Departementet foreslår at det innføres en maksimumsgrense
for ligningsverdiens andel av markedsverdi (sikkerhetsventil) også for
annen fast eiendom enn bolig- og fritidseiendom, det vil si med
unntak for kraftverk som har et eget regelverk for fastsettelse av
formuesverdi.
Denne maksimumsgrensen bør imidlertid settes vesentlig
høyere enn for bolig og fritidsbolig. Maksimumsgrensen
på 30 pst. for bolig- og fritidseiendom er blant annet
satt på bakgrunn av at faktiske ligningsverdier på bolig
og fritidsbolig i all hovedsak er lavere enn 30 pst. av markedsverdi.
Det finnes lite informasjon om forholdet mellom ligningsverdi og omsetningsverdi
på annen fast eiendom, men det er grunn til å tro
at ligningsverdiene for annen fast eiendom er høyere enn
for bolig. En lav maksimumsgrense (30 pst.) for verdsettelse av
annen fast eiendom vil føre til økt forskjellsbehandling
i forhold til skattlegging av andre formuesobjekter, som aksjer
og bankinnskudd. En slik verdsettelse ville gi sterke incentiver
til å investere i næringseiendom framfor andre formuesobjekter,
og det ville medføre dårlig ressursbruk. En lav
maksimalgrense kan gi urimelig beskatning og svekke fordelingsvirkningene
av formuesskatten, fordi det da ikke er noen sammenheng mellom reell
størrelse på formuen og betalt formuesskatt. At
det er gitt en særlig maksimumsgrense på 30 pst. for
bolig- og fritidseiendom, tilsier ikke at samme grense bør
legges til grunn for annen fast eiendom.
Departementet foreslår derfor å innføre
en maksimumsgrense for ligningsverdien for annen fast eiendom på 80
pst. av markedsverdi. En slik grense vil over tid kunne bidra til
både mer ensartet verdsettelse av disse eiendommene, og
bedre samsvar mellom ligningsverdi og markedsverdi. En maksimumsgrense
på 80 pst. vil om lag samsvare med formuesverdsettelsen
av aksjer. Det innebærer stor grad av formell skattemessig
likebehandling av annen fast eiendom og aksjer m.m. Ved økning
i ligningstakstene vil også den reelle skattemessige likebehandlingen
av disse formueskomponentene øke. Ved å redusere
forskjeller i verdsetting av ulike formuestyper, vil motivene til
skattemotiverte formuesplasseringer reduseres. Det vil gi samfunnsøkonomiske
gevinster ved at investeringene får en bedre sammensetning,
samtidig som formuesskattens fordelingsegenskaper forbedres.
Etter departementets oppfatning bør kraftanlegg ikke
omfattes av denne endringen. Formuesverdsettelse av kraftverk skjer
etter egne regler, og omfattes ikke av de årlige oppreguleringene
av ligningsverdier. Innføring av sikkerhetsventil for denne
typen eiendom er derfor ikke nødvendig.
Etter skatteloven § 4-1 er hovedregelen at
all formue, herunder fast eiendom, skal verdsettes til omsetningsverdi.
Av skatteloven § 4-10 følger det at verdien
av boligeiendommer, herunder fritidseiendommer, kan settes lavere
enn omsetningsverdi. Departementet foreslår å utvide
denne bestemmelsen til å omfatte all fast eiendom. Lovendringen
innebærer bare at loven gir adgang til å verdsette
fast eiendom lavere enn omsetningsverdi, og den innebærer
ingen plikt til å fravike lovens hovedregel om formuesverdsettelse.
En eventuell maksimalgrense for verdsetting av fast eiendom for
ligningsformål vil følge av Skattedirektoratets
takseringsforskrift. Lovendringen innebærer
ikke at det må innføres maksimalgrense for all
fast eiendom, eller at eventuelle maksimalgrenser for ulike eiendomstyper
må være lik.
Det vises til foreslåtte endringer i skatteloven § 4-10
første ledd.
Det antas at svært få bygninger vil kunne få en ligningstakst
over 80 pst. av markedsverdien selv med den foreslåtte
takstøkningen på 10 pst. i 2007. Det legges derfor
til grunn at forslaget ikke vil medføre nevneverdig provenytap
i 2007.
Regjeringen foreslår at endringen trer i kraft straks
og med virkning fra og med inntektsåret 2007.
Komiteen sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa til skattelova § 4-10
første ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Dokument nr. 8:19 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Svein
Flåtten, Jan Tore Sanner, Peter Skovholt Gitmark og Gunnar
Gundersen om at det ved klager på ligningstakster for annen
fast eiendom, legges til grunn den samme behandling som nå gjelder
for boliger og fritidsboliger, og registrerer at Regjeringen følger
opp litt av det som ble foreslått fra Høyre, men at
det som foreslåes ikke er tilstrekkelig for likhet i beskatning
av forskjellig type eiendom.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007)
pkt. 2.2.4.2.