For arbeidstakere som har eller har hatt tjenestepensjonsordning
hos arbeidsgiver, vil tjenestepensjonen utgjøre et supplement
til pensjon fra folketrygden. Foretak i privat sektor oppretter
i hovedsak pensjonsordninger etter lov 24. mars 2000 nr.
16 om foretakspensjon (foretakspensjonsloven) og lov 24. november
2000 nr. 81 om innskuddspensjon i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven).
Pensjonsordninger etter disse lovene gis en skattemessig gunstig
behandling.
En arbeidsgiver som oppretter pensjonsordning etter lov om foretakspensjon
eller innskuddspensjonsloven, vil i utgangspunktet selv måtte
bære kostnadene ved ordningen. Imidlertid er det etter
lov om foretakspensjon adgang til å fastsette i pensjonsordningens
regelverk at også arbeidstaker skal bidra med tilskudd
til egen pensjon i slike ordninger. I innskuddspensjonsloven er
det etter gjeldende bestemmelser ikke tilsvarende adgang til å fastsette
slikt arbeidstakerbidrag.
Finansdepartementet sendte 31. mars 2004 på høring
et utkast til endringer i innskuddspensjonsloven. Utkastet til endringer
innebærer at foretaket i regelverket for pensjonsordningen
vil kunne fastsette at arbeidstaker skal bidra med innskudd også i
slike ordninger.
Departementet har tidligere vurdert om arbeidstaker i pensjonsordninger
etter innskuddspensjonsloven, bør kunne betale innskudd
til egen pensjon, jf. Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) Om lov om innskuddspensjon
i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven).
I Innst. O. nr. 2 (2000-2001) Innstilling fra finanskomiteen
om lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven)
sa komiteen seg enig med Regjeringen i at det ikke skulle gis adgang
til innskudd fra arbeidstaker i lov om innskuddspensjon. Det ble
således ikke åpnet for innskudd fra arbeidstaker
i ordninger etter innskuddspensjonsloven da loven ble fastsatt.
Innskudd fra arbeidstaker i pensjonsordninger etter innskuddspensjonsloven
ble omtalt i brev av 2. april 2003 fra statsminister Kjell
Magne Bondevik til Landsorganisasjonen i Norge (LO), Næringslivets Hovedorganisasjon
(NHO) og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS). Brevet fra statsministeren hadde
sin bakgrunn i innspill fra organisasjonene i forbindelse med lønnsoppgjøret
2003.
Med henvisning til omtalen i brevet fra statsministeren, ba Finansdepartementet
i brev av 19. august 2003 om Kredittilsynets vurderinger,
samt utkast til endringer i innskuddspensjonsloven og tilhørende høringsbrev.
Finansdepartementet sendte 31. mars 2004 på høring
et utkast til endringer i innskuddspensjonsloven. Utkastet var basert
på ovennevnte innspill fra Kredittilsynet, og vil gjøre
det mulig å fastsette i regelverket for pensjonsordninger
etter innskuddspensjonsloven at arbeidstaker skal betale innskudd.
Det ble i høringsbrevet blant annet vist til at man hadde registrert
et ønske fra både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner
om å åpne for innskudd fra arbeidstaker i pensjonsordninger
etter innskuddspensjonsloven.
Adgang til innskudd fra medlemmet reiser spørsmål
ved om en skal fastsette særlige rettsregler for den del
av pensjonsordningens midler som er finansiert av medlemmet. Slike
rettsregler kan rette seg mot ordningens rett til å forføye
over midlene. I forhold til departementets tidligere vurderinger
om de problemstillinger som oppstår dersom en skal skille mellom
midler i ordningen finansiert ved foretakets innskudd og arbeidstakers
innskudd, ble det uttalt i høringsbrevet at disse reduseres
om en anvender gjeldende bestemmelser både for innskudd
fra arbeidstaker og for midler som har sitt utspring i slike innskudd.
I høringsbrevet ble det i tråd med dette syn
ikke foreslått særregler for innskudd fra arbeidstaker
eller midler som eventuelt finansieres ved slike innskudd.
Departementet er kommet til at det bør åpnes
for at man i pensjonsordninger etter innskuddspensjonsloven kan
fastsette at arbeidstaker skal betale innskudd. Det vises til at
ingen av høringsinstansene har gått i mot høringsforslaget
om at arbeidstaker skal kunne bidra med egne midler i slike pensjonsordninger.
Departementet legger vekt på at arbeidstaker således
vil ha mulighet til å bidra med innskudd i pensjonsordninger
etter innskuddspensjonsloven på om lag tilsvarende måte
som i lov om foretakspensjon.
Vedrørende arbeidstakers innskudd i parallelle og kombinerte
pensjonsordninger, mener departementet det ikke er hensiktsmessig å fastsette
særregler om arbeidstakers innskudd i slike ordninger.
Adgangen til å fastsette innskudd fra arbeidstaker i parallelle
og kombinerte pensjonsordninger vil følgelig, for hver
av ordningene, måtte følge de bestemmelsene om
innskudd fra arbeidstaker som er henholdsvis fastsatt i lov om foretakspensjon
og foreslås inntatt i innskuddspensjonsloven.
Overskuddsdeling er nærmere omtalt nedenfor. Departementet
foreslår at innskudd fra foretaket og innskudd fra arbeidstaker
skal føres på samme konto. Dette bidrar til å understreke
at ordningen er kollektiv. Et eventuelt skille vil videre ha liten
hensikt dersom det ikke også fastsettes særskilte
regler for de midler som stammer fra arbeidstakers innskudd. Et skille
som foreslått av NPF vil etter departementets syn komplisere
ordningene utover det departementet anser som hensiktsmessig. Én
felles konto innebærer at innskudd fra arbeidstaker inngår
i ordningens midler og vil følge de alminnelige regler
i ordningen.
Departementet legger vekt på at pensjonsordninger etter
innskuddspensjonsloven er kollektive pensjonsordninger. Overlates
beslutningen om det skal foretas innskudd, og eventuelt også innskuddets
størrelse, til det enkelte medlem vil ordningen i større grad
fremstå som en individuell pensjonsordning. En slik frivillighet
vil for øvrig heller ikke være i tråd med
prinsippene for arbeidstakerbidrag i lov om foretakspensjon. Frivillige
innskudd vil videre reise problemstillinger blant annet knyttet
til prinsipper som i dag er lovfestet, herunder forholdsmessighetsprinsippet,
som ikke er drøftet i høringsbrevet. Departementet
mener på dette grunnlag at bestemmelser om innskudd fra
arbeidstaker skal fastsettes av foretaket i ordningens regelverk
og gjelde på lik linje for samtlige medlemmer. Det vil
således ikke være anledning for foretaket til å overlate
slike spørsmål til det enkelte medlem.
Videre mener departementet at det må fastsettes bestemmelser
i innskuddsplanen om hvordan innskuddet fra arbeidstaker skal betales.
Etter departementets syn vil dette legge til rette for at foretaket
kan trekke innskuddet fra arbeidstakers lønn, noe som vil gi
god oversikt og kontroll med innbetaling av arbeidstakers bidrag.
Departementet ser det som hensiktsmessig med en lovbestemmelse
om at øvre grense for årlige innskudd for hver
arbeidstaker ikke skal utgjøre mer enn maksimalt 4 pst.
av arbeidstakers lønn, selv om innskuddet vil være
begrenset til en noe lavere andel av lønn som følge
av gjeldende forskriftsbestemmelser.
Etter departementets vurdering bør ikke innskuddet fra
arbeidstaker utgjøre mer enn halvparten av det samlede
innskudd som skal betales for arbeidstakeren. Departementet viser
i denne sammenheng til lov om foretakspensjon der det gjelder en
tilsvarende øvre grense for arbeidstakers bidrag til ytelsesbaserte ordninger,
og at løsningene i de to lovene bør være avstemt.
Departementet mener at det skal være adgang til å fastsette
innskudd fra arbeidstaker uavhengig av hvordan kapitalen i pensjonsordningen
forvaltes.
Når det gjelder gjeldende regel om at minimum 50 pst.
av avkastningen i ordninger etter innskuddspensjonsloven § 3-2
skal tillegges kapitalen, mener departementet at gjeldende grense
bør beholdes. Departementet viser til at dette er en minimumsbestemmelse,
og at man i pensjonsordningens regelverk står fritt til å fastsette
at en høyere andel skal tillegges kapitalen.
Beslutningen om at innskuddet skal avvike fra det som er fastsatt
i innskuddsplanen tas av foretaket og gjelder i utgangspunktet hele
innskuddet som betales for arbeidstaker. Når det etter
lovforslaget åpnes for innskudd fra arbeidstaker, oppstår
spørsmålet om beslutning om et slikt avvik bare
skal gjelde foretakets innskudd, eller om også arbeidstakers
innskudd skal endres.
Ved fastsettelsen av bestemmelsen om fleksibilitet for foretakets
innskudd, jf. Ot.prp. nr. 78 (2000-2001), ble det blant annet vist
til at et flertall i finanskomiteen, alle unntatt medlemmene fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, i Innst. O. nr. 2 (2000-2001)
hadde bedt Regjeringen om å åpne for fleksible
muligheter til å variere innskuddene fra år til år
ut fra foretakenes økonomi. Det ble i innstillingen vist
til at det bør være åpning for at innskuddssatser
kan endres fra et år til et annet som ledd i årlige forhandlinger
om lønn mv. uten betydelige administrative kostnader.
Departementet viser til at siden det er foretaket som beslutter
endringer i innskuddet, og slikt vedtak i utgangspunktet er tenkt
motivert av selskapets økonomiske situasjon, bør
dette vedtaket begrenses til kun å gjelde innskudd fra
foretaket. Departementet foreslår ut fra dette at beslutningen
om at innskuddet et enkelt år skal være inntil
25 pst. høyere eller lavere enn det som er fastsatt i innskuddsplanen
kun skal få betydning for foretakets innskudd. Etter det
opplegg som her foreslås vil altså arbeidstakers
innskudd måtte følge innskuddsplanen. Beslutningen
om at foretakets innskudd skal reduseres vil da kunne føre
til at arbeidstaker i et enkelt år skal betale et høyere
innskudd enn foretaket. Dette vil ikke være i strid med foreslåtte § 5-6
som innebærer at innskuddet fra arbeidstaker ikke skal
være høyere enn foretakets innskudd fastsatt i
innskuddsplanen.
Pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon og innskuddspensjonsloven
skattlegges etter det samme prinsippet, det såkalte P-prinsippet.
Prinsippet er et inntektsskatteprinsipp og innebærer blant annet
at det gis fradrag for innbetalinger til pensjonsordningen innen
fastsatte rammer.
Gitt at det følger av pensjonsplanen for en ordning
etter lov om foretakspensjon at arbeidstaker skal bidra med en andel
av den årlige premien, har arbeidstaker rett til fradrag
i alminnelig inntekt for sin andel. Det samme bør etter
departementets syn gjelder for arbeidstakers andel av årets
innskudd i henhold til forslaget til endring av innskuddspensjonsloven.
Departementet foreslår at det tas inn en hjemmel for slikt
fradrag i skatteloven § 6-47 første ledd
bokstav b.
I høringsbrevet ble også enkelte tilpasninger
i innskuddspensjonsloven og tilhørende forskrift omtalt.
Disse var i all hovedsak av språklig karakter, og ingen
av høringsinstansene har hatt merknader til endringene.
Departementet mener det vil være hensiktsmessig å gjøre
enkelte språklige tilpasninger i innskuddspensjonsloven.
Videre fordrer også foreliggende forslag om arbeidstakerbidrag
i innskuddspensjonsloven også en presisering i forskrift
22. desember 2000 nr. 1413 til innskuddspensjonsloven slik
at definisjonen av innskudd også omfatter innskudd fra
medlemmet, jf. forskriftens § 3-1 første
ledd bokstav a.
Vedrørende alderspensjon etter innskuddspensjonsloven
og innskudd fra arbeidstaker, viser departementet til at det i proposisjonen
foreslås å åpne for at det kan fastsettes
at arbeidstaker skal betale innskudd i pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven.
Denne endringen vil også omfatte engangsbetalt alderspensjon
etter foretakspensjonsloven, siden innskuddspremieplanen for denne
skal utformes i samsvar med reglene i innskuddspensjonsloven kapittel 5.
Når det gjelder pensjonsordning med engangsbetalt alderspensjon
i lov om foretakspensjon kapittel 9 del II, kan slik pensjonsordning
også omfatte uføre- og etterlattepensjon, jf.
at det etter gjeldende regler ikke kan fastsettes arbeidstakerbidrag
for slike ytelser. Departementet ser imidlertid ikke avgjørende
betenkeligheter mot å åpne for tilskudd fra arbeidstaker også for
slik uføre- og etterlattepensjon på tilsvarende
måte som for uføre- og etterlattepensjon som er knyttet
til ytelsesbasert alderspensjon, jf. lovens § 9-4.
Departementet foreslår derfor at det i foretakspensjonsloven
tas inn en henvisning til § 9-4 i § 9-6
annet ledd.
Regjeringen foreslår at lov om endringer i lov 24. november
2000 nr. 81 om innskuddspensjon i arbeidsforhold mv. skal gjelde
fra det tidspunktet Kongen bestemmer og at Kongen kan sette i kraft
de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid. Det vises til lovforslagets
B IV.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa
sitt forslag B. Om lov om endringer i innskuddspensjonsloven og
i andre lover.
Komiteen viser til at Næringslivets Hovedorganisasjon
(NHO) og Landsorganisasjonen i Norge (LO) i brev til Statsministeren,
i samband med lønnsoppgjeret 2003, tok til orde for å endra
innskotspensjonslova slik at det òg i denne lova vert mogleg
for arbeidstakarane å gjere innskot på om lag
den same måten som i føretakspensjonslova. Høyringsinstansane
støtta forslaget. I den opne høyringa i Stortinget
20. april 2005 uttala m.a Finansnæringens Hovedorganisasjon
(FNH) at det er trong for ei slik endring som Regjeringa no foreslår,
i marknaden. Med bakgrunn i dette, går komiteen ut frå at
forslaget vil føre til at ein del pensjonsordningar etter
innskotspensjonslova vil opne for innskot frå arbeidstakarane.
Komiteen viser vidare til at Kredittilsynet opplyser
at om lag 15-20 pst. av føretakspensjonsordningane har
tilskot frå arbeidstakar. Dette viser at ordninga med at
arbeidstakar kan gjere tilskot til føretakspensjonsordningar
blir brukt.
Komiteen viser til at departementet i sitt brev til
komiteen ved saksordførar av 27. april 2005 uttaler
følgjande:
"Dei føreslåtte endringane må setjast
i verk før årsskiftet 2005/2006 for at
det skal vere aktuelt med rett til frådrag for premie for
arbeidstakarane for inntektsåret 2005. Dersom endringane
i innskotspensjonslova setjast i verk frå eit tidspunkt
før årsskiftet (noko eg tek sikte på dersom
Stortinget sluttar seg til forslaga), er det naturleg at endringa
i skattelova setjast i verk frå same tidspunkt og med verknad
for inntektsåret 2005."
Med bakgrunn i dette, og det at komiteen sluttar
seg til Regjeringa sitt forslag, vil komiteen understreke
at lovendringa må få verknad frå inntektsåret
2005.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil
vise til at Regjeringa legg opp til at innbetalingane både
frå føretaket og frå arbeidstakar skal
førast på same konto. Når det no vert
opna for innskott òg frå arbeidstakar i ordningar
etter lov om innskottspensjon, vil det føre til at omkostningar
ved ordninga òg vil bli trekt frå dei tilsette
i føretaket sine innskott.
Desse medlemene vil peike på at det kan føre
til at eit føretak som allereie har etablert ei innskottsordning
på 2 pst. for sine tilsette, og som i dag betaler alle
omkostningar ved ordninga, heretter kan bruke av dei tilsette sine
eigne 2 pst.-innbetalingar til å få dekka omkostningane.
Med ein slik konstruksjon oppnår føretaket at
dei tilsette sin del av 4 pst.-ordninga dekker alle kostnader ved
forvaltninga av ordninga, og at føretaket som før
etableringa av pensjonsordninga måtte betale 2 pst. pluss
omkostnader, no kan betale 2 pst. og la kostnadane ved forvaltninga inngå i
dei 4 pst. som vert betalt til ordninga, altså i realiteten
betalt av dei tilsette sine innskott.
Desse medlemene vil òg understreke at sidan
fleirtalet i komiteen, med unnatak av medlemene frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Innst. O. nr 2 (2000-2001) òg
opna opp for at føretaket får fleksible moglegheiter
til å variere innskotta frå år til år,
med inntil 25 pst. høgare eller lågare enn fastsett
i innskottsplanen, så vil det føre til at år
der føretaket betaler lågare innskott, vert det
ein enno mindre del av arbeidstakar sitt innskott som faktisk vil
gå til eigen pensjonssparing.
Desse medlemene meinar at dei tilsette ikkje må vere
i tvil om at det innskottet dei sjølv betalar inn til pensjonsordninga
gir dei ein tilsvarande høgare pensjon. Desse medlemene vil
derfor understreke at dei tilsette sine innskott ikkje skal nyttast
til å dekke administrasjonskostnadane.
Desse medlemene fremjar difor følgjande forslag:
"I forsikringslova vert det gjort følgjande
endring:
§ 5-6 nytt fjerde ledd skal lyde:
Administrasjonskostnader kan ikke belastes arbeidstakers
innskudd."