Slik departementet ser det vil den totale arbeidsbyrden for de
norske tilsynene være tilnærmet uforandret ved
gjennomføringen av lovforslaget. For myndighetene vil de
administrative kostnader bl.a. være knyttet til opprettelse
og drift av bl.a. kontaktpunkter, og eventuell annen oppfølging
av direktivet. Kostnadene ved dette er ikke mulig å anslå per
i dag. Lovforslaget vil kunne innebære at tjenestetilbydere må endre
måten opplysningene om virksomheten mv. presenteres på og
omfanget av opplysningene. Dessuten kan de bli nødt til å ta
i bruk andre tekniske løsninger ved mottak av elektronisk
bestilling. Dette vil være en engangskostnad, og vil sannsynligvis være
marginal i forhold til den totale kostnaden ved å sette
opp en e-handelsløsning. Etablering av forutsigbare rettsprinsipper,
vil kunne medføre kostnadsbesparelser for aktørene
da de unngår usikkerhet i forhold til tilpasning av virksomheten,
særlig ved markedsføring og salg over Internett
mv.