2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hild­eng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Ot.prp. nr. 101 (2005-2006) der Kultur- og kirkedepartementet legger frem forslag om endringer i lov 4. november 1948 nr. 1 om avgift på omsetning av billedkunst (kunstavgiftsloven).

Komiteen viser også til komiteens merknader til Ot.prp. nr. 88 (2005-2006) som omhandler gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2001/84/EF av 27. september 2001 om følgerett til fordel for opphavsmannen til et originalkunstverk.

Komiteen viser til at departementet omtaler avgift på omsetning av billedkunst som en ordning som har eksistert i over 50 år, og som har veletablerte rutiner og regler for innkreving og utdeling av pengene. Det har likevel ved flere anledninger blitt reist spørsmål ved om ikke avgiften burde utvides til å omfatte flere kunstarter. Reglene om følgerettsvederlag som nå skal innføres i norsk rett, har gitt ny næring til denne diskusjonen.

Komiteen merker seg at departementet mener at det i tillegg har oppstått et behov for å harmonisere de to ordningene i den hensikt å forenkle administrasjonen og dermed bringe mest mulig av de innbetalte midlene tilbake til kunstnerne. Ifølge departementet vil en harmonisering også gjøre det lettere for brukerne, både hva gjelder kunstnerne selv og de som skal kjøpe verkene deres. Det foreslås derfor å gjøre en del endringer i kunstavgiftsloven for å bringe den i harmoni med reglene om følgerett som er foreslått innført i åndsverkloven. Dette innebærer en utvidelse av avgiftsgrunnlaget til å omfatte flere typer kunstverk, da særlig kunsthåndverk og fotografiske verk. I tillegg kommer en økning av selve avgiften, slik at den kommer på nivå med den alminnelige satsen for følgerettsvederlaget, som er foreslått satt til 5 pst. for den del av salgssummen som ikke overstiger 50 000 euro.

Komiteen ber, med utgangspunkt i de foreslåtte endringene, Regjeringen følge utviklingen av kunstomsetningen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, gir sin tilslutning til ovennevnte del av lovfremlegget.

I Ot.prp. nr. 101 (2005-2006) foreslås også to rettelser i åndsverkloven. Komiteen slutter seg til disse.

Komiteen registrerer at lovteksten § 1 fjerde ledd ved en inkurie ikke fremstår korrekt i proposisjonen og viser i den sammenheng til departementets brev av 16. oktober 2006 (vedlegg).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser ikke logikken i at kunstavgiften skal økes som følge av innføring av følgerett - og at det skal bli så mye lettere å administrere og forholde seg til for alle parter når satsene/vederlaget settes til samme prosentsats. I en rekke bransjer, blant annet i dagligvarehandelen, har man relativt uproblematisk klart å forholde seg til forskjellige momssatser.

Disse medlemmer er imidlertid klar over at det i andre politiske partier er en sterk støtte til økning av skatter og avgifter på alle felt. Disse medlemmer mener imidlertid at skatte- og avgiftsnivået bør senkes.

Når det gjelder hvordan kunstnere skal finansiere sin virksomhet vil disse medlemmer vise til sine merknader og forslag til statsbudsjettet og til sine merknader til Ot.prp. nr. 88 (2005-2006).

Disse medlemmer viser til at Kunstavgiften er en særnorsk ordning som ikke har sin like i de øvrige nordiske land. Disse medlemmer vil derfor foreslå å oppheve lov om avgift på billedkunst.

"Lov 4. november 1948 nr. 1 om avgift på omsetning av billedkunst oppheves."