§ 1-7, 2-2, 2-3,
6-1, 6-2, 7-1, 7-2 og 9-2 og § 9-1 om ikraftsettingsføresegn.
Komiteen viser til at Regjeringa foreslår
at løyve etter e-pengeforetaklova skal ha som vilkår
at "minst to personer faktisk bestemmer hovedlinjene for virksomheten". Komiteen viser
til brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september 2002,
og legg til grunn at vilkåret er oppfylt dersom styret
i e-pengeforetaket fastset retningsliner for drifta som er lovfesta
i § 6-12 andre ledd i aksjelova og allmennaksjelova. Komiteen meiner
at vilkåret i e-pengeforetaklova § 2-1
tredje ledd ikkje utan vidare kan oppfattast slik at dei to personane
"sammen fatter større beslutninger om foretakets drift",
jf. side 30 i proposisjonen. Komiteen meiner at fordelinga av
ansvar mellom styret og dagleg leiing i e-pengeforetaket skal følgje
aksjelova/allmennaksjelova, som gjer at det er "selskapets
forhold" som avgjer om det er styret eller dagleg leiar som kan
treffe vedtak.
Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak § 2-1
med unnatak av at "sunn og fornuftig" vert erstatta med "sunn og
forsvarlig" i tredje ledd nr. 4, at orda "utstederen av elektroniske
penger" i tredje ledd nr. 5 og 6 vert erstatta med "e-pengeforetaket"
og at ordet "eller" vert lagt til sist i tredje ledd nr. 6, jf.
brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september
2002.
Komiteen viser til at forslaga til § 2-3
og § 2-5 gjeld høvesvis utanlandske og
norske e-pengeforetak. Komiteen viser til brev frå finansministeren til
finanskomiteen 6. september 2002, der det heiter:
"Utenlandske banker og kredittinstitusjoner har gjennom
bankdirektivets (2000/12/EF) regler om gjensidig
anerkjennelse av tillatelser adgang til å drive grensekryssende
tjenesteyting eller drive virksomhet gjennom filial innen EU/EØS-området.
Virksomhet som består i utstedelse av elektroniske penger
er gjennom direktivets vedlegg 1 nr. 5 omfattet av slik tillatelse.
Tilsvarende
regler vil gjelde for norske banker og kredittinstitusjoner for
deres virksomhet innenfor EØS-området."
Komiteen tek til orientering at òg bankar
og kredittinstitusjonar kan skriva ut elektroniske pengar etter
bankdirektivet ved grensekryssande verksemd eller filial.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sitatet ovenfor kun gjelder EØS-foretak. Disse
medlemmer mener på tilsvarende måte at
ikke bare e-pengeforetak, men også banker og andre kredittinstitusjoner
fra utenfor EØS-området må kunne få tillatelse,
i tilfelle etter § 2-4.
Komiteen sluttar seg til forslag til
lov om e-pengeforetak § 2-4 med unnatak av at
tilvisninga i andre ledd skal lyde "tillatelse etter første
ledd", jf. brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september
2002.
Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak §§ 3-1
og 3-2 med unnatak av at "god og fornuftig" vert erstatta med "sunn
og forsvarlig" i § 3-1 tredje ledd og i § 3-2,
jf. brev frå finansministeren til finanskomiteen 6. september
2002.
Komiteen viser til brev frå finansministeren
til finanskomiteen 6. september 2002 der det går
fram at ordlyden i § 7-1 "ikke [kan] anses
for å sette utenlandske e-pengeforetak som driver virksomhet
i Norge i en annen stilling enn norske banker mv.". Komiteen sluttar
seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regelen i § 7-1 omfatter utenlandske e-pengeforetak.
Etter disse medlemmers mening må bestemmelsen
ikke anvendes slik at det stilles strengere krav til norske foretak
enn til utenlandske for å kunne overta virksomheten til
et e-pengeforetak.