Overfor sokkelarbeidere har det hittil vært praktisert
en særordning med skattefritak for fri kost under opphold
ombord.
Arbeidstakere som har helt eller delvis fri kost i arbeidsforhold,
for eksempel hotellpersonale og flypersonale, skattlegges for denne
fordelen. Slik skattemessig forskjellsbehandling mellom ulike arbeidstakergrupper
bør unngås. Ansatte på kontinentalsokkelen
har en lønnsinntekt på vel 600 000 kroner
i gjennomsnitt, jf. Statistisk sentralbyrås undersøkelse av
arbeidskraftskostnader for 2000. En arbeider på kontinentalsokkelen
med 600 000 kroner i lønn og som jobber ordinær
turnus, vil likevel få en netto skattelettelse på om
lag 8 500 kroner i gjennomsnitt når innstrammingen
ses i sammenheng med de foreslåtte lettelsene i toppskatt
og økt minstefradrag. Har vedkommende nettoformue, vil
lettelsene bli høyere.
Departementet kan ikke se at det foreligger tungtveiende hensyn
som skulle tilsi en videreføring av en slik forskjellsbehandling
av sokkelarbeidere sammenlignet med andre arbeidstakergrupper. Det
foreslås derfor å oppheve praksisen med å gi
det særskilte skattefritaket for fri kost for sokkelarbeidere.
Reglene om skattefritak for kostdekning på tjenestereise
berøres ikke av forslaget. Arbeidsopphold på sokkelen
regnes imidlertid ikke som tjenestereise.
Reglene om skattefritak for tariffmessig hyretillegg innebærer
en skattemessig forskjellsbehandling mellom kostgodtgjørelse
til sjøfolk og til andre yrkesgrupper, herunder mellom
sokkelarbeidere på henholdsvis faste og flytende innretninger.
Skattefritaket for hyretillegg er langt på vei historisk
begrunnet. I henhold til tariffavtalen mellom Norsk Sjøoffisersforbund
og NHO utgjør hyretillegget om lag 16 500 kroner
i året. For andre arbeidstakergrupper er slik godtgjørelse
til dekning av rene private kostutgifter skattepliktig.
Det foreligger etter departementets syn ingen prinsipielle eller
praktiske grunner til å opprettholde skattefritaket for
et slikt kontant tillegg til lønnen. Dette gjelder også i
de tilfellene sjøfolk mottar hyretillegg for tiden om bord.
Det foreslås derfor å oppheve bestemmelsen om
skattefritak for hyretillegg. Sjøfolk vil fortsatt bli
skattemessig gunstig behandlet ettersom denne arbeidstakergruppen
har et særskilt inntektsfradrag på 80 000
kroner som andre arbeidstakergrupper ikke har.
En opphevelse av skattefritaksordningene for fri kost for sokkelarbeidere
og hyretillegg for sjøfolk mv. antas å ha små administrative
konsekvenser, men forslaget om å oppheve skattefritaket
for hyretillegg for sjøfolk mv. vil innebære en
forenkling av regelverket.
Innstrammingen i skattleggingen av fri kost for ansatte på sokkelen
og fjerningen av skattefritaket for mottatt hyretillegg for sjøfolk
m.fl. anslås å øke provenyet med om lag
225 mill. kroner påløpt og 180 mill. kroner bokført
i 2006.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 5-15
første ledd bokstav e nr. 1.
Departementet foreslår at regelendringene trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag i Ot.prp.
nr. 1 (2005-2006) om endring i skatteloven § 5-15
første ledd bokstav e nr. 1.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Budsjett-innst.
nr. 1 (2004-2005) og Innst. O. nr. 10 (2004-2005) hvor disse partiene
gikk mot regjeringen Bondeviks forslag om å fjerne fritaket
på fri kost for arbeidstakere på sokkelen og hyretillegg
for sjøfolk. Flertallet viser videre til
Innst. S. nr. 240 (2004-2005) hvor Fremskrittspartiet inngikk forlik
med regjeringen Bondevik om å gjeninnføre fritaket.
Stortingets finanskomité sluttet seg enstemmig til dette
i Innst. O. nr. 125 (2004-2005)
Flertallet viser til at regjeringen Bondevik til tross
for dette i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslo å fjerne
fritaket.
Flertallet ber Regjeringen vurdere spørsmålet i
tilknytning til Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006) kapittel 2
der disse medlemmer går mot skattelegging av fri kost for
ansatte på sokkelen og går mot fjerningen av skattefritaket for
hyretillegg.
Disse medlemmer vil derfor stemme mot denne skatteskjerpelsen.