Kamphundloven setter forbud mot å holde, avle og innføre
farlige hunder. Slike hunder kan politiet kreve avlivet. Hvis hundene
er ulovlig innført, kan de i stedet utvises. I forskrift
regnes opp hvilke hundetyper som uten videre regnes som farlige
hunder etter kamphundloven. Om en hund av annen type enn forskriften
nevner anses som en farlig hund, avhenger altså av en konkret
bedømmelse av den enkelte hunden.
I høringsnotatet var det tatt inn forslag om bestemmelser
om forbud mot farlige hunder. Problemstillingen om blandingshunder
ulv/hund og spørsmålet om angreps- og
forsvarstrening av hunder, var ikke behandlet i høringsnotatet.
Flere høringsinstanser gir sin tilslutning til reglene
om forbud mot farlige hunder. En rekke instanser har mer inngående
merknader om hva som er eller bør anses som farlige hunder.
Flere instanser stiller spørsmål ved eller går
imot at hunder som er "spesielt ... utholdende" skal anses som farlige
hunder, og mange har også nærmere merknader om
hvilke hundetyper som bør rammes av forbudet.
Departementet foreslår i tråd med gjeldende
rett et forbud mot å holde, avle eller innføre
farlige hunder, og mot å innføre sæd
og embryo fra farlige hunder. Departementet foreslår også å si
klart i lovteksten at farlige hunder skal avlives eller pålegges
utført fra riket ved vedtak av politiet. Etter departementets
syn tyder mye på at det er for lett å omgå kamphundloven
siden også andre kamphundtyper enn de som er forbudt i
dag, volder problemer. Departementet foreslår at enkelte
nye hundetyper blir eksplisitt forbudt i tråd med rettslig
utvikling i andre land og faktisk utvikling i drabantbyene hos oss.
Departementet er kommet til at hundetypene amerikansk staffordshire
terrier og staffordshire bullterrier bør forbys. Under
tvil er departementet imidlertid blitt stående ved at bullterrier
ikke bør foreslås omfattet av forbudet. Man bør
imidlertid følge utviklingen i kamphundmiljøene
og vurdere bullterrieren nærmere ut fra de erfaringer som
måtte komme.
Departementet har vurdert om nye hundetyper av mastiff-, bulldog-
og terriertypene og blandinger av disse m.m. bør forbys,
fordi dette kan dekke hundetyper som kamphundmiljøene kan
komme til å holde. Departementet er her blitt stående
ved å videreføre en mulighet til å utvide
forbudet ved forskrift.
Flere høringsinstanser har gått inn for et
forbud mot avl ved kryssing av hund og ulv og et forbud mot å holde
eller innføre slike blandingsraser. Departementet vil foreslå som
utgangspunkt at slike dyr blir definert som farlige hunder. Departementet
har imidlertid vært i tvil om hvor langt et forbud mot
hundetyper som er en blanding av ulv og hund, bør strekkes.
Departementet tar som utgangspunkt at det ikke har grunnlag for å foreslå noe
forbud når det gjelder hundetyper som er vel etablert her
i landet. Det kan være hensiktsmessig å avgrense
dette til hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert
i Norge av Norsk Kennel Klub før 1. januar 2003.
Men er det skjedd innblanding av ulv i individer av rasen etter
at den ble godkjent av den internasjonale organisasjonen (FCI) som
Norsk Kennel Klub bygger sin registrering på, bør
forbudet omfatte etterkommere av slike individer. Med en slik avgrensning
antar departementet at forbudet kan gi et vern mot nye hundetyper
som er en blanding av ulv og hund, at forbudet lar seg håndheve
i praksis, og at etablerte og utbredte hundetyper går klar
av forbudet.
Departementet er blitt stående ved at saarloos wolfhond
i denne omgang bør følge den alminnelige regelen,
mens tsjekkoslovakisk ulvehund bør regnes som en farlig
hund etter loven.
Departementet mener at loven bør kreve at den som holder
en hund som kan forveksles med en "farlig hund", må dokumentere
at hunden ikke hører til denne kategorien og derfor er
lovlig. Departementet foreslår derfor å videreføre
den gjeldende ordning om dokumentasjonsplikt i kamphundloven, jf.
utkastet § 19 tredje ledd. Departementet foreslår
at dokumentasjonskravet bygger på politiets praksis i Oslo med å kreve
at hunden er identitetsmerket og at dette identitetsmerket knytter
hunden til et registreringsbevis med en tilknyttet stamtavle.
Departementet foreslår et forbud mot å trene
hunder i angrep eller forsvar overfor mennesker. Hunder som politiet
etter en konkret vurdering finner at mest sannsynlig er blitt gitt
slik trening anses som farlige hunder som skal avlives. Den foreslåtte
bestemmelsen er en sikkerhetsbestemmelse som følger sivilrettslige
bevisregler.
Videre foreslår departementet å definere som
farlige hunder slike hunder som er gitt trening i eller for å angripe
andre hunder. Det at noen arrangerer hundekamper eller sender hundene
sine i hundekamper rammes allerede av straff etter dyrevernloven.
Departementet foreslår videre at enkelthunder - uansett
hundetype eller hunderase - som fremstår som spesielt aggressive,
kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper
eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker
og dyr, blir ansett som farlige hunder. Etter vedtak av politiet
skal slike hunder kunne avlives eller pålegges utført
fra riket. Departementet mener at politiet bør ha en slik skjønnsmessig
kompetanse til å gripe inn mot hunder som konkret vurdert
for politiet fremstår som spesielt aggressive eller kampvillige
mv.
Departementet foreslår av hensyn til det vanlige familieholdet
av hundetyper som rammes av forbud, et unntak fra forbudet som vil
gjøre at enkelthunder som i dag er lovlig holdt, kan beholdes.
Unntaket vil for det første omfatte de hundetyper (kamphunder) som
det foreslås forbud mot i loven her. Dernest vil det dekke
de få hundene av allerede forbudte hundetyper som fortsatt
finnes fra før kamphundloven trådte i kraft i
1991. Hvis hundene angriper folk bør de avlives, og departementet
foreslår dette som en unntaksløs regel for disse
hundetypene, som det anser som særlig risikable.
Unntak fra forbudet mot angreps-, forsvars- og kamptrente hunder
i utkastet § 19 annet ledd bokstav d og e bør
gjelde for politiets hunder og hunder som har fått slik
trening eller er ført inn i landet med politiets samtykke.
Departementet foreslår dessuten en adgang for politiet
til å gjøre unntak fra forbudet mot hold og innførsel
av kamphundtyper, ulvekrysninger samt eventuelle andre hundetyper
som blir forbudt ved forskrift. Det foreslås at ethvert
politidistrikt skal ha kompetanse til å innvilge unntak
med virkning for hele riket.