Innstilling fra kommunalkomiteen om lov om endringer i kommuneloven (kommunalt rapporteringsregister)

Dette dokument

Til Odelstinget

Sammendrag

I Regjeringens arbeid med modernisering er effektivisering og forenkling av rapportering fra kommunesektoren til staten et sentralt virkemiddel. Regjeringen har i den sammenheng tidligere varslet at det vil bli startet opp et arbeid med å opprette et elektronisk register over kommunale og fylkeskommunale rapporteringsplikter, jf. St.prp. nr. 64 (2003-2004). Stortinget sluttet seg til dette jf. Innst. S. nr. 255 (2003-2004).

Rapporteringsomfanget mellom staten og kommunene ble kartlagt av en interdepartemental arbeidsgruppe høsten 2003. Kartleggingen viste at rapporteringsomfaget fra kommunesektoren til statsforvaltningen er omfattende og har stor spennvidde. Innrapporteringspliktene er ulike og varierte, både i innhold, frekvens og omfang. Det finnes i dag ikke noe systematisk opplegg som har etablert, vedlikeholder og gjør tilgjengelig en samlet og strukturert oversikt over hva som kreves rapportert fra kommunesektoren.

Prosessen med rapporteringsgjennomgangen har ført til økt bevissthet om behovet for forenkling av rapporteringskrav og om at nødvendig rapportering skjer til lavest mulig kostnad. Departementet mener en oversikt over omfanget av rapportering fra kommunesektoren til staten først og fremst vil være nyttig for å kunne kvantifisere bruken av administrative ressurser og vurdere rimeligheten av den samlede oppgavebyrde. Bedre oversikt og tilgjengelighet vil også bidra til mer og bedre bruk av de innsamlede opplysningene. Et kommunalt rapporteringsregister vil være et redskap for å forbedre rapporteringen fra kommunesektoren gjennom KOSTRA.

Departementet finner på denne bakgrunn at det er behov for opprettelse av et samlet rapporteringsregister for kommunesektoren, og foreslår at et slikt register reguleres i kommuneloven.

Kostnader ved etableringen av kommunalt rapporteringsregister vil bli dekket innenfor departementets rammer.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Hans Kristian Hogs­nes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Ruth Stenersen og Anita Apelthun Sæle, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at samordningen av rapporteringen fra kommunesektoren i dag skjer gjennom Samordningsrådet i KOSTRA, som ledes av Kommunal- og regionaldepartementet, og arbeidsgruppene i KOSTRA. Komiteen har videre registrert at kun en del av de totale rapporteringsforekomster blir håndtert av KOSTRA. Komiteen mener et tilgjengelig og oppdatert rapporteringsregister med tilstrekkelig innhold og bruksfunksjonalitet vil være et nødvendig verktøy i rådets og arbeidsgruppenes arbeid med sikte på samordning, forenkling og standardisering av rapporteringen.

Komiteen vil vise til at man gjennom et kommunalt rapporteringsregister får en samlet oversikt over kommunesektorens rapporteringsplikter og i tillegg oversikt over ressursbruken knyttet til rapportering. Komiteen er enig i at et slikt register vil være et nyttig styringsverktøy for forvaltningen.

Komiteen vil spesielt understreke at både statlige etater, kommuner, fylkeskommuner, organisasjoner og media vil kunne ha nytte av de opplysningene registeret kan gi.

Komiteen mener at registeret vil være nyttig også i form av gjenbruk av informasjon, ved at opplysninger om rapporteringsplikten er registrert et sted, men kan gjenbrukes flere ganger etter behov. Det vil redusere risikoen for dobbeltarbeid.

Komiteen er på denne bakgrunnen enig i forslaget fra Regjeringen om en endring i kommuneloven som åpner for opprettelse av et samlet rapporteringsregister for kommunesektoren.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i kommuneloven (kommunalt rapporteringsregister)

I

I lov 25. september 1992 nr.107 om kommuner og fylkeskommuner skal ny § 49 a lyde:

§ 49 a Kommunalt rapporteringsregister

1. Kommunalt rapporteringsregister skal gi en elektronisk oversikt over de samlede rapporteringsplikter rettet mot kommuner og fylkeskommuner som følger av lov eller vedtak truffet av statlige organer. Registeret skal være et virkemiddel for samordning og forenkling. Registeret skal holdes løpende oppdatert og inneholde en fullstendig oversikt over og informasjon om rapporteringsplikter som nevnt i første punktum.

2. Departementet har ansvar for etablering, organisering og drift av kommunalt rapporteringsregister. Kommunalt rapporteringsregister ledes av en registerfører som utpekes av departementet. Departementet kan gi nærmere regler om registerets lokalisering og innhold og om føring av registeret.

3. Før nye rapporteringsplikter for kommuner og fylkeskommuner settes i kraft eller eksisterende rapporteringsplikter endres, skal departementet eller underliggende etat sende melding til kommunalt rapporteringsregister. Rapporteringsplikten kan ikke iverksettes før den er publisert i kommunalt rapporteringsregister.

4. Departementet kan gi nærmere regler om hvilke opplysninger som skal følge meldingen etter nr. 3 og om registerets behandling av disse. Departementet kan også gi nærmere regler om unntak fra iverksettelsesforbudet i nr. 3 annet punktum.

II

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Kongen kan gi nærmere overgangsregler.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 31. mai 2005

Magnhild Meltveit Kleppa Hans Kristian Hogsnes
leder ordfører