Etter gjeldende rett har det vist seg å være
uklart om en redegjørelse etter aksjeloven og allmennaksjeloven § 2-6
og åpningsbalansen etter § 2-8 skal undertegnes
av stifterne. Brønnøysundregistrene har lagt til
grunn som gjeldende rett at stifternes underskrift ikke er nødvendig
på disse dokumentene, mens det i juridisk teori under henvisning
til forarbeidene er hevdet at stifterne må undertegne redegjørelse.
I høringsbrevet foreslo departementet å oppklare tvilen
ved å endre aksjeloven og allmennaksjeloven, slik at det
uttrykkelig skal fremgå at dokumentene skal undertegnes
av stifterne. Departementet mener at forslaget i høringsbrevet
bør følges opp, og det foreslås derfor
endringer i aksjeloven §§ 2-6 og 2-8 og
i allmennaksjeloven § 2-8.
Etter aksjeloven skal daglig leder minst hver tredje måned
gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling.
Underretning kan gis skriftlig eller i møte.
Departementet foreslår at daglig leders underretningsplikt
bør tilpasses selskapets øvrige rapporteringsplikter,
herunder terminene for arbeidsgiveravgift og merverdiavgift, slik
at underretning til styret skal gis minst hver fjerde måned.
For selskaper som har ansatte eller er merverdiavgiftspliktige,
skal regnskapene avsluttes hver annen måned. I lys av høringen
foreslår departementet en regel om at daglig leder skal
gi underretning til styret hver fjerde måned, slik det
var foreslått i høringsbrevet.
Aksjeloven og allmennaksjeloven bestemmer at selskapet skal ha
et fond for overkurs ved aksjetegning. Det følger av de
to lovene at dersom det i forbindelse med stiftelsen eller en kapitalforhøyelse innbetales
aksjeinnskudd utover aksjenes pålydende, skal overkursen
føres til overkursfondet. Fondet kan brukes til andre formål
enn de formålene som er nevnt "når selskapet går
frem etter reglene om nedsetting av aksjekapitalen". I en uttalelse
har Justisdepartementets lovavdeling antatt at henvisningen til reglene
om kapitalnedsetting innebærer at saksbehandlingsreglene
i kapittel 12 gjelder, men at henvisningen ikke omfatter kravet
om at det etter nedsettingen må være full dekning
for selskapets bundne egenkapital.
I høringsbrevet foreslo departementet en endring i § 3-2
annet ledd nr. 4 for å presisere at også § 12-2 annet
ledd gjelder ved anvendelse av overkursfondet. Departementet finner
at forslaget i høringsbrevet bør følges.
Departementet foreslår at enkelte inkurier i tvisteloven
og stiftelsesloven rettes opp.
Komiteen støttar
lovendring slik at det klårt kjem fram at stiftarane skal
underteikne på dei dokument som vert vedlagt stiftelsesdokumenta.
Komiteen er samd med departementet
i den foreslegne forenklinga vedrørande rapportering til styret
for aksjeselskap og allmennaksjeselskap ved ei endring i rapporteringsplikta
frå kvar tredje månad til minst kvar fjerde månad.
Dette gjer at rapporteringsplikta vert tilpassa bl.a. terminane
for arbeidsgivaravgift og meirverdiavgift.
Komiteen ynskjer å forenkla
ytterlegare og foreslår at § 6-14 første
ledd andre punktum vert oppheva. Dette vil medføre ei vesentleg
forenkling for dei heilt små aksjeselskapa, dei utan dagleg
leiar, som kan sjå vekk frå rapporteringsplikt-regelen.
Komiteen fremmer følgjande
forslag:
"Aksjeloven § 6-14 første ledd andre
punktum opphevast."
Når det gjeld bruk av overkursfondet, støttar komiteen departementet sitt syn om at
aksjeeigarane ikkje bør ha større åtgang
til midlar som inngår i overkursfondet enn til aksjekapitalen,
og at § 12-2 andre ledd også skal gjelde
overkursfondet.