Til Odelstinget
Departementet foreslår i proposisjonen endringer i universitets-
og høyskoleloven § 14 og § 44.
Antall styremedlemmer i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
(NOKUT) foreslås utvidet fra fem til sju medlemmer (§ 14).
Bakgrunnen er at NOKUT også vil få ansvar for
akkreditering, evaluering og godkjenning av fagskoleutdanning, jf.
Innst. O. nr. 78 (2002-2003), samt behovet for internasjonal deltakelse
i styret. Økningen vil gi rom for representanter fra både
offentlige og private høyere utdanningsinstitusjoner.
Departementet har vurdert alternative løsninger for
en uavhengig tilsynsordning med studentenes læringsmiljø,
jf. Stortingets vedtak under behandlingen av Innst. O. nr. 58 (2001-
2002). Departementet finner det naturlig og hensiktsmessig at Arbeidstilsynet utfører
dette tilsynsansvaret i tilknytning til den tilsynsvirksomhet det
allerede i dag driver ved institusjonene, og hjemler dette i lovens § 44.
Arbeidstilsynet vil etter forslaget få de samme sanksjonsmuligheter
som de har etter arbeidsmiljøloven, dvs. pålegg, tvangsmulkt
og mulighet til å stenge hele eller deler av institusjonen
for kortere perioder. Arbeidstilsynet skal føre tilsyn
med både fysiske og psykiske krav til læringsmiljøet.
Men siden studentene har en annen tilknytning til institusjonene
enn arbeidstakere, må de psykiske krav til læringsmiljøet
forstås på en noe annen måte enn tilsvarende
begreper i arbeidsmiljøloven § 12. Kjerneområdet
for psykiske krav vil være forhold knyttet til typiske
mobbe- og trakasseringssaker relatert til studiesituasjonen.
Departementet legger også inn en bestemmelse i § 44
om at Læringsmiljøutvalget skal holdes orientert
om alle klager fra studenter vedrørende læringsmiljøet.
Særlig viktig blir klager som ikke tas til følge.
Det foreslås også å lovfeste at Læringsmiljøutvalget
skal gjøres kjent med pålegg og andre enkeltvedtak
som Arbeidstilsynet treffer. Utvalget kan gi uttalelse om klagene
når det finner det påkrevet, men ikke bindende
pålegg til styret. Utvalget kan også selv rette
henvendelse om en sak til Arbeidstilsynet. Departementet ønsker
med forslagene å styrke Læringsmiljøutvalgets
sentrale plass i arbeidet for å ivareta studentenes læringsmiljø.
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine
Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen
og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
har merket seg at forslagene i proposisjonen er en konsekvens av
tidligere vedtak i Stortinget. Forslaget om en uavhengig tilsynsordning
for studentenes læringsmiljø bygger på Stortingets
behandling av Innst. O. nr. 58 (2001-2002), mens forslaget om utvidelse
av antall styremedlemmer i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
bl.a. skyldes Stortingets vedtak om at NOKUT også skal
ha ansvaret for akkreditering, evaluering og godkjenning av fagskoleutdanninger
(jf. Innst. O. nr. 78 (2002-2003)).
Komiteen er enig i at antall styremedlemmer
i NOKUT skal utvides, knyttet til utvidelsen av organets oppgaver. Komiteen ber
departementet i forbindelse med utvidelsen av styret om å vurdere
oppnevning av personer med bakgrunn i fagmiljøer som i
dag ikke er representert i styret, f.eks. statlig høgskolesektor
eller fagskoleutdanningssektor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og
representanten Simonsen, viser til at departementet foreslår å øke
antall styremedlemmer i NOKUT med to medlemmer. Dette grunnet behovet for
internasjonal deltakelse i styret, samt at NOKUTs ansvarsområde
planlegges økt til også å gjelde akkreditering,
evaluering og godkjenning av fagskoleutdanning, jf. Innst. O. nr.
78 (2002-2003). Flertallet mener økningen
vil gi rom for representanter fra både offentlige og private
høyere utdanningsinstitusjoner. Når det gjelder øvrige
oppgaver, viser flertallet til opprettelsen av NOKUT.
Etter komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsens syn bør organet NOKUT
ha godkjennings- og tilsynsoppgaver for hele utdanningskjeden. Både
organisering og ressurstildeling bør etter disse
medlemmers syn gjennomgås på nytt i lys
av dette. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innrette organisering og ressurser
for NOKUT slik at organet dekker godkjenning og tilsyn for hele
utdanningskjeden og uavhengig av undervisningsinstitusjonenes eierskap."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet støtter Regjeringens forslag om å utvide
NOKUTs styre, men ønsker i tillegg å styrke studentenes
representasjon i styret med ett medlem til.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"§ 14 nr. 2 skal lyde:
Styret oppnevnes av Kongen og består av åtte medlemmer
og tre varamedlemmer, hvorav to medlemmer skal være studenter.
Departementet oppnevner styrets leder."
Komiteen er positiv til at departementet
foreslår at Arbeidstilsynet gis tilsynsansvar med studentenes
læringsmiljø. Komiteen mener det
er naturlig og hensiktsmessig at Arbeidstilsynet utfører
tilsynsansvaret med studentenes læringsmiljø. Arbeidstilsynet
har i dag tilsyn med store deler av arealene ved universitetene
og innehar både den kompetanse, erfaring og sanksjonsmyndighet
som er nødvendig for å kunne ivareta studenters
rettigheter når det gjelder læringsmiljøet.
Komiteen mener at læringsmiljøbestemmelsene
i § 44 i universitets- og høyskoleloven
også skal gjelde private høyskoler. Komiteen ber
Regjeringen legge dette til grunn i oppfølgingen av Ryssdal-utvalget
som avgir innstilling i september 2003.
Komiteen viser til at Arbeidstilsynet i dag når ca.
8 pst. av virksomhetene gjennom tilsynsbesøk. Med en utvidelse
av Arbeidstilsynets virkeområde vil det etter komiteens mening
bety at en må ha en gjennomgang av Arbeidstilsynets ressurser. Komiteen ber
Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en gjennomgang og vurdering
av Arbeidstilsynet ressurssituasjon i forbindelse med statsbudsjettet 2004.
Komiteen slutter seg til forslaget om utvidet lovtekst
knyttet til Læringsmiljøutvalgets oppgaver og
ansvar, og er fornøyd med at dette knyttes sterkere til
den tilsynsmyndighet som har ansvar for arbeidsmiljø.
Komiteen er positiv til at forslaget styrker Læringsmiljøutvalgets
stilling. Utvalget skal sikre studentene medbestemmelse i saker
som angår læringsmiljøet. Utvalget kan
kun gjøre en god jobb dersom det er informert om, og har
en samlet oversikt over, alle forholdene ved læringsmiljøet.
Dette gjøres på en god måte gjennom at
Læringsmiljøutvalget skal gjøres kjent
med alle klager institusjonen mottar fra studenter, og ved at de
skal informeres om pålegg og andre enkeltvedtak som Arbeidstilsynet
treffer. Komiteen mener det er viktig at utvalget
gis uttalerett til styret ved institusjonen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen innrette organisering og ressurser for NOKUT slik at organet dekker godkjenning og tilsyn for hele utdanningskjeden og uavhengig av undervisningsinstitusjonenes eierskap.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 2
§ 14 nr. 2 skal lyde:
Styret oppnevnes av Kongen og består av åtte medlemmer og tre varamedlemmer, hvorav to medlemmer skal være studenter. Departementet oppnevner styrets leder.
Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og råder Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler
I
I lov 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler gjøres følgende endringer:
§ 14 nr. 2 skal lyde:
Styret oppnevnes av Kongen og består av syv medlemmer og tre varamedlemmer, hvorav ett medlem og ett varamedlem skal være studenter. Departementet oppnevner styrets leder.
§ 44 nr. 3 skal lyde:
Ved institusjonen skal det være et læringsmiljøutvalg som skal bidra til at bestemmelsene i nr. 1 og 2 blir gjennomført. Utvalget skal delta i planleggingen av tiltak vedrørende læringsmiljø, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår studentenes sikkerhet og velferd. Styret kan tillegge utvalget også andre oppgaver. Læringsmiljøutvalget skal holdes orientert om klager som institusjonen mottar fra studenter vedrørende læringsmiljøet. Læringsmiljøutvalget kan gi uttalelser om disse forholdene. Læringsmiljøutvalget skal gjøres kjent med pålegg og andre enkeltvedtak som Arbeidstilsynet treffer.
Læringsmiljøutvalget rapporterer direkte til styret, og skal hvert år avgi rapport om institusjonens arbeid med læringsmiljø. Studentene og institusjonen skal ha like mange representanter hver i utvalget. Utvalget velger hvert år leder vekselvis blant institusjonens og studentenes representanter.
§ 44 nytt nr. 6 skal lyde:
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at kravene i nr. 2 overholdes. Arbeidsmiljølovens kapittel XIII om tilsyn og tvangsmidler m.v. gjelder tilsvarende så langt det passer. Departementet kan fastsette forskrift.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 3. juni 2003
Rolf Reikvam |
Lena Jensen |
leder |
ordfører |