Til Odelstinget
Utenriksdepartementet legger frem forslag til endring i lov 9. mai
1997 nr. 26 om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet
i utviklingsland (NORFUND). Det foreslås et nytt tredje
ledd i lovens § 1, slik at ordlyden gir klarere
uttrykk for NORFUNDs muligheter for å delta i ulike former
for samarbeid med norske og utenlandske partnere for å nå fondets
målsettinger slik disse er kommet til uttrykk i lovens
forarbeider.
NORFUND er et særlovselskap, etablert ved lov 9. mai
1997 nr. 26. I medhold av lovens § 8 er det ved kgl.res.
av 9. mai 1997 fastsatt instruks for NORFUND (sist endret
13. august 2004).
I Ot.prp. nr. 13 (1996-1997) er det redegjort for formålet
med NORFUND og for fondets virkemidler. Det sies imidlertid lite
om hvordan NORFUND selv kan organisere sin virksomhet. På denne
bakgrunn har Utenriksdepartementet, i samråd med Finansdepartementet
og Justisdepartementet, foretatt en nærmere vurdering av
de valg som ble gjort da NORFUND ble organisert som særlovselskap.
I lys av de spørsmål som fremkom i Riksrevisjonens
Dokument nr. 3:2 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 135 (2003-2004)
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen, har departementet konkret
vurdert om det er behov for at NORFUNDs organisering av utøvelsen
av deler av virksomheten gjennom felleskontrollerte selskaper bør
få en klarere lovhjemmel.
NORFUND har ifølge Ot.prp. nr. 13 (1996-1997) som primært
formål "å medvirke med risikovillig egenkapital,
lån og garantier til utvikling av bærekraftig
næringsvirksomhet i utviklingsland. Fondet skal bidra med
egenkapital og lån i den mest risikoutsatte perioden etter
en etablering, for senere å kunne selge sine andeler til
de øvrige investorer eller i markedet. Hensikten er å etablere
"levedyktig, lønnsom virksomhet som ellers ikke ville bli
igangsatt som følge av høy risiko".
I tråd med dette benytter NORFUND en lang rekke virkemidler
som ledd i sitt arbeid med å medvirke med risikokapital
til bærekraftig næringsvirksomhet i utviklingsland.
Oppsummeringsvis kan nevnes direkte investeringer i næringsvirksomhet
i utviklingsland, kapitaltilskudd til lokale finansinstitusjoner som
igjen stiller kapital til rådighet for næringsvirksomhet,
fondsinvesteringer, lån og garantier til små virksomheter
samt deltagelse i strategiske samarbeidsselskaper.
Ot.prp. nr. 13 (1996-1997) forutsetter at NORFUND skal samarbeide
med andre aktører om investeringer i utviklingsland. Samarbeid
med norsk næringsliv er nevnt særskilt. Etter
vedtaket om avbinding av bistand er dette ikke lenger noe pålegg,
men NORFUND forutsettes å samarbeide med norsk næringsliv
på like fot med andre aktører.
Utenriksdepartementet mener det kan være behov for å foreta
en klargjøring av NORFUNDs rammevilkår, slik at
de tydeligere gir uttrykk for NORFUNDs adgang til å være
engasjert i strategiske samarbeidsselskaper. I denne forbindelse
anser Utenriksdepartementet det naturlig å foreta en presisering
i lovens § 1.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta
Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna
Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun, fra Senterpartiet,
Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
vil vise til at det er et stort behov både for kapital
og kompetanse for å utvikle små, bærekraftige
bedrifter og virksomheter i utviklingsland. Komiteen vil
videre vise til at gjennom etablering av lokale investeringsfond
bidrar NORFUND til å øke tilfanget av risikokapital
til mindre, lokale bedrifter, samtidig som fondet bygger opp lokal
kompetanse for etablerere. NORFUND er derfor et viktig instrument
for å sikre en infrastruktur som også kan få investorer
til å engasjere seg i utviklingsland, og få til
et samarbeid mellom andre norske aktører og utvikling av
bærekraftig næringsvirksomhet i sør.
Komiteen har merket seg at NORFUND i 2004 bl.a.
aktivt deltok i næringsgjennomgangene i Norges samarbeidsland
og arbeidet sammen med NORAD, NHO og HSH med å identifisere
investeringsmuligheter i Mosambik, Uganda og Vietnam. Komiteen har
videre merket seg at investeringer innen fornybar energi, herunder
vannkraft, framstår blant de mest interessante mulighetene.
Komiteen har merket seg at departementet i proposisjonen
mener at det er et behov for å foreta en klargjøring
av NORFUNDs rammevilkår, slik at de tydeligere gir uttrykk
for NORFUNDs adgang til å være engasjert i strategiske
samarbeidsselskaper. Derfor ønsker departementet å foreta
en presisering av § 1 i lov 9. mai 1997
nr. 26 om NORFUND, slik at et nytt tredje ledd klargjør
at fondet kan samarbeide med andre for å oppnå sine
mål, herunder delta i norske og utenlandske selskaper.
Dette for at det ikke skal være tvil om NORFUNDs adgang
til å delta i samarbeidsprosjekter med norske eller utenlandske partnere
for å sikre bærekraftig næringsutvikling
i småbedrifter og infrastruktur i utviklingsland.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 9. mai 1997 nr. 26 om
Statens investeringsfond for næringsvirksomhet
i utviklingsland (NORFUND)
I
I lov 9. mai 1997 nr. 26 om Statens investeringsfond
for næringsvirksomhet i utviklingsland gjøres følgende
endring:
§ 1 nytt tredje ledd skal
lyde:
Fondet kan samarbeide med andre for å oppnå sitt
formål, herunder blant annet delta i norske og utenlandske
selskaper.
§ 1 Nåværende tredje ledd
blir fjerde ledd.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 23. november 2005
Olav Akselsen |
Marit Nybakk |
leder |
ordfører |