Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, er tilfreds
med at vedtak vedrørende lovfesting av trygderefusjon for svangerskapskontroll
utført av jordmor i privat virksomhet fattet ved behandlingen
av St.meld. nr. 43 (1999-2000) Om akuttmedisinsk beredskap blir
fulgt opp i Ot.prp. nr. 89 (2002-2003). Lovforslaget vil sikre den
gravide frihet til selv å kunne velge om hun ønsker
oppfølging av svangerskapet hos lege eller jordmor.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener dette
skal gjelde både i offentlig og privat virksomhet. I dag
må gravide som velger oppfølging under svangerskapet
av jordmødre i privat praksis, betale for dette selv. Det
er rimelig at de som ønsker svangerskapskontroller utført
av jordmor i privat praksis, får dette gratis, på lik
linje med de som velger offentlig ansatt jordmor eller jordmor ansatt
hos privatpraktiserende lege. Dette flertallet forutsetter
at refusjon for svangerskapskontroll også inkluderer såkalt
etterkontroll.
Komiteen legger til grunn at opphevingen
av § 5-11 kun er å betrakte som en opprydding
i regelverket, og at jordmor fortsatt gjennom ny § 5-12
skal få refusjon for familieplanlegging som gjøres
som en del av svangerskapsomsorgen. Komiteen ber
Regjeringen fastsette en honorartakst for individuell prevensjonsveiledning
for jordmødre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til Stortingets behandling
av St.meld. nr. 43 (1999-2000) der stortingsflertallet gikk inn
for at privatpraktiserende jordmødre skulle få rett
til refusjon ved svangerskapskontroller. Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet gikk den gang imot en generell refusjonsordning
for privatpraktiserende jordmødre begrunnet i at dette
kunne bidra til å gjøre det vanskeligere for kommuner
med rekrutteringsvansker å skaffe seg jordmødre,
siden en generell refusjonsordning særlig ville gjøre
det lønnsomt å etablere seg i folkerike områder
der man i utgangspunktet ikke har spesielle rekrutteringsvansker.
En generell refusjonsordning ville altså etter disse
medlemmers syn ikke tjene intensjonen om en bedre geografisk
fordeling av jordmødre, men i verste fall bidra til å forsterke
de geografiske skjevhetene.
Disse medlemmer er imidlertid tilfreds med at
departementet knytter refusjonsordningen opp til en kommunal driftsavtale.
Dermed vil det være den enkelte kommunes vurdering av hvordan
tjenesten best kan organiseres, som legges til grunn. Disse medlemmer tror
at dette vil være den beste måten å sikre
at refusjonsordningen bidrar til å rekruttere jordmødre
til stillinger som står ubesatt i stedet for til en overetablering
der behovet allerede er dekket. Disse medlemmer vil
derfor støtte lovforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter at privatpraktiserende
jordmødre på samme måte som annet privatpraktiserende helsepersonell
som har rett til trygderefusjon, må ha driftsavtale med
kommunen. Flertallet registrerer at departementet
legger til grunn at jordmødre som i dag driver privat virksomhet
av et visst omfang, bør få tilbud om driftstilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dersom en skal kunne klare å utnytte de menneskelige
ressurser best mulig innen helsevesenet, så må en
få til et best mulig samspill mellom private og offentlige
aktører. Det er en selvfølge, slik disse
medlemmer ser det, at det innføres refusjon for
svangerskapskontroll utført av jordmor i privat praksis.
Det er imidlertid slik at den begrensning som legges i den foreslåtte
ordningen ved at det må foreligge en driftsavtale, vil
virke begrensende for hvem som kommer inn under ordningen da det
nå vil være opp til den enkelte kommune å bestemme
antallet jordmødre som skal få denne muligheten
til refusjon fra trygden. Disse medlemmer ønsker
at det ikke skal legges inn en begrensning for ordningen gjennom
krav til driftsavtale med kommunen. Disse medlemmer vil
derfor stemme mot forslaget til § 5-12 første
ledd annet punktum.
Jordmødre tilknyttet helsestasjoner og privatpraktiserende
leger har mulighet innenfor gjeldende regelverk til å utløse
refusjon for mer enn selve svangerskapskontrollen. Komiteen vil
understreke at det under utarbeidelsen av forskriftene til loven
må sørges for at refusjonen for privatpraktiserende
jordmødre blir utformet slik at kvinnens valgfrihet med hensyn
til hvem som skal ha hovedansvaret for svangerskapsomsorgen, blir
reell. Dette er også viktig for å slippe unødvendige
trygderefusjoner ved at den gravide må foreta tilleggskonsultasjoner
hos annet helsepersonell.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, registrerer
at lovendringen ikke innebærer noen endringer for jordmødre
som arbeider med hjemmefødsler, men at departementet vurderer å fastsette
en høyere takst for hjemmefødsler der jordmoren
ikke har driftsavtale eller kommunal stilling slik at refusjonen
også kan dekke svangerskapskontroller utført av
jordmor som har ansvar for hjemmefødselen. Flertallet støtter
en slik vurdering og forutsetter at departementet kommer frem til
en tilfredsstillende løsning for denne marginale gruppen jordmødre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til viktigheten av jordmortjenesten
i fødsels- og svangerskapsomsorgen og til at det har vært
en politisk målsetting å styrke jordmortjenestens
plass i primærhelsetjenesten. Disse medlemmer viser
videre til at til tross for lovfesting har den kommunale jordmortjenesten
et begrenset omfang med om lag 0,6 årsverk per kommune
i gjennomsnitt. Videre var 13 prosent av jordmorstillingene
i kommunene ikke besatt, 63 kommuner var uten egen jordmortjeneste
og 20 kommuner ga overhodet ikke noe slikt tilbud. Disse
medlemmer understreker den viktige rollen kommunejordmor
har i det forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten, og vil peke
på at den private jordmortjenesten skal være et
supplement i oppfølgingen av gravide.
Disse medlemmer viser til at manglende tilbud
og tilgjengelighet til kommunal jordmortjeneste fører til
at mange kvinner som ønsker slik helsetjeneste, må benytte
seg av privatpraktiserende jordmødre og selv betale for
dette. Disse medlemmer finner dette urimelig.
Disse medlemmer understreker prinsippet om at
fødsels- og svangerskapskontrollen skal være gratis,
og at jordmortjenesten skal være tilgjengelig for de kvinner
som ønsker slik tjeneste. Disse medlemmer mener
at det fremlagte forslaget vil bidra til dette, og slutter seg på denne
bakgrunn til forslag om lovendringen som vil gi jordmødre
i privat praksis refusjon for svangerskapskontroll.
Disse medlemmer merker seg at departementet ikke
legger til rette for refusjon for veiledning i familieplanlegging. Disse
medlemmer vil påpeke det hensiktsmessige i at jordmor
er knyttet opp til arbeid i helsestasjon, også når
hun har driftsavtale med kommunen. En del kommunalt tilsatte jordmødre
driver i dag med veiledning i familieplanlegging via helsestasjon,
i en del tilfeller målrettet mot ungdom. Departementet
har tidligere tilrettelagt for slikt arbeid gjennom at jordmødre
på visse, gitte vilkår har fått forskrivningsrett
for prevensjon.
Konsekvensen av å holde refusjoner for familieplanlegging
utenfor kan bli at slik virksomhet i regi av kommunene reduseres,
og at det blir vanskeligere å få til avtaler mellom
privatpraktiserende jordmødre og kommunene om helsestasjonsarbeid.
En blandingsmodell ved helsestasjonene, der visse typer tjenester,
som veiledning i familieplanlegging, utløser egenandeler,
vil etter disse medlemmers syn være uheldig,
idet konsekvensen vil kunne være at brukerne reserverer
seg mot å benytte tjenestene. Til nå har det vært
en styrke at alt helsestasjonsarbeid har vært gratis for
brukerne. Dermed har helsepersonell lettere kunnet nå særlig
utsatte grupper gjennom dette arbeidet.
Disse medlemmer går inn for full refusjon for
veiledning i familieplanlegging når dette arbeidet skjer
i regi av helsestasjonene.