I departementets høringsnotat heter det at under høringen
av NOU 1993:16 fremhevet ØKOKRIM som et særskilt
problem de "planlagte" konkurser hvor det spekuleres i at skyldneren
skal kjøpe tilbake boets eiendeler etter konkursen. ØKOKRIM
hevder at dette gjerne skjer i samarbeid med banken som på grunn
av god pantesikkerhet ikke har så mye å tape på en
konkurs. Slike konkurser antas å påføre
de øvrige kreditorene store tap.
Departementet foreslo i høringsnotatet en regel om tilbakesalg,
og går inn for - i tråd med synet til de fleste
høringsinstansene - å følge opp forslaget
om å innføre bestemte beslutningsprosedyrer ved
tilbakesalg. Departementet legger vekt på at regelen kan fremme
konkurransen ved salg av eiendeler fra konkursboet og bidra til å motvirke
planlagte konkurser. Det er også av betydning at prosedyrene
kan sikre allmennhetens tillit til at realisasjonen har foregått
forsvarlig.
Departementet foreslår at kunngjøring skal
kunne unnlates dersom særlige forhold gjør at
det må anses uhensiktsmessig å kunngjøre
salget. Begrepet "uhensiktsmessig" omfatter også det tilfellet
at boet vil bli påført store kostnader ved å utsette
salget. Etter departementets syn bør loven åpne
for at kunngjøring kan skje i et elektronisk medium. Det
bør være opp til bostyreren å avgjøre
hvordan kunngjøring skal skje, på bakgrunn av
hvilken kunngjøringsform som antas å nå best
fram til aktuelle interessenter.
Komiteen ser behovet for å sikre
at skyldneren eller dennes nærstående ikke får
en urimelig fordel ved at boet selger tilbake aktiva. Det er på den
bakgrunn nødvendig med klare regler og åpenhet
i de tilfeller et bo benytter seg av denne muligheten. Spesielt
er sikringen av at aktiva selges for markedspris viktig for kreditorer
som har sitt krav helt eller delvis usikret. Komiteen støtter
på denne bakgrunn de fremlagte forslag til lovendring på dette
området.