Voldgift er en direkte konkurrent til tvisteløsning i
offentlig regi ved domstolene, og innebærer en privatisering
av samfunnets rettshåndhevelse. Bruken av voldgift kan
medføre at tvister på enkelte saksområder
mer generelt unntas fra alminnelig domstolsbehandling. Sett fra
samfunnets side kan en slik privatisering av rettshåndhevelsen
være uheldig, da den kan hemme rettsutviklingen og redusere
de alminnelige domstolers kunnskap og innsikt på rettsområder hvor
voldgift er eller blir den dominerende tvisteløsningsform.
For en part kan en uheldig utforming av voldgiftsordningen svekke
partenes stilling sammenlignet med hva den ville være ved
de alminnelige domstoler, og dette kan være uheldig også i
et bredere samfunnsmessig perspektiv.
En voldgiftsdom vil ha samme retts- og tvangskraftvirkninger
som en vanlig rettskraftig dom, og voldgiftsbehandlingen vil i de
fleste tilfeller foregå på nokså tilsvarende
måte som behandling for tingretten. En hovedforskjell er
at voldgiftsdommen er endelig mens en dom fra tingretten kan påankes.
Selv om en tvist skal avgjøres ved voldgift, må likevel
de alminnelige domstoler ha en rolle i voldgiftsprosessen. Det er
nødvendig å sikre at voldgiftsprosessen tilfredsstiller
grunnleggende krav til en rettsprosess slik at rettssikkerheten
ivaretas. Det må for eksempel stilles krav om upartiske
dommere og rett til kontradiksjon og innsyn. Skal disse hensynene kunne
ivaretas, må voldgiftsprosessen til en viss grad, gjennom
ugyldighetssøksmål, være gjenstand for
domstolskontroll av de alminnelige domstolene.
For å sikre en effektiv voldgiftsbehandling må i tillegg
domstolene tillegges oppgaver underveis i prosessen som sikrer fremdrift
i behandlingen. Dette kan for eksempel være gjennomføring
av nødvendig bevisopptak eller oppnevning av voldgiftsrettens medlemmer
dersom dette ikke lar seg gjøre etter forutsetningene.
Det er videre de alminnelige domstoler som behandler saker om midlertidige
sikringstiltak.