Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. og sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18

Til Odelstinget

1. Sammendrag

1.1 Sjødyktighetsloven

I proposisjonen fremmer Nærings- og handelsdepartementet forslag til endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (sjødyktighetsloven) og sjømannslov av 30. mai 1975 nr. 18 (sjømannsloven).

Endringene i sjødyktighetsloven gjelder gjennomføring av direktiv 2001/106/EF om endring av direktiv 95/21/EF om håndhevelse og kontroll av skip, som benytter Fellesskapets havner og farvann for å påse at disse oppfyller internasjonale krav til sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse- og arbeidsmiljø om bord (havnestatskontroll). Formålet er å redusere og/eller fjerne sub-standard-skip fra Fellesskapets havner og farvann.

Direktivet ble ved beslutning i EØS-komiteen nr. 56/2002 av 31. mai 2002 inntatt i EØS-avtalen, med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med Grunnloven § 26 andre ledd og EØS-avtalens artikkel 103. Slikt samtykke ble gitt av Stortinget 28. november 2002 i vedtak nr. 51 (jf. St.prp. nr. 8 (2002-2003) og Innst. S. nr. 34 (2002-2003)).

Endringen i sjødyktighetsloven gjelder direktivets artikkel 7b. De øvrige deler av direktivet kan gjennomføres i norsk rett ved forskriftsendringer. Det foreslås også endringer i lovens § 4, som er av redaksjonell art.

På grunnlag av gjennomføringsfristen for direktiv 2001/106/EF som er 22. juli 2003, foreslås det at loven trer i kraft straks. Lovendringen antas i seg selv ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

1.2 Sjømannsloven

Som følge av våre forpliktelser etter EØS-avtalen anser Sjøfartsdirektoratet det påkrevet å endre sjømannsloven § 1 andre ledd og § 2 a. Slik disse i dag lyder, kan de forstås slik at statsborgere i land som omfattes av EØS-avtalen i tjeneste på norske skip, ikke blir behandlet på lik linje med norske statsborgere eller personer bosatt i Norge. Det følger av EØS-avtalens artikkel 28 nr. 2 at enhver forskjellsbehandling av arbeidstakere fra EUs medlemsstater og EFTA-statene på grunnlag av statsborgerskap skal avskaffes når det gjelder sysselsetting, lønn og andre arbeidsvilkår.

Eksisterende praktisering av sjømannsloven er i samsvar med foreslåtte endringer. Det er derfor Sjøfartsdirektoratets vurdering at endringene ikke vil innebære økonomiske eller administrative konsekvenser.

1.3 Høring

Utkast til lov- og forskriftsendring har vært sendt på høring til berørte organisasjoner og departementer som stiller seg positive til forslag til lovendring.

2. Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader i Innst. S. nr. 34 (2002-2003).

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har ingen øvrige merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. og sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18

I

I lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:

§ 3 a skal lyde:

Når et skip ankommer norsk sjøterritorium på vei til norsk havn, skal det kunne dokumenteres at det oppfyller krav i relevante internasjonale regler om sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse og arbeidsmiljø om bord. Hvis slik dokumentasjon ikke gis, kan skipet nektes anløp til norsk havn. Kongen kan gi forskrift om at skip som oppfyller vilkårene i første punktum likevel kan nektes anløp til norsk havn på bakgrunn av tidligere tilbakeholdelser i havn og forhold ved skipets flaggstat.

Det skal rapporteres dersom skipet ved havnestatskontroll i en annen stat er funnet ikke å tilfredsstille krav til dokumentasjon som nevnt i første ledd eller ved slik kontroll har fått anløpsforbud til en annen havn. Hvis slik rapportering ikke gis, kan skipet nektes anløp til norsk havn. Med havnestatskontroll menes kontroll av utenlandske skip for å påse at disse oppfyller krav som nevnt i første ledd.

Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om gjennomføringen av denne paragraf.

§ 4 første ledd skal lyde:

Sjøfartsdirektoratet og andre forvaltningsorganer som er tillagt myndighet i henhold til § 3, kan utøve denne ved hjelp av:

a) sjøfartsinspektører

b) tjenestepersonell i Sjøfartsdirektoratet og personer som nevnt i § 8

c) Direktoratet for brann- og elsikkerhet samt andre offentlige institusjoner

d) konsuler

e) besiktigelsesinstitusjoner godkjent av departementet (jfr. § 9)

f) andre private institusjoner eller personer og

g) fremmede lands myndigheter.

II

I sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 gjøres følgende endringer:

§ 1 andre ledd nytt siste punktum skal lyde:

Statsborgere i land som omfattes av EØS-avtalen skal regnes likt med norske statsborgere.

§ 2 litra a skal lyde:

a) at de bestemmelser i loven som bare gjelder for sjømann som er norsk statsborger eller som har sitt bosted i Norge, eller er statsborger i land som omfattes av EØS-avtalen, helt eller delvis også skal gjelde for annen sjømann.

III

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i næringskomiteen, den 3. juni 2003

Øystein Hedstrøm
fung. leder og ordfører