Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til ny lov
om verdipapirhandel (verdipapirhandellov) og ny lov om regulerte
markeder (børslov). De to lovforslagene vil gjennomføre
EØS-regler som svarer til:
1. direktiv 2004/39/EF
om markeder for finansielle instrumenter (forkortet MiFID),
2. direktiv 2004/109/EF om utsteders informasjonsplikter
(rapporteringsdirektivet), og
3. direktiv 2004/25/EF om overtakelsestilbud.
Lovforslagene bygger på Verdipapirmarkedslovutvalgets
to delutredninger i NOU 2005:17 "Om overtakelsestilbud (tilbudsplikt
og frivillige tilbud ved oppkjøp av selskaper)" og NOU
2006:3 "Om markeder for finansielle instrumenter - gjennomføring
av MiFID og transparencydirektivet". Det bemerkes at lovutvalgets
og høringsinstansenes henvisning til "transparencydirektivet"
viser til direktivet departementet omtaler som rapporteringsdirektivet.
Verdipapirmarkedets hovedoppgave er å formidle kreditt
og egenkapital. Dette bidrar til kapitaloppbyggingen i samfunnet,
og til at kapitalen kanaliseres dit den kaster mest av seg. Et effektivt
verdipapirmarked bidrar til økt effektivitet i fordelingen
av samfunnets ressurser. Verdipapirmarkedet kan bare virke etter
hensikten hvis deltakerne har tillit til måten det fungerer
på. Dette har betydning i flere retninger. For det første
er det viktig med generelle handelsregler som skaper tillit til
prisfastsettelsen i markedet og hensiktsmessige virksomhetsregler
som innebærer at verdipapirforetak (mellommenn) har tilstrekkelig
integritet og uavhengighet slik at kundenes interesser ivaretas
på en betryggende måte. Slike handels- og virksomhetsregler
finnes i verdipapirhandelloven. Det er også viktig med
regler som legger til rette for at det skapes tillit til organiseringen
av markedsplasser for finansielle instrumenter (dvs. børser
og andre markedsplasser). Slike regler er gitt i børsloven.
Gjennomføringen av de tre EU/EØS-direktivene vil
etter departementets syn videreføre og til dels styrke
de hensyn som ligger bak gjeldende verdipapirhandel- og børslov.
Direktivene innebærer en større grad av harmonisering
av viktige rammevilkår for verdipapirmarkedene innen EU/EØS-området.
Gjennomføringen av MiFID i norsk rett innebærer
bl.a. at verdipapirforetak og markedsplasser (børser mv.)
i større grad enn i dag vil kunne drive virksomhet innen
hele EU/EØS-området på bakgrunn
av sin hjemlandskonsesjon. Dette vil øke tilbudet for investorer
ved valg av meglerforetak, og norske meglerforetak vil lettere kunne
yte tjenester til kunder i hele EU-EØS-området.
Videre vil investorbeskyttelsen øke, ved at bl.a. investeringsrådgivning
gjøres til en konsesjonspliktig tjeneste underlagt detaljerte
harmoniserte regler. Gjennomføringen av rapporteringsdirektivet
i norsk rett vil bl.a. innebære at bedrifter og andre utstedere
av finansielle instrumenter underlegges harmoniserte rapporteringsregler
i hele EU-EØS-området, noe som kan gjøre
det enklere og billigere for bedrifter å hente inn kapital
i det europeiske verdipapirmarkedet. Gjennomføringen av
direktivet om overtakelsestilbud legger til rette for økt
integrering av de europeiske markedene ved å skape felles
rammer for overtakelsestilbud for selskaper som er opptatt til notering
på regulert marked innen EØS-området.
Direktivet fastsetter grunnleggende spilleregler for oppkjøp
av selskaper med aksjer notert på et regulert marked i
en EØS-stat. Hovedhensynet bak direktivet er beskyttelse
av minoritetsaksjeeierne i målselskapet.
De tre direktivene forutsetter vesentlige endringer i hhv. verdipapirhandelloven
og børsloven, og i tråd med Verdipapirmarkedslovutvalgets
forslag foreslår departementet en ny lov om verdipapirhandel
og en ny lov om regulerte markeder. Departementet har vurdert om
det er mer hensiktsmessig å fremme lovforslag som følger
opp Verdipapirmarkedslovutvalgets to delinnstillinger i to ulike
odelstingsproposisjoner, eller om det bør fremmes én
felles proposisjon som følger opp begge innstillinger.
På den ene side omhandler de to delinnstillingene problemstillinger
som saklig sett ikke henger nært sammen med hverandre.
Praktiske hensyn kan også tale imot en fellesbehandling,
siden proposisjonen nødvendigvis blir relativt omfangsrik.
Dette kan redusere tilgjengeligheten av stoffet. På den
annen side forutsetter delinnstillingen om overtakelsestilbud mv.
endringer i verdipapirhandelloven, og delinnstillingen om gjennomføringen
av MiFID og rapporteringsdirektivet forutsetter en ny verdipapirhandellov. Lovtekniske
og praktiske hensyn tilsier at omfattende endringer i samme lov
behandles i samme proposisjon. Dette gjelder særlig når
endringene vil tre i kraft på omtrent samme tid. Etter
en helhetsvurdering har derfor departementet valgt å fremme
en felles proposisjon til oppfølging av de to lovutredningene fra
Verdipapirmarkedslovutvalget. For å øke
brukervennligheten er dokumentet delt inn i tre deler som hver omhandler
lovforslag til gjennomføring av hhv. MiFID, rapporteringsdirektivet
og direktivet om overtakelsestilbud.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne
Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir
Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Peter N. Myhre og Jørund
Rytman, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt
Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar
Lund Bergo og Akhtar Chaudhry, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars
Sponheim, viser til at forslagene til ny verdipapirhandellov
og børslov er kort omtalt nedenfor i denne innstillingen. Komiteen viser
generelt til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) om lov om verdipapirhandel
(verdipapirhandelloven) og lov om regulerte markeder (børsloven)
for en nærmere redegjørelse av Regjeringens vurderinger
og forslag samt bakgrunnen for forslagene, utvalgsinnstillinger,
gjeldende norsk rett, EØS-regler, høringsuttalelser
mv. knyttet til de enkelte forslag. Komiteen viser
til rettebrev fra finansministeren 21. mai 2007 som er
hensyntatt i innstillingen.
Komiteen viser for øvrig til sine merknader nedenfor
under de enkelte kapitler.