Til og med 2004 gjaldt det et generelt gevinstfritak ved realisasjon
av jord- og skogbrukseiendommer eid i minst 10 år. Dette
fritaket omfattet også gevinst ved verneerstatning på den
faste eiendommen. Fra og med 2005 ble dette skattefritaket innskrenket til
overdragelser innen familien, og fikk dermed ikke anvendelse på gevinst
ved vernetiltak.
Blant annet for ikke å vanskeliggjøre de frivillige prosessene
rundt skogvernet ble det fra og med inntektsåret 2005 gitt
regler som åpnet for betinget skattefritak for skogvernerstatninger
etter naturvernloven, jf. Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) kapittel 21.
Bestemmelser om dette er tatt inn i skatteloven § 14-72, og
gjelder enten vernet gjennomføres med tvang eller ved frivillig
overenskomst. Etter disse reglene kan gevinst av vederlag for vern
av skog kreves fritatt for beskatning så langt skattyteren
bruker vederlaget til blant annet å erverve nytt jord-
eller skogbruksareal, eller til å erverve eller påkoste
bygg eller anlegg til bruk i jord- eller skogbruksvirksomhet. Reinvestering
må ha funnet sted innen tre år.
Gjeldende ordning med betinget skattefritak for verneerstatninger
medfører utsatt skatteplikt idet skatten blir knyttet til
reinvesteringsobjektet. Et formelt skattefritak vil være
endelig, og kan gi en tilfeldig økonomisk fordel til skogeiere
som kan tilby egnet fredningsskog sammenlignet med skogeiere som ikke
kan det. Et slik fritak vil også medføre asymmetri,
ved at engangserstatning for tap av en løpende, skattepliktig
driftsinntekt ikke blir skattegrunnlag på noe tidspunkt.
På den annen side kan det være vanskelig for mange
av de aktuelle skogeierne å finne et passende og fornuftig
reinvesteringsobjekt etter den gjeldende ordning. Dette kan hemme
det frivillige skogvern.
For ytterligere å stimulere til frivillig skogvern etter
naturvernloven legger departementet til grunn at det foreligger
helt spesielle hensyn som tilsier at det gis et særskilt
unntak fra den alminnelige skatteplikt for gevinst ved slikt vern.
Unntaket bør gjelde generelt og uansett om skogvernet i
det enkelte tilfelle omfatter hele skogeiendommen, og ikke bare
en del av den (med fortsatt skogsdrift på den øvrige,
ikke vernede del). Det bør heller ikke sondres i forhold
til om vernet har skjedd ved tvang eller om det bygger på frivillighet.
Det vises til forslag til skatteloven § 9-3
sjette ledd nytt sjuende punktum. Dagens innhold i § 14-72 om
betinget skattefritak vil falle bort som følge av lovendringen
behandlet i kapittel 14 i proposisjonen.
Når det gjelder ikrafttredelse, foreslår departementet
at bestemmelsen får virkning for realisasjoner allerede
fra og med inntektsåret 2005. Bakgrunnen for dette er at
ikrafttredelse først fra 2007 ville lede til at realisasjon
i 2005 og 2006 blir skattepliktig, men med mulighet for betinget
skattefritak, mens realisasjon i 2004 (jf. den gamle tiårsregelen)
eller i 2007 vil kunne skje uten beskatning. Ved ikrafttreden fra
2005 vil det endrede skatteregimet for skoggevinst fra samme år
ikke få betydning for verneerstatning som nevnt.
Det kan tenkes å være en del tilfeller der
skattyter allerede har benyttet anledningen til å reinvestere verneerstatningen
i henhold til reglene i skatteloven § 14-72. For
disse tilfellene foreslås at det gis en overgangsregel
som innebærer at plikten etter § 14-70
tredje ledd annet punktum til å fradra gevinsten det nye
objektets kostpris, bortfaller. Dette vil innebære skattefrihet
for gevinsten på verneobjektet også der det allerede
er reinvestert i nytt objekt.
Nytt formuesobjekt må være ervervet innen tre år,
jf. § 14-70 tredje ledd første punktum.
Det antas ikke å være nødvendig å regulere
nærmere de tilfellene der det er gitt betinget skattefri
erstatning i 2005 eller senere, men denne ennå ikke er
reinvestert i nytt objekt. Nedskrivning på kostpris i henhold
til § 14-70 tredje ledd annet punktum har da ikke
funnet sted, og reinvesteringsplikten vil falle bort på grunn
av den tidlige ikrafttredelsen av det ubetingede skattefritaket.
Forslaget antas ikke å ha administrative konsekvenser
av betydning. Provenymessig anslås lettelsen til 10 mill.
kroner påløpt i 2007. Provenytapet bokføres
i 2008.
Komiteen sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa til skattelova § 9-3
sjette ledd nytt sjuande punktum med tilhøyrande overgangsregel.