Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A.
vedtak til lov
om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion
mv. (diskrimineringsloven)
§ 1 Formål
Lovens formål er å fremme likestilling,
sikre like muligheter og rettigheter og å hindre diskriminering på grunn
av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk,
religion og livssyn.
§ 2 FNs rasediskrimineringskonvensjon
De forente nasjoners internasjonale konvensjon 21. desember
1965 om avskaffelse av alle former for rasediskriminering skal gjelde
som norsk lov. Konvensjonen kunngjøres i Norsk Lovtidend
på ett originalspråk og i norsk oversettelse.
§ 3 Virkeområde
Loven gjelder på alle samfunnsområder
med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering
på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første
ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros-
og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller
livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene
er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens
religiøse eller livssynsmessige formål. Unntaket
i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område.
Loven gjelder for handlinger foretatt i riket, herunder
på Svalbard og Jan Mayen. Den gjelder også på faste
og flyttbare installasjoner som benyttes i virksomhet på norsk
kontinentalsokkel og på norske skip og luftfartøy.
§ 4 Forbud mot diskriminering
Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet,
nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion
eller livssyn er forbudt.
Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse
har som formål eller virkning at personer på grunnlag
som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere
enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende
situasjon.
Med indirekte diskriminering menes enhver tilsynelatende
nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller
unnlatelse som fører til at personer på grunn
av forhold som nevnt i første ledd stilles dårligere
enn andre i tilsvarende situasjon.
Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et
saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende
overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering
etter loven her.
Det er forbudt å medvirke til brudd på diskrimineringsforbudet
i paragrafen her.
§ 5 Forbud mot trakassering
Trakassering på grunnlag som nevnt i § 4
første ledd er forbudt. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser
eller ytringer som virker eller har til formål å virke
krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende.
Det er forbudt å medvirke til brudd på bestemmelsen
i første ledd.
Arbeidsgiver og ledelsen i organisasjoner eller utdanningsinstitusjoner
skal innenfor sitt ansvarsområde forebygge og søke å hindre
at det skjer trakassering i strid med første ledd.
§ 6 Forbud mot instruks
Det er forbudt å gi instruks om å diskriminere
eller trakassere på grunnlag som nevnt i § 4 første
ledd. Det er også forbudt å gi instruks om gjengjeldelse
i strid med § 9.
Det er forbudt å medvirke til brudd på bestemmelsen
i første ledd.
§ 7 Forbud mot å innhente opplysninger
ved
ansettelser
Arbeidsgiver må ikke i utlysning etter nye arbeidstakere
eller på annen måte be om at søkerne
skal gi opplysninger om hvordan de stiller seg til religiøse eller
kulturelle spørsmål. Arbeidsgiver må heller
ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger
på annen måte.
Forbudet i første ledd gjelder ikke dersom innhenting
av opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til religiøse
eller kulturelle spørsmål er begrunnet i stillingens
karakter, eller det inngår i formålet for vedkommende
virksomhet å fremme bestemte religiøse eller kulturelle
syn og arbeidstakerens stilling vil være av betydning for
gjennomføringen av formålet. Dersom slike opplysninger
vil bli krevet, må dette angis i utlysningen av stillingen.
§ 8 Aktivitetsplikt
Offentlige myndigheter skal arbeide aktivt og planmessig
for å fremme lovens formål.
Arbeidsgivere i offentlig og privat sektor skal arbeide
aktivt og planmessig for å fremme lovens formål
innenfor sin virksomhet. Aktivitetsplikten omfatter blant annet
rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse,
utviklingsmuligheter og beskyttelse mot trakassering. Arbeidslivets
organisasjoner skal arbeide tilsvarende innenfor sine virkefelt.
Virksomheter som i lov er pålagt å utarbeide årsberetninger,
skal i årsberetningen redegjøre for tiltak som
er iverksatt eller planlegges for å fremme lovens formål.
Offentlige myndigheter og offentlige virksomheter som ikke
har plikt til å utarbeide årsberetning, skal gi
tilsvarende redegjørelse i sine årsbudsjetter.
§ 9 Positiv særbehandling
Særbehandling som bidrar til å fremme
lovens formål, anses ikke som diskriminering etter loven her.
Særbehandlingen skal opphøre når formålet
med den er oppnådd.
§ 10 Forbud mot gjengjeldelse
Det er forbudt å gjøre bruk av gjengjeldelse
overfor noen som har fremmet klage om brudd på bestemmelsene
i §§ 4, 5, 6 eller 7, eller som har gitt uttrykk for
at klage kan bli fremmet. Dette gjelder ikke dersom klageren har
opptrådt grovt uaktsomt.
Første ledd gjelder tilsvarende for vitner.
§ 11 Bevisbyrde
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro
at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4,
5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted,
hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller
ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet
sted slikt brudd.
§ 12 Arbeidsgivers opplysningsplikt i tilsettingssaker
Arbeidssøker som mener seg forbigått
i strid med § 4 første ledd, kan kreve at arbeidsgiveren
skriftlig opplyser om hvilken utdanning, praksis og andre klart
konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den som ble ansatt har.
§ 13 Organisasjoners adgang til å opptre
som
fullmektig mv.
Som fullmektig i forvaltningssak etter loven her kan brukes
en organisasjon som helt eller delvis har til formål å arbeide
mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.
Som prosessfullmektig i saker for domstolene etter loven
her kan brukes en person utpekt av og med tilknytning til en organisasjon
som helt eller delvis har til formål å arbeide
mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.
Dette gjelder ikke i saker som nevnt i tvistemålsloven § 44
første ledd.
Retten kan nekte å godta en prosessfullmakt hvis det
etter rettens skjønn er fare for at prosessfullmektigen
ikke har tilstrekkelige kvalifikasjoner til å ivareta partens
interesser på en tilfredsstillende måte.
En prosessfullmektig skal ved siden av fullmakt som nevnt
i tvistemålsloven § 46 til samme tid fremlegge
skriftlig orientering fra organisasjonen om prosessfullmektigens
kvalifikasjoner.
§ 14 Håndheving
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal med unntak av §§ 14
og 15 føre tilsyn med og medvirke til gjennomføringen
av loven her, jf. diskrimineringsombudsloven.
§ 15 Oppreisning og erstatning
Den som forsettlig eller uaktsomt opptrer i strid med §§ 4,
5 første og annet ledd, 6, 7 eller 9 kan pålegges å betale
oppreisning til fornærmede. Oppreisningen fastsettes til
det beløp som finnes rimelig under hensyn til partenes
forhold og omstendighetene for øvrig.
Arbeidssøker eller arbeidstaker kan kreve oppreisning
for overtredelse av §§ 4, 5 første og
annet ledd, 6, 7 eller 9 i arbeidslivet uten hensyn til arbeidsgivers
skyld. Tilsvarende gjelder for den som søker om å bli,
eller som er, medlem eller deltaker i en arbeidstaker-, arbeidsgiver-
eller yrkesorganisasjon.
Erstatning for økonomisk tap som følge
av brudd på loven her kan kreves etter de alminnelige erstatningsregler.
§ 16 Straff for grov overtredelse av diskrimineringsforbudet
som er begått av flere i fellesskap
Den som forsettlig i fellesskap med minst to andre personer
grovt overtrer eller medvirker til grov overtredelse av §§ 4,
5 eller 6, straffes med bøter eller fengsel inntil tre år.
Den som tidligere er ilagt straff for overtredelse av denne bestemmelsen,
kan straffes selv om overtredelsen ikke er grov.
Ved vurderingen av om en overtredelse er grov skal det
særlig legges vekt på graden av utvist skyld, om
overtredelsen er rasistisk motivert, om den har karakter av trakassering,
om den innebærer en legemskrenkelse eller alvorlig krenkelse
av noens psykiske integritet, om den er egnet til å skape
frykt og om den er begått mot en person som er under 18 år.
Før tiltale tas ut for forhold som nevnt i første ledd,
skal det vurderes om det vil være tilstrekkelig å ilegge
en administrativ reaksjon.
Reglene om bevisbyrde i § 10 kommer ikke til anvendelse
ved håndhevingen av denne bestemmelse.
Dersom overtredelsen er ledd i virksomheten til en organisert
kriminell gruppe, gjelder straffeloven §§ 162c
og 60a.
§ 17 Ikraftsetting
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 18 Endringer i andre lover
Med virkning fra lovens ikrafttredelse gjøres
følgende endringer i andre lover:
1. I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
gjøres følgende endringer:§ 135a skal lyde:
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter
frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter
eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt
ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den
er satt frem slik at den er egnet til å nå et
større antall personer. Som ytring regnes også bruk
av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true
eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse
eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a)hudfarge eller
nasjonale eller etniske opprinnelse,
b)religion eller livssyn, eller
c)homofile legning, leveform
eller orientering.
§ 349a første ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder
straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn
av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller
nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester
på de vilkår som gjelder for andre. På samme
måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person
varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile
legning, leveform eller orientering.
2. I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og
arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endringer:§ 54B nr. 1 skal lyde:
Direkte og indirekte forskjellsbehandling på grunn
av kjønn, religion, livssyn, etnisitet, nasjonal opprinnelse,
avstamning, hudfarge, språk, politisk syn,
medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming
eller alder er forbudt.
§ 54B nytt nr. 3 skal lyde:
Ved forskjellsbehandling på grunn av
etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion
eller livssyn gjelder diskrimineringsloven.
§ 54D nr. 4 skal lyde:
Arbeidsgiveren kan ved ansettelse innhente opplysninger
om hvordan søkerne stiller seg til politiske spørsmål eller
om de er medlemmer av lønnstakerorganisasjoner dersom slike
opplysninger er begrunnet i stillingens karakter eller dersom det
inngår i formålet for vedkommende arbeidsgivers
virksomhet å fremme bestemte politiske syn og
stillingen er av betydning for gjennomføringen av formålet.
Tilsvarende skal gjelde opplysninger om søkerens eventuelle homofile
legning eller homofile samlivsform. I tilfelle slike opplysninger
vil bli krevet, må dette angis i utlysningen av stillingen.
3. I lov 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner skal § 3a lyde:
Forbud mot diskriminering
I vedtektene kan det ikke settes vilkår for å være sameier
som tar hensyn til etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning,
hudfarge, språk, religion eller livssyn. Slike omstendigheter
kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte godkjenning
av en sameier eller bruker av eiendommen eller tillegges vekt ved bruk
av eventuell forkjøpsrett. Ved slik diskriminering
gjelder diskrimineringsloven.
I vedtektene kan det heller ikke settes vilkår
for å være sameier som tar hensyn til homofil
legning, leveform eller orientering. Slike omstendigheter kan ikke
regnes som saklig grunn til å nekte godkjenning av en sameier
eller bruker av eiendommen eller tillegges vekt ved bruk av eventuell
forkjøpsrett.
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro
at det har funnet sted diskriminering i strid med annet ledd,
skal slik diskriminering anses som bevist, med mindre den som har
utført handlingen sannsynliggjør at diskriminering likevel
ikke har funnet sted.
Om erstatningsansvar for ulovlig diskriminering etter
annet ledd gjelder vanlige erstatningsregler.
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn med og medvirke
til gjennomføringen av annet ledd, jf. diskrimineringsombudsloven.
4. I lov 29. mars 1999 nr. 17 om husleieavtaler skal § 1-8
lyde:
Forbud mot diskriminering
Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til etnisitet,
nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion
eller livssyn. Slike omstendigheter kan ikke regnes som
saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personsskifte
eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved
slik diskriminering gjelder diskrimineringsloven.
Ved utleie av husrom kan det heller ikke tas hensyn
til homofil legning, leveform eller orientering. Slike omstendigheter
kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand,
framleie, personsskifte eller tillegges vekt ved opphør
av leieforholdet.
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro
at det har funnet sted diskriminering i strid med annet ledd,
skal slik diskriminering anses som bevist, med mindre den som har
utført handlingen sannsynliggjør at diskriminering likevel
ikke har funnet sted.
Om erstatningsansvar for ulovlig diskriminering etter
annet ledd gjelder vanlige erstatningsregler.
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn med og medvirke
til gjennomføringen av annet ledd, jf. diskrimineringsombudsloven.
5. I lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag skal § 1-4
lyde:
Forbod mot diskriminering
(1) I vedtektene kan det ikkje setjast vilkår
for å vere andelseigar som tek omsyn til etnisitet,
nasjonalt opphav, avstamming, hudfarge, språk, religion eller
livssyn. Slike omstende kan ikkje reknast som sakleg grunn
til å nekte godkjenning av ein andelseigar eller ha vekt
ved tildeling av bustad. Ved slik diskriminering gjeld
diskrimineringsloven.
(2) I vedtektene kan det heller ikkje setjast
vilkår for å vere andelseigar som tek omsyn til
homofil legning, leveform eller orientering. Slike omstende kan ikkje
reknast som sakleg grunn til å nekte godkjenning av ein
andelseigar eller ha vekt ved tildeling av bustad.
(3) Dersom det ligg føre omstende
som gir grunn til å tru at det har funne stad diskriminering
i strid med andre ledd, skal slik diskriminering
leggjast til grunn som bevist, om ikkje den som har utført
handlinga gjer det sannsynleg at diskriminering likevel ikkje
har funne stad.
(4) Om skadebotansvar for ulovleg diskriminering etter
andre ledd gjeld vanlege skadebotreglar.
(5) Likestillings- og diskrimineringsombodet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn med og medverke
til gjennomføring av andre ledd, jf. diskrimineringsombudsloven.
6. I lov 6. juni 2003 nr. 39 om burettslag skal § 1-5
lyde:
Forbod mot diskriminering
(1) I vedtektene kan det ikkje setjast vilkår
for å vere andelseigar som tek omsyn til etnisitet,
nasjonalt opphav, avstamming, hudfarge, språk, religion eller
livssyn. Slike omstende kan ikkje reknast som sakleg grunn
til å nekte godkjenning av ein andelseigar eller brukar
eller ha vekt ved bruk av forkjøpsrett. Ved slik
diskriminering gjeld diskrimineringsloven.
(2) I vedtektene kan det heller ikkje setjast
vilkår for å vere andelseigar som tek omsyn til
homofil legning, leveform eller orientering. Slike omstende kan ikkje
reknast som sakleg grunn til å nekte godkjenning av ein
andelseigar eller brukar eller ha vekt ved bruk av forkjøpsrett.
(3) Dersom det ligg føre omstende
som gir grunn til å tru at det har funne stad diskriminering
i strid med andre ledd, skal slik diskriminering
leggjast til grunn som bevist, med mindre den som har utført handlinga
gjer det sannsynleg at diskriminering likevel
ikkje har funne stad.
(4) Om skadebotansvar for ulovleg diskriminering etter
andre ledd gjeld vanlege skadebotreglar.
(5) Likestillings- og diskrimineringsombodet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn med og medverke
til gjennomføring av andre ledd, jf. diskrimineringsombudsloven.
B.
Stortinget ber Regjeringen inkorporere De forente nasjoners internasjonale
konvensjon 21. desember 1965 om avskaffelse av alle former
for rasediskriminering i menneskerettsloven av 1999, og at konvensjonen
skal gis samme forrang som de andre kjernekonvensjoner som pr. i
dag er inkorporert på denne måten.
C.
Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeid med å utrede
en helhetlig diskrimineringslov i tråd med internasjonale
forpliktelser og vernet i EMK artikkel 14 og FNs konvensjon om sivile
og politiske rettigheters artikkel 26.
D.
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge fram nødvendige
endringer i ordningen med fri rettshjelp knyttet til antidiskrimineringslovverket,
slik at det ikke oppstår rettstap som følge av
svak personlig økonomi.