Det vises til brev fra Finanskomiteen av 16. mai 2007
vedr. ovennevnte. Stortingsrepresentant Alf Jakobsen har følgende
spørsmål:
"Jeg viser til forslaget i Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) og ber
om lovteknisk bistand fra departementet på følgende
punkter:
I lovforslaget § 10-18 er fristen for å rapportere transaksjoner
"straks". Det bes om lovteknisk bistand til å utforme en
bestemmelse som ordrett gjennomfører MiFID artikkel 25
nr. 3 på dette punktet.
Virkeområdet for Kredittilsynets kontroll med utsteders
finansielle rapportering i lovforslaget § 15-1
tredje ledd fremstår som noe uklart ved at det ikke er
fullt samsvar med virkeområdet etter forslaget til § 54.
Jeg ber om lovteknisk bistand til å utforme en bestemmelse
som klargjør virkeområdet for lovforslaget § 15-1
tredje ledd i tråd med lovforslaget § 5-4
første ledd.
Det bes om lovteknisk bistand til å utforme en bestemmelse
som presiserer at tilhørende forskrifter til gjeldende
verdipapirhandellov videreføres inntil noe annet er bestemt,
også etter at den nye loven har trådt i kraft.
Det bes om lovteknisk bistand til å utvide den foreslåtte
forkriftshjemmelen i verdipapirfondloven § 2-1
annet ledd til også å omfatte investeringsrådgivning."
Nedenfor gis det lovteknisk bistand i tråd med det
som er angitt i spørsmålet:
1. Når det gjelder ønsket om en tilnærmet
ordrett gjennomføring av MiFIDs frist for å rapportere
utførte transaksjoner, kan lovforslaget § 10-18
første ledd utformes på følgende måte
(endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med
understrekning) (her uthevet):
"(1) Verdipapirforetak skal så snart som mulig, og ikke
senere enn slutten av den påfølgende arbeidsdag,
rapportere til Kredittilsynet eller den Kredittilsynet utpeker,
om transaksjoner i finansielle instrumenter notert på regulert
marked."
Den tilhørende merknaden til bestemmelsen bør i
tilfelle også endres i tråd med dette. Den delen
av merknaden som omhandler bestemmelsens første ledd, og
som er inntatt i proposisjonens kapittel 33 (side 439 til 440),
kan utformes på følgende måte (endringer
i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med halvfet
kursivering):
"Første ledd pålegger
verdipapirforetak å rapportere om transaksjoner i finansielle
instrumenter som er notert på regulert marked (dvs. tatt
opp til handel på regulert marked, jf. ny børslov § 24).
Det er ikke avgjørende hvorvidt transaksjonen er utført
på regulert marked, det avgjørende er om det finansielle
instrumentet er tatt opp til handel på regulert marked. Transaksjonen
skal rapporteres så snart som mulig, og ikke senere enn
slutten av den påfølgende arbeidsdag. Transaksjonene
skal rapporteres til Kredittilsynet, eller den Kredittilsynet utpeker.
Dette innebærer en viss fleksibilitet i forhold til de
tekniske løsningene som innføres. Opplysningene
skal altså ikke rapporteres til børsen, slik det
gjøres etter reglene i gjeldende børsforskrift.
Dette har særlig betydning i forhold til børsens
markedsovervåkning, jf. ny lov om regulerte markeder § 27.
Det er lagt til grunn at det vil kunne fastsettes regler i forskrift
som åpner for at børsen gis tilgang til de opplysningene
som rapporteres etter første ledd, jf. forskriftshjemmelen
i fjerde ledd."
2. Når det gjelder virkeområdet for Kredittilsynets
kontroll med utstederes finansielle rapportering, kan dette presiseres
ved at lovforslaget § 15-1 tredje ledd utformes
på følgende måte (endringer i forhold til
Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):
"(3) Kredittilsynet fører kontroll med at årsregnskap, årsberetning,
halvårsregnskap og annen finansiell rapportering fra utstedere
av omsettelige verdipapirer som er eller søkes notert på regulert
marked i EØS, er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet
kan fastsette forskrifter om slik kontroll og tiltak for å sikre
at det blir gitt korrekt informasjon i tilfeller der den finansielle
rapporteringen ikke er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet
kan også delegere Kredittilsynets myndighet etter dette ledd
eller bestemmelser fastsatt i medhold av dette ledd til regulert
marked. Kontroll etter dette ledd føres med den finansielle
rapporteringen til utstedere som har Norge som hjemstat."
3. For å presisere at eksisterende forskrifter til gjeldende
verdipapirhandellov skal videreføres også etter
den nye loven trer i kraft, kan det føyes til et nytt femte
ledd i lovforslaget § 18-2. Det bør i
så fall presiseres at forskriftene gjelder inntil noe annet
er bestemt. Et slikt nytt ledd kan utformes på følgende måte
(endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med
understrekning) (her uthevet):
"(5) Forskrifter gitt i medhold av lov 19. juni 1997
nr. 79 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) gjelder inntil
noe annet er bestemt også etter at loven her har trådt
i kraft."
Merknaden til bestemmelsen (inntatt i kapittel 33 på side
448) bør i så fall utvides slik at endringen ovenfor
omtales. Omtalen av et nytt femte ledd bør lyde (endringer
i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) er markert med understrekning)
(her uthevet):
"Femte ledd angir at eksisterende forskrifter gitt med hjemmel
i verdipapirhandelloven skal fortsette å gjelde inntil
noe annet er bestemt. Dette gjelder også etter at loven
her har trådt i kraft."
4. I verdipapirfondloven kan en forskriftshjemmel som åpner
for å gi nærmere forskrifter om forvaltningsselskap
for verdipapirfond som yter investeringsrådgivning, tas
inn i lovens § 2-1 første ledd. Henvisningen
i fjerde ledd nr. l bør for øvrig oppdateres i
tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov, slik at
bestemmelsen viser til "investeringsrådgivning som nevnt
i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd
nr. 5". Forslag til endring i verdipapirfondloven hører
hjemme i lovforslaget § 19-1 om endringer i andre
lover. Det vises til svar på spørsmål
nr. 2 nedenfor, hvor en endring i verdipapirfondloven som angitt
her, er tatt inn i forslag til utforming av § 19-1.
"Departementet bes for øvrig om å gjennomgå behovet
for å gjøre ytterligere tekniske endringer i andre
lover som følge av lovforslaget, og i tilfelle komme tilbake
med forslag til slike endringer."
Lovforslaget § 19-1 bør utvides,
slik at enkelte eksisterende henvisninger i andre lover til verdipapirhandelloven
endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov.
Lovforslaget § 19-1 nr. 4 til nr. 15 kan utformes på følgende
måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007)
er markert understrekning (her uthevet):)
"For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
For tillits- og tjenestemenns handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
Vitner som har taushetsplikt etter sparebankloven § 21,
forretningsbankloven § 18, forsikringsloven § 1-6,
finansieringsvirksomhetsloven § 3-14, verdipapirhandelloven § 10-9 eller verdipapirregisterloven § 8-1,
plikter å gi forklaring til politiet om forhold som omfattes
av taushetsplikten eller taushetsplikt etter avtale.
Ny § 1-6 skal lyde:
§ 1-6. Tilknyttede agenter
Forvaltningsselskap kan benytte tilknyttede agenter
for å markedsføre sine tjenester samt formidle
ordre om andeler i verdipapirfond. Slik virksomhet krever ikke tillatelse
etter verdipapirhandelloven § 9-1. Bestemmelsene
gitt i eller i medhold av verdipapirhandelloven § 10-16
annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende så langt de passer.
§ 2-1 annet til fjerde ledd skal lyde:
Selskap med tillatelse etter første ledd kan i tillegg
gis tillatelse til å drive slik virksomhet som beskrevet
i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd nr. 4. For slik virksomhet gjelder i tillegg til bestemmelsene
i loven her med forskrifter. Departementet
kan i forskrift fastsette at lov om verdipapirhandel med forskrifter
også skal gjelde slik virksomhet og for virksomhet som
nevnt i fjerde ledd nr. 1.
Departementet kan stille vilkår for tillatelsen. Dersom
hensynet til andelseierne eller allmenne interesser tilsier det
kan tilsynsmyndigheten i særlige tilfelle stille nye vilkår
eller endre gjeldende vilkår for forvaltningsselskapets
tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning.
Selskap med tillatelse etter både første og
annet ledd kan etter melding til Kredittilsynet yte følgende tilleggstjenester:
§ 4-5 første ledd nr. l skal lyde:
§ 6-8 skal lyde:
Salg av nyutstedte andeler kan bare forestås av forvaltningsselskaper,
kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirforetak
med tillatelse til å yte tjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd nr. 1.
§ 2-19 fjerde ledd skal lyde:
Utdeling av aksjer etter tredje ledd bokstav a skal skje på grunnlag
av kundeforholdet. I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder
med rett til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres
kontanter i stedet for aksjer. Kongen kan gi nærmere regler
om fordelingen av aksjer. Reglene i verdipapirhandelloven
kapittel 7 om prospektkrav ved offentlige
tilbud kommer til anvendelse.
§ 3-14a. skal lyde:
§ 3-14a. Tillitsmenns og ansattes handel for
egen
regning
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven §§ 8-1
til 8-7.
Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 annet ledd og
i finansielle instrumenter som er registrert i et verdipapirregister,
skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
§ 4-25 nytt syvende ledd skal lyde:
(7) Ved tvungen innløsning i forbindelse
med tilbudsplikt og frivillig tilbud etter verdipapirhandelloven
kapittel 6 gjelder det særlige regler i verdipapirhandelloven § 6-22.
§ 5-10 nytt fjerde ledd skal lyde:
For selskaper som omfattes av verdipapirhandelloven § 5-4,
gjelder i tillegg kravene i verdipapirhandelloven § 5-9
annet og tredje ledd.
§ 1-2 skal lyde:
Som verdipapiroppgjørssystem regnes systemer basert
på felles regler for avtegning, oppgjør eller overføring
av finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2.
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
Dersom finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 er stilt som sikkerhet
etter første ledd, og retten til de finansielle instrumentene er
registrert i et register, en konto eller i et verdipapirregister
i en EØS-stat, skal lovgivningen i dette landet være
bestemmende for rettighetene til innehaver av sikkerhetsstillelsen.
Andre finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 kan innføres
i et verdipapirregister, med de rettsvirkninger som følger
av denne lov.
§ 3-1 annet ledd annet punktum skal lyde:
Stemmerett som kan utøves av nærstående
som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-5,
skal regnes med her og i forhold til prosentangivelsene nevnt i
første ledd.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3. Tillitsmenns og ansattes handel for
egen
regning.
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandelloven§§ 8-1 til 8-7.
d) avregningssentraler og sentrale
motparter, oppgjørssentraler og lignende lovregulerte institusjoner
som handler med finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2
første ledd nr. 4, eller juridiske personer som handler
i egenskap av formuesforvalter eller etter fullmakt fra en eller
flere personer, for eksempel tillitsmenn for obligasjonseiere i
obligasjonsmarkedet eller spesialforetak opprettet i forbindelse
med verdipapirisering.
§ 1-7. Tillitsmenns og ansattes handel med
finansielle instrumenter
For tillitsmenns og ansattes handel for egen regning med finansielle
instrumenter gjelder verdipapirhandeloven §§ 8-1
til 8-7."
Merknaden til lovforslaget § 19-1, inntatt
i kapittel 33 (side 448 til 449), bør i så fall
endres i tråd med de endringene som fremkommer ovenfor.
Merknadene til fra nr. 4 til nr. 15 kan utformes på følgende
måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007)
er markert med understrekning) (her uthevet):
"Nr. 4
Endringen innebærer at henvisningen i sparebankloven § 19
fjerde ledd til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel
endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1
til 8-7).
Nr. 5
Endringen innebærer at henvisningen i forretningsbankloven § 10
tredje ledd til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel
endres i tråd med forslag til av verdipapirhandellov (§§ 8-1
til 8-7).
Nr. 6
Endringen innebærer at henvisningen i straffeprosessloven § 230
annet ledd til verdipapirhandellovens bestemmelse om taushetsplikt
endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov
(§ 10-9).
Nr. 7
Endringen innebærer at lov 12 juni 1981 nr.
52 om verdipapirfond endres slik at det føyes til en ny bestemmelse,
ny § 1-6. Ny § 1-6 innebærer
at forvaltningsselskap for verdipapirfond kan benytte tilknyttede
agenter for å markedsføre sine tjenester samt
formidle ordre om andeler i verdipapirfond, uten at dette utløser
krav om tillatelse etter verdipapirhandelloven § 9-1.
Bestemmelsene i verdipapirhandelloven om tilknyttede agenter § 10-16
annet til fjerde ledd med tilhørende forskrifter gjelder
tilsvarende så langt de passer. Det vises for øvrig
til nærmere omtale i pkt. 7.8.5.
Endringen i § 2-1 annet ledd første
punktum innebærer at henvisningen til investeringstjenesten aktiv
forvaltning endres i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov
(§ 2-1 første ledd nr. 4). Bestemmelsens
annet og tredje punktum fastsetter at en rekke av gjeldende verdipapirhandelovs
bestemmelser skal gjelde for fondsforvaltere som driver aktiv forvaltning
i medhold av verdipapirfondloven. Disse bestemmelsene er ikke foreslått
videreført (fordi implementeringen av MiFID krever nye
bestemmelser), og nytt tredje punktum innebærer dermed
at det kan fastsettes i forskrift at lov om verdipapirhandel med tilhørende
forskrifter skal gjelde for slik virksomhet og for virksomhet som
omfattes av fjerde ledd nr. l (investeringsrådgivning).
Endringen i fjerde ledd nr. l innebærer at "rådgivning
om finansielle instrumenter" er erstattet med "investeringsrådgivning",
samt en henvisning til forslaget til ny verdipapirhandellov § 2-1
første ledd nr. 5.
Endringen i § 4-5 første ledd nr.
l innebærer at henvisningen til omsettelige verdipapirer
er endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov
(§ 2-2 annet ledd).
Endringen i § 6-8 innebærer at henvisningen
til verdipapirhandelloven er endret i tråd med forslaget til
ny verdipapirhandellov (§ 2-1 første
ledd nr. 1).
Nr. 8
I finansieringsvirksomhetsloven § 2-19 fjerde ledd
er en henvisning til prospektreglene i gjeldende verdipapirhandellov
endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov.
Endringen i § 3-14 a. innebærer at
henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel
endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1
til 8-7).
Nr. 9
Endringen innebærer at en henvisning i tvangsfullbyrdelsesloven § 104
første ledd første punktum til verdipapirhandellovens
bestemmelse om omsettelige verdipapirer, er endret i tråd
med forslaget til ny verdipapirhandellov (§ 2-2
annet ledd).
Nr. 10
Bestemmelsen omhandler endringer i lov 13. juni 1997
nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven).
Allmennaksjeloven § 4-25 endres slik at det
tilføyes et nytt syvende ledd hvor det fremgår
at vphl. § 6-22 supplerer asal. § 4-25
ved tvungen innløsning i forbindelse med tilbudsplikt og
frivillige tilbud etter kapittel 6. Det vises til omtale i proposisjonen
kapittel 30.
Videre tilføyes det et nytt fjerde ledd i allmennaksjeloven § 5-10.
Endringen innebærer at for selskaper omfattet av verdipapirhandelloven § 5-4
vil kravene i verdipapirhandelloven § 5-9 annet
og tredje ledd om innkalling til generalforsamlingen gjelde i tillegg
til de generelle krav til innkallingen i allmennaksjeloven § 5-10
første til tredje ledd. For omtale av hvilke selskaper
som omfattes av vphl. § 5-4, vises det til kap.
14.
Forslaget er omtalt i pkt. 18.1.5.
Nr. 11
I lov om betalingssystemer er henvisningen til finansielle instrumenter
i verdipapirhandelloven i §§ 1-2 og 4-4
annet ledd endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov
(§ 2-2).
Nr. 12
I verdipapirregisterloven § 2-2 første
ledd første punktum er henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelse
om finansielle instrumenter endret i tråd med forslaget
til ny verdipapirhandellov (§ 2-2).
Nr. 13
Endringen i § 3-1 annet ledd annet punktum innebærer
at henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om nærstående
endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§ 2-5).
I § 5-3 i lov om e-pengeforetak er henvisningen til
verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel endret i tråd
med forslaget til ny verdipapirhandellov.
Nr. 14
I lov om finansiell sikkerhetsstillelse § 1
tredje ledd bokstav d er henvisningen til derivater i verdipapirhandelloven
endret i tråd med forslaget til ny verdipapirhandellov
(§ 2-2 første ledd nr. 4).
Nr. 15
Endringen i forsikringsloven § 1-7 innebærer
at henvisningen til verdipapirhandellovens bestemmelser om egenhandel
endres i tråd med forslag til ny verdipapirhandellov (§§ 8-1
til 8-7)."
Departementet vil for øvrig gjøre oppmerksom på at
det i lovforslaget § 9-27 første punktum
vises til lovforslaget § 10-5. Den riktige henvisningen
skal være til § 10-4. Lovforslaget § 9-27
første punktum bør da utformes på følgende
måte (endringen er markert med understrekning) (her uthevet):
"Departementet kan gjøre unntak fra § 10-4
for den virksomhet som drives i norske verdipapirforetaks filial
i utlandet."
I forslag til lov om regulerte markeder (børsloven) § 30
første punktum vises det til § 27 tredje ledd,
mens den riktige henvisningen skal være til § 26
syvende ledd. Lovforslaget § 30 første
punktum bør således utformes på følgende
måte (endringer i forhold til Ot.prp. nr. 34 (2006-2007)
er markert med understrekning) (her uthevet):
"Regulert marked kan pålegge et foretak eller en person
som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter §§ 24
syvende ledd og 26 syvende ledd eller forskrift gitt i medhold av
disse, en daglig løpende mulkt inntil opplysningsplikten
er oppfylt".
Videre er det en skrivefeil i forslag til lov om regulerte markeder § 31
første punktum. Lovforslaget § 31 første
punktum bør lyde (endring i forhold til Ot.prp. nr. 34
(2006-2007) er markert med understrekning) (her uthevet):
"Ved brudd på denne lov eller forskrifter gitt i medhold
av denne lov eller ved vesentlige brudd på regulert markeds
regler og forretningsvilkår, kan regulert marked pålegge
utsteder av finansielle instrumenter notert på vedkommende
regulerte marked eller medlemmer i vedkommende regulerte marked å betale
et overtredelsesgebyr."