Til Odelstinget
Ved lov 20. februar 2004 nr. 7 ble domstolloven § 33
a endret slik at jordskifterettene blir representert i domstoladministrasjonens
styre. Lovendringen innebærer at den ene av dagens tre
dommerrepresentanter fra de alminnelige domstoler byttes ut med
en jordskiftedommer eller en jordskifteoverdommer.
Justisdepartementet foreslår at bestemmelsen i § 33
a om sammensetningen av domstoladministrasjonens styre endres på nytt,
slik at dagens styre utvides med to medlemmer: en jordskiftedommer
eller jordskifteoverdommer og en dommer fra de alminnelige domstoler.
I tillegg foreslås å lovfeste at de øvrige
ansatte i domstolene skal ha en representant i styret.
Departementet uttaler i høringsbrevet 16. februar 2005:
"Domstoladministrasjonens styre skal i henhold til
gjeldende regler bestå av syv personer: tre dommere og
to advokater oppnevnt av Kongen, og to medlemmer valgt av Stortinget.
Den ene dommeren kan byttes ut med en representant for de andre
tilsatte i domstolen, jf. § 33 a første
ledd annet punktum. Denne adgangen er benyttet, slik at det pr.
i dag er to dommere og en annen ansatt i domstolene i styret …
Dersom
man vil få inn jordskiftefaglig kompetanse i styret uten å redusere
antallet representanter fra de alminnelige domstoler, kan dette
løses ved å utvide dagens styre med ytterligere
to medlemmer (to pga. oddetallsregelen). Det ene medlemmet bør
være en jordskiftedommer, mens det andre bør være
en representant for de alminnelige domstolene.
Vi
foreslår på denne bakgrunn følgende endring
i lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene (domstolloven):
§ 33
a første ledd skal lyde:
Styret for domstoladministrasjonen
består av ni medlemmer med personlige varamedlemmer. Kongen
oppnevner fire dommere, en jordskiftedommer eller jordskifteoverdommer
og to advokater til styret, og Stortinget velger to medlemmer. Kongen
kan oppnevne en annen særlig kvalifisert representant for domstolene
i stedet for en av de fire dommerne. Kongen fastsetter hvilket medlem
som skal være leder for styret for domstoladministrasjonen."
Uansett hvilken løsning som velges for å få inn jordskiftefaglig
kompetanse i styret, vil man på den ene eller den andre
måten komme i konflikt med enkelte av de vurderinger av
styresammensetningen som ble gjort i Ot.prp. nr. 44 (2000-2001).
Det er imidlertid etter departementets syn viktig å ha
i mente at situasjonen er en helt annen i dag enn den var på tidspunktet
for domstoladministrasjonens opprettelse. På den tiden
var ikke jordskifte(over)dommere i styret noen aktuell problemstilling.
Når styret skal få jordskiftefaglig kompetanse uten
at man reduserer antallet representanter fra de alminnelige domstoler,
kan dette løses ved å utvide dagens styre. For å unngå partall
i styret og dermed mulighet for stemmelikhet, bør utvidelsen
etter departementets syn skje med to medlemmer.
En løsning der styret utvides med en jordskiftedommer/jordskifteoverdommer
og en dommer fra de alminnelige domstoler, vil etter departementets
syn være den løsningen som stemmer best overens
med hensynene bak styresammensetningen slik de fremkommer i Ot.prp.
nr. 44 (2000-2001). Departementet foreslår at spørsmålet
om representasjon av domstoladministrasjonens ansatte
i styret eventuelt kan tas opp til vurdering på et senere
tidspunkt.
Siden domstoladministrasjonens opprettelse har man fulgt den
praksis at en av dommerrepresentantene erstattes med en representant
for de øvrige ansatte i domstolene. Departementet er enig
i at dette er en god praksis. Departementet slutter seg derfor til
forslaget om å lovfeste at de ansatte skal ha plass i styret. Etter
departementets syn er det mest naturlig at representanten fra de øvrige
ansatte kommer fra de alminnelige domstolene, som utgjør
den langt største gruppen. Departementet kan imidlertid
ikke se at det er noe i veien for at representanten i stedet oppnevnes blant
de øvrige ansatte i jordskifterettene.
Utvidelsen som var foreslått i høringsbrevet
vil gjøre det mulig å ha en dommer fra hver instans
i de alminnelige domstoler i styret. Departementet mener det er ønskelig
at dommerrepresentantene har erfaring fra ulike typer domstoler,
men ser det ikke som hensiktsmessig å lovfeste representasjon
fra alle tre instanser.
Departementet har fått opplyst av domstoladministrasjonen
at kostnadene er om lag 100 000 kroner pr. år
pr. styremedlem i møtegodtgjørelse, utgifter til reise
og opphold mv. Kostnadene vil dekkes innenfor domstoladministrasjonens
eksisterende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til den fremlagte
proposisjonen om lov om endring i lov 13. august 1915 nr.
5 om domstolene (sammensetningen av domstoladministrasjonens styre).
Komiteen har merket seg de vurderinger som ligger
til grunn for en utvidelse av domstoladministrasjonens styre med
to nye medlemmer, og slutter seg til departementets forslag. Komiteen slutter seg
også til forslaget om å lovfeste at de øvrige
ansatte i domstolene skal ha en representant i styret, og har for øvrig
ingen merknader til proposisjonen.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 13. august 1915 nr. 5 om
domstolene (sammensetningen av Domstoladministrasjonens
styre)
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om
domstolene gjøres følgende endring:
§ 33 a første
ledd skal lyde:
Styret for domstoladministrasjonen består av ni medlemmer
med personlige varamedlemmer. Kongen oppnevner tre dommere, en
jordskiftedommer eller jordskifteoverdommer, en representant
fra de øvrige tilsatte i domstolene og to advokater
til styret, og Stortinget velger to medlemmer. Kongen fastsetter
hvilket medlem som skal være leder for styret for domstoladministrasjonen.
II
Loven gjelder fra 1. august 2005.
Oslo, i justiskomiteen, den 1. juni 2005
Trond Helleland |
Ingjerd Schou |
leder |
ordfører |