4. Gebyrer ved salg av reseptfrie legemidler utenom apotek

4.1 Sammendrag

Det vises til at det i høringsnotatet om forslag til forskrift for salg av reseptfrie legemidler utenom apotek, med høringsfrist 23. april 2003, er foreslått opprettet en konsesjonsordning for utsalgsstedene. Konsesjoner og saksbehandling knyttet til omsetning av legemidler utenom apotek er gebyrbelagt i Danmark. Departementet foreslo i høringsnotatet at tilsvarende gebyr og avgift bør vurderes innført også i Norge ettersom omsetning av legemidler utenom apotek vil øke arbeidsbyrden for tilsynsorganene. Gebyrene vil kunne bidra til å finansiere både tilsyn og forvaltning av ordningen. Innføring av gebyrer vil kreve en endring av legemiddelloven § 16 fjerde ledd.

Departementet har ennå ikke konkludert i spørsmålet om det skal innføres en konsesjonsordning for salg av reseptfrie legemidler utenom apotek. Det uttales at det ikke er nødvendig å konkludere i dette spørsmålet for å ta stilling til et lovforslag om innføring av gebyr og avgift ved slik salg.

For å sikre en god tilsynsordning med øremerkede midler fra gebyr og avgift foreslår departementet en lovendring som gir hjemmel for i forskrift å innføre dette.

Departementet vil vurdere å fastsette et fast gebyr for søknad om konsesjon og en avgift basert på det enkelte utsalgs faktiske omsetning begrenset oppad til et maksimalt beløp.

Innretningen og omfanget av tilsynet med salg av reseptfrie legemidler utenom apotek har vært ute til høring, og departementet avventer en behandling av høringsinnspillene før tilsynsspørsmålet avgjøres endelig. Den usikkerheten som knytter seg til gebyrets og avgiftens størrelse bør imidlertid etter departementets oppfatning ikke være avgjørende for hvorvidt lovforslaget vedtas eller ikke. Det understrekes at gebyret og avgiften vil bli satt på et nivå som ikke vil utgjøre en reell etableringshindring, og at Stortinget vil kunne kontrollere dette i forbindelse med de årlige budsjettvedtakene.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det nå er åpnet for salg av reseptfrie legemidler utenfor apotek, og at departementet i denne forbindelse gjennom endring i legemiddelloven § 16 fjerde ledd foreslår nødvendig lovhjemmel for fastsetting av gebyr for behandling om omsetning utenfor apotek og innkreving av årlig avgift for å kunne omsette slike varer.

Komiteen antar i likhet med departementet at omsetning av legemidler utenom apotek vil øke arbeidsmengden for tilsynsorganene. Det er rimelig at disse utgiftene belastes de nye utsalgsstedene.

Komiteen er på samme måte enig i at det fastsettes et gebyr for behandling av søknad om omsetning utenom apotek.

Komiteen vil utover det som er nevnt, også mene at et gebyr og en avgift vil kunne medvirke til at useriøse aktører ikke kommer inn på dette markedet. Reseptfrie legemidler er også legemidler og må underlegges nødvendig seriøsitet i salgsleddet og krever særskilt oppfølgning, i alle fall i en overgangsfase.

Komiteen har merket seg at departementet overveier innføring av en konsesjonsordning, som kan være med på bevisstgjøre selgerne om at reseptfrie legemidler ikke er en salgsvare på linje med hvilken som helst salgsvare i for eksempel dagligvarebutikken.

Komiteen forutsetter at endringer i legemiddelloven § 16 fjerde ledd om gebyr for behandling av omsetning utenfor apotek og innkreving av årlig avgift for å kunne omsette slike varer, ikke skal gjelde for medisinutsalg i regi av et lokalt apotek. Disse må fortsatt kunne drive denne virksomheten uten endringer. Det er også viktig at utlevering av medisinpakker med reseptbelagte medikamenter kan foregå fra disse stedene som nå.