1. Det settes ned en politisk arbeidsgruppe
som skal arbeide med overgangen til det nye forvaltningsregime.
2. Den nye loven bør tre i kraft så snart
som mulig. Styret for Finnmarkseiendommen utnevnes og konstitueres
innen utgangen av 2005.
Når Stortinget vedtar finnmarksloven 24. mai
så setter det (et foreløpig) punktum for om lag
25 års debatt om rettigheter til land og vann, og forvaltning
av grunn og naturressurser i Finnmark. Innføringen av finnmarksloven
og etableringen av finnmarksloven er en historisk hendelsen som
betyr at folk i Finnmark endelig får styringa med de rike
naturressursene i eget fylke.
Finnmark fylkesting har ved flere anledninger behandlet de spørsmålene
som omfattes av finnmarksloven. Fylkestinget vedtok i 1999 høringsuttalelse
til samerettsutvalgets innstilling. Fylkesutvalget vedtok høringsuttalelse
til regjeringens utkast til finnmarkslov i juni 2003, og har i forbindelse
med konsultasjonene mellom fylkestinget og justiskomiteen behandlet
finnmarksloven ytterligere to ganger, i juni 2004 og i april 2005.
I de vedtakene Finnmark fylkesting har fattet har det vært
lagt stor vekt på at lovforslaget må baseres på følgende
grunnprinsipper:
Forvaltningen av land og vann i Finnmark
skal fungere for Finnmarkssamfunnet som helhet, og utvikle og trygge
det samiske samfunnet spesielt.
Respekt for internasjonale rettsregler og konvensjoner
Den framtidige forvaltningsmodellen må basere seg
på prinsippet om like rettigheter for alle etniske grupper,
og forvaltningsorganene må være representative
for hele befolkningen i forvaltningsområdet.
En helhetlig forvaltning av Finnmarkseiendommen.
Fylkestinget er tilfreds med at disse prinsippene er ivaretatt
i justiskomiteens innstilling. Videre er fylkestinget svært
fornøyd med at rettighetene til de fornybare ressursene
i Finnmark skal ligge hos finnmarkingene, mens allmennheten for øvrig
fortsatt sikres god adgang til Finnmarkseiendommen. Fylkestinget
er også tilfreds med at Finnmarkseiendommen kan innskrenke
utnyttelsen av ressursene ved knapphet, og at det i slike tilfeller
er anledning til å prioritere adgangen for fylkets befolkning.
Fylkestinget støtter opprettelsen av en kommisjon for
identifisering av eksisterende rettigheter. Fylkestinget beklager
at justiskomiteen ikke har imøtekommet forslaget om å lovfeste
en minimumskvote for båter under 10 meter. Fylkestinget
er imidlertid svært tilfreds med at komiteen går
inn for å be regjeringen om å foreta en utredning
av samer og andres rett til fiske i havet utenfor Finnmark og fremme
en oppfølgende sak om dette i Stortinget. Fylkestinget er
også svært tilfreds med at justiskomiteen slår
fast at Finnmark fylkeskommune skal involveres i dette arbeidet.
Det grunnlaget som er lagt gjennom prosjektet "Fiskeripolitikk med
finnmarksvri" vil være et viktig bidrag i den videre prosessen.
I den forbindelse ønsker Finnmark fylkesting at man oppretter
en prøveordning med regional forvaltning av fiskeressursene
i de nære kyst- og fjordområdene i Finnmark.
Justiskomiteen har konkludert i en lang debatt der mange interesser
og hensyn skal veies opp mot hverandre. Det er åpenbart
at verken Finnmark fylkeskommune, Sametinget eller andre får
oppfylt alle sine ønsker og krav. Fylkestinget konstaterer
at Finnmark fylkeskommune på mange og viktige punkter har
fått gjennomslag for sitt syn, og vil ut i fra en helhetsvurdering
slutte seg til justiskomiteens innstilling til finnmarkslov.
Finnmark fylkesting oppfordrer partiene på Stortinget
om å søke sammen for å danne et bredest
mulig flertall. Dette vil styrke legitimiteten blant befolkningen.
Fylkestinget konstaterer at justiskomiteen har gått
inn for en styresammensetning med 3 medlemmer oppnevnt av Finnmark
fylkeskommune og 3 medlemmer oppnevnt av Sametinget. Fylkestinget forventer
at styret vil gjøre sitt ytterste for å fatte
vedtak slik at man unngår "ekstrarunder" som innebærer ny
behandling i styre eller videre anke.
Fylkestinget forventer og har tillit til at styret internt blir
enige i spørsmål som valg av styreleder og andre
spørsmål av forvaltningsmessig art. Dersom styret
ikke klarer å fatte flertallsvedtak, er det å foretrekke
at vedtak fattes i styret ved hjelp av leders dobbeltstemme fremfor
at saken ankes og avgjøres i departementet.
Fylkestinget er tilfreds med at styresammensetningen sikrer at
det treffes vedtak ved annengangs styrebehandling i saker om endret
bruk av utmark.
Fylkestinget går i mot at saker som handler om endret
bruk av utmark skal kunne ankes til Sametinget. Det oppleves ikke
som rettferdig at saker skal kunne ankes til Sametinget, all den
tid Sametinget og Finnmark fylkeskommune har lik representasjon
i styret og dermed lik innflytelse i hele fylket.