Arbeids- og administrasjonsdepartementet foreslår at
kondemneringsordningen formelt begrenses til 5 år i lovteksten,
og at det kanskje bør foretas en første vurdering
av effekten av ordningen allerede etter 2-3 år. For øvrig
vises til en uttalelse fra Konkurransetilsynet, som har fremholdt
at det bør innføres en ordning der fiskerettigheter
gjøres omsettelige for å gi fiskerne insentiv
til å si fra seg deltageradganger og konsesjoner, som et
alternativt strukturtiltak.
Nærings- og handelsdepartementet er usikre på effekten
av en ordning med strukturfond i forhold til eksempelvis en ordning
med omsettelige kvoter.
Troms fylkeskommune presiserer at det var satt som en forutsetning
fra Norges Fiskarlags side at "Staten skal bidra med minst like
mye som næringen i finansieringen av et slikt fond". De
mener at en avgiftsbelastning på 1 pst. er for
høyt, og fremholder at en "realiserbar avgiftssats bør
ligge på 0,3-0,5 pst".
Fiskarlaget fremhever landsmøtets forutsetning om at
myndighetene bidrar til fondet minst på lik linje med fiskeflåten.
Fiskarlaget forutsetter at Regjeringen slår dette fast
overfor Stortinget i forbindelse med behandlingen av lovhjemmelen
for strukturfondet, og at Regjeringen samtidig gir uttrykk for at
den har til hensikt å oppfylle denne forutsetningen. Fiskarlaget
presiserer videre at man vil ta stilling til det konkrete regelverket
for strukturfondet i forbindelse med egen høringsrunde
om forskrifter for ordningen.
Norges Kystfiskarlag stiller seg uforstående til behovet
for å innføre et strukturfond for kondemnering
av fiskefartøy også i kystflåten, og
"kan ikke se at et slikt tiltak vil bidra til å øke
lønnsomheten og verdiskapningen i næringen". De
er videre "prinsipielt uenig i at norske fiskere skal pålegges
en avgift som medfører til dels store tap i omsetningen,
og som i praksis betyr at de tvinges til å betale for at
de selv eller yrkeskollegaer må gå ut av næringen".
Kystfiskarlaget godtar heller ikke at Norges Fiskarlag sentralt
er eneste representant for fiskerne i den videre forvaltningen av
fondet.
FHL går på prinsipielt grunnlag imot at det
etableres en lovhjemmel for innføring av strukturfond for
kondemnering av fiskefartøy.
Fiskeridepartementet fremhever at arbeidet for å etablere
en struktur i fiskeflåten som er tilpasset de ressurser
man kan forvente å drive fiske på i fremtiden,
må ha en langsiktig horisont og være basert på en
jevn utvikling. Strukturvirkemidler bør være til stede
som et stående tilbud for de fiskere som ønsker å utvikle
sin næringsvirksomhet. Departementet er enig med de høringsinstansene
som har påpekt behovet for ulike strukturtiltak. Forslaget
om et strukturfond skal ikke sees som et alternativ til andre tiltak, men
som et supplement.
Særlig Norges Fiskarlag har vært opptatt av spørsmålet
om fortsatte statlige bidrag til kondemneringsstøtte, og
har fremholdt at lagets landsmøtevedtak ble gjort på det
vilkår at staten "stiller til disposisjon et minst like
stort årlig beløp som det fiskerne selv genererer".
Departementet finner det imidlertid ikke tilrådelig at
staten skal binde seg til fremtidige bevilgninger på denne
måten. Spørsmålet om offentlig kondemneringsstøtte
bør tas opp i de årlige forhandlingene mellom
staten og Norges Fiskarlag om støttetiltak for fiskerinæringen.
Resultatet av disse forhandlingene legges frem for Stortinget i
en egen proposisjon. Departementet viser til at næringsdrivende
som er tildelt konsesjon eller fyller vilkårene for å delta
i adgangsbegrensede fiskerier, har fått tilgang til en
naturressurs uten å måtte betale vederlag for
dette. Et redusert antall fartøy innenfor vedkommende fartøygruppe,
kombinert med stabil fordeling av kvoter mellom ulike fartøygrupper,
vil ytterligere sikre grunnrenten for den enkelte. Departementet
ser det ikke som urimelig at næringen selv finansierer Strukturfondet,
uten at staten skal binde seg til å bidra hvert år
med nøyaktig det samme beløp som det samlede avgiftsproveny.
Departementet har ikke sett behov for å opprette et
eget styre for strukturfondet. Flere av høringsinstansene
har uttrykt enighet om dette. Norges Kystfiskarlag har uttalt at
laget ikke kan godta at Norges Fiskarlag er eneste representant
for fiskerne i den videre forvaltning av fondet. Det er etter departementets
mening naturlig at Norges Fiskarlag, basert på lagets størrelse
og representativitet blant fiskerne, tillegges en rolle som skissert.
En tar derfor sikte på å arbeide videre med saken
etter disse linjene, men vil løpende vurdere sammensetningen
slik at nødvendig representativitet og legitimitet sikres.
Fiskeridepartementet har kommet til at det ikke bør etableres
noen egen klageordning for Strukturfondet.
Avgiftssatsen skal vedtas av Stortinget ved den årlige
budsjettbehandlingen.
På bakgrunn av de høringsuttalelsene som har vært
kritiske til etablering av et næringsfinansiert strukturfond,
har departementet funnet å ville foreslå at lovbestemmelsen
gjøres midlertidig, til fem år fra ikrafttredelsen.
Ordningen skal evalueres senest 3 år etter ikrafttredelse.
Fiskeridepartementet vil videre etter nærmere vurdering
foreslå at midlene inkluderes i statsbudsjettet forutsatt
at midlene øremerkes til strukturtiltak i fiskeflåten.
Administrasjonskostnadene for strukturavgiften og strukturfondet
vil bli dekket innenfor rammen av de innkrevde avgiftsmidler.