Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut
Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen
Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra
Venstre, Trine Skei Grande, viser til Ot.prp. nr. 101 (2005-2006)
der Kultur- og kirkedepartementet legger frem forslag om endringer
i lov 4. november 1948 nr. 1 om avgift på omsetning
av billedkunst (kunstavgiftsloven).
Komiteen viser også til komiteens merknader til
Ot.prp. nr. 88 (2005-2006) som omhandler gjennomføring
av europaparlaments- og rådsdirektiv 2001/84/EF
av 27. september 2001 om følgerett til fordel
for opphavsmannen til et originalkunstverk.
Komiteen viser til at departementet omtaler avgift
på omsetning av billedkunst som en ordning som har eksistert
i over 50 år, og som har veletablerte rutiner og regler
for innkreving og utdeling av pengene. Det har likevel ved flere
anledninger blitt reist spørsmål ved om ikke avgiften
burde utvides til å omfatte flere kunstarter. Reglene om
følgerettsvederlag som nå skal innføres
i norsk rett, har gitt ny næring til denne diskusjonen.
Komiteen merker seg at departementet mener at
det i tillegg har oppstått et behov for å harmonisere de
to ordningene i den hensikt å forenkle administrasjonen
og dermed bringe mest mulig av de innbetalte midlene tilbake til
kunstnerne. Ifølge departementet vil en harmonisering også gjøre
det lettere for brukerne, både hva gjelder kunstnerne selv
og de som skal kjøpe verkene deres. Det foreslås
derfor å gjøre en del endringer i kunstavgiftsloven
for å bringe den i harmoni med reglene om følgerett
som er foreslått innført i åndsverkloven.
Dette innebærer en utvidelse av avgiftsgrunnlaget til å omfatte
flere typer kunstverk, da særlig kunsthåndverk
og fotografiske verk. I tillegg kommer en økning av selve
avgiften, slik at den kommer på nivå med den alminnelige
satsen for følgerettsvederlaget, som er foreslått
satt til 5 pst. for den del av salgssummen som ikke overstiger 50 000 euro.
Komiteen ber, med utgangspunkt i de foreslåtte
endringene, Regjeringen følge utviklingen av kunstomsetningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, gir sin tilslutning til ovennevnte del av
lovfremlegget.
I Ot.prp. nr. 101 (2005-2006) foreslås også to
rettelser i åndsverkloven. Komiteen slutter
seg til disse.
Komiteen registrerer at lovteksten § 1
fjerde ledd ved en inkurie ikke fremstår korrekt i proposisjonen
og viser i den sammenheng til departementets brev av 16. oktober
2006 (vedlegg).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ikke logikken i at kunstavgiften skal økes som følge
av innføring av følgerett - og at det skal bli
så mye lettere å administrere og forholde seg
til for alle parter når satsene/vederlaget settes til
samme prosentsats. I en rekke bransjer, blant annet i dagligvarehandelen,
har man relativt uproblematisk klart å forholde seg til
forskjellige momssatser.
Disse medlemmer er imidlertid klar over at det
i andre politiske partier er en sterk støtte til økning
av skatter og avgifter på alle felt. Disse medlemmer mener
imidlertid at skatte- og avgiftsnivået bør senkes.
Når det gjelder hvordan kunstnere skal finansiere sin
virksomhet vil disse medlemmer vise til sine merknader
og forslag til statsbudsjettet og til sine merknader til Ot.prp.
nr. 88 (2005-2006).
Disse medlemmer viser til at Kunstavgiften er
en særnorsk ordning som ikke har sin like i de øvrige
nordiske land. Disse medlemmer vil derfor foreslå å oppheve
lov om avgift på billedkunst.
"Lov 4. november 1948 nr. 1 om avgift på omsetning
av billedkunst oppheves."