De lovendringene som foreslås i proposisjonen vil etter
Regjeringens vurdering ikke ha vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Forslagene som gjelder gjennomgangen av enkelte sider av Norges
Banks stilling vil ha visse administrative konsekvenser. Disse konsekvensene
ligger i forslagene selv, og det vises til omtalen av de enkelte
forslagene i proposisjonenes kapittel 3. Forslaget om å avskjære
adgangen for Norges Bank til å yte kreditt direkte til
staten, medfører behov for omlegging av dagens praksis
med at Norges Bank kjøper statspapirer direkte fra staten
for markedspleieformål. Omleggingen medfører visse
administrative konsekvenser for staten ved Finansdepartementet og for
Norges Bank. De økonomiske konsekvensene av forslagene
antas å kunne dekkes opp innenfor eksisterende ressursrammer.
Opphevelsen av valutareguleringsloven og penge- og kredittreguleringsloven
medfører forenklinger i lovverket. Forslaget innebærer
at den gjeldende valutaposisjonsreguleringen i medhold av valutareguleringsloven
må oppheves. Det antas å medføre forenklinger
for Norges Bank og kredittinstitusjonene. Det kan også gi
noe lavere kostnader for kredittinstitusjonene. Etter forslaget
skal lovgrunnlaget for innhenting av opplysninger videreføres.
Forslaget anses derfor i seg selv ikke å medføre økonomiske
og administrative konsekvenser. Det er imidlertid aktuelt å endre
innrettingen av deler av innhentingen. Konsekvensene må vurderes
nærmere i den forbindelse. Forslaget om ny regulering av
valutavirksomhet innebærer forenklinger ved at det ikke
lenger vil kreves særskilt autorisasjon som valutabank
fra Norges Bank. Etter forslaget vil adgangen til å drive
valutavirksomhet utvides fra valutabanker til å omfatte
kredittinstitusjoner og finansieringsforetak. Avhengig av i hvilken
grad nye foretak vil søke om å drive valutavirksomhet
på dette grunnlaget, kan det medføre behov for
noe økt ressursbruk i Kredittilsynet.
Komiteen tar dette til orientering.