Sammendrag

I Ot.prp. nr. 45 (2001-2002) ble fremmet forslag til en ny lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven). Proposisjonen bygde på Valglovutvalgets utredning NoU 2001:3 Velgere, valgordning, valgte.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet først å behandle og avgi innstilling om de deler av proposisjonen som angikk valg til fylkesting og kommunestyrer, med sikte på at nye regler kunne gjelde fra og med valget i 2003. De spesielle reglene om valg til Stortinget ble utsatt til behandling på et senere tidspunkt. I tillegg utsatte komiteen behandlingen av proposisjonens forslag til endringer i kommuneloven om innbyggerinitiativ. Komiteen avga Innst. O. nr. 81 (2001-2002) om lov om valg til fylkesting og kommunestyrer (valgloven). Dette resulterte i lov 28. juni 2002 nr. 57, som trådte i kraft 1. september 2002. Fra samme tid ble lov 1. mars 1985 nr. 3 om stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg (valgloven) opphevet, med unntak av § 83.

Denne innstilling gjelder enkelte endringer i reglene om valg til kommunestyrer og fylkesting, endringer som bør få virkning for valget i 2003. I en senere innstilling vil komiteen behandle endringer i valgloven som spesielt gjelder valg til Stortinget.

Ifølge valgloven av 1985 hadde velgerne ved kommunestyrevalg adgang til å føre opp en gang inntil så mange kandidatnavn fra andre valglister ("slengere") som svarer til en fjerdedel av antall representanter som skal velges. I kommuner hvor kommunestyret har 19 eller færre representanter, kunne det likevel føres opp inntil 5 slike navn. Hver stemmeseddel inneholdt så mange listestemmer som antall representanter som skal velges. Oppføring av en slenger på en stemmeseddel ga en listestemme til den valgliste slengeren sto på, mens stemmeseddelens valgliste tapte en listestemme.

I proposisjonen ble adgangen til å føre opp slengere ved kommunestyrevalg foreslått videreført, men begrensningen av antallet som kan føres opp på hver stemmeseddel ble foreslått opphevet. Videre ble foreslått at slengerne ikke lenger kan ha betydning for mandatfordelingen, dvs. at man ikke lenger skal registrere antall listestemmer per stemmeseddel ved fordelingen mellom valglistene, men bare regne med hele stemmesedler.

I Innst. O. nr. 81 (2001-2002) gikk komiteens mindretall - medlemmene fra Arbeiderpartiet - inn for å fjerne ordningen med slengere. Komiteens flertall - de andre medlemmene - uttalte at de "ønsker å opprettholde dagens ordning med "slengere" slik at det å føre opp "slengere" fra andre lister fortsatt skal ha betydning for mandatfordelingen partiene imellom". I samsvar med dette ble det bestemt i loven § 7 -2 annet ledd at velgeren ved kommunestyrevalg også kan gi en personstemme til en eller flere kandidater på andre valglister. I Odelstinget 14. juni 2002 ble denne bestemmelsen vedtatt med 55 mot 18 stemmer. Under behandlingen i Odelstinget var det imidlertid på det rene at man ikke hadde lyktes med å innarbeide i valgloven fullstendige og dekkende bestemmelser om slengere i samsvar med flertallets intensjon om å opprettholde den dagjeldende ordning. Saksordføreren Kjell Engebretsen uttalte om dette i Odelstinget:

"Flertallet i komiteen har i utgangspunktet ønsket å beholde dagens slengerordning. En ønsker imidlertid ikke at dette skal få den konsekvens at den metoden man bruker, Sainte-Laguës metode, ikke kan benyttes ved kommunestyrevalget. Hvorvidt det er mulig å kombinere disse to forslagene, altså beholde Sainte-Laguës metode samtidig som man beholder slengerordningen, må utredes nærmere av departementet. Komiteen har derfor lagt inn forslag om å beholde proposisjonens opprinnelige utforming av slengerordningen og Sainte-Laguës metode ved kommunestyrevalget. Komiteen vil komme tilbake til spørsmålet om slengere ved en senere behandling av resten av valgloven, altså til høsten."

Under henvisning til dette har komiteen skrevet til Kommunal- og regionaldepartementet, og departementet har svart ved brev av 14. november 2002. Brevet fra departementet er trykt som vedlegg til denne innstillingen. I brevet opplyser departementet at det ikke er noe i veien for å kombinere St. Laguës modifiserte metode med et system med slengere og overføring av listestemmer mellom listene. Det vil ikke ha praktiske konsekvenser for resultatet av valgoppgjøret.