Den sentrale problemstillingen er om den kommunikasjonskontrollen
straffegjennomføringsloven og tilhørende forskrifter
legger opp til overfor advokater som ikke er den innsattes forsvarer,
er forenlig med Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK).
Regler om kommunikasjonskontroll overfor fengselsinnsatte finnes
i straffegjennomføringsloven når det gjelder kontroll
av postgang, kontroll av besøk og kontroll av telefonsamtaler.
Nærmere regler om kommunikasjonskontroll i avdeling med
særlig høyt sikkerhetsnivå er gitt i
forskrift.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen har stilt spørsmål
om de delene av reglene i straffegjennomføringsloven og
tilhørende forskrifter som gjelder avdeling med særlig
høyt sikkerhetsnivå, er i samsvar med EMK. Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning anmodet Justisdepartementets lovavdeling om å vurdere
dette spørsmålet. Lovavdelingen kom til at reglene
i straffegjennomføringsloven §§ 30-32 med
tilhørende forskrifter ikke er forenlig med eller står
i et tvilsomt forhold til EMK artikkel 8, slik denne er tolket av
Den europeiske menneskerettsdomstol når det gjelder kontroll
av kommunikasjon med advokater som ikke er offentlige forsvarere.
Dette gjelder følgende punkter:
åpning av post til og fra
advokater uten at det foreligger konkret mistanke om at sendingen inneholder
ulovlige objekter
gjennomlesning av post til og fra advokater uten at det
foreligger særlige omstendigheter som gir myndighetene
rimelig grunn til å tro at advokatprivilegiet misbrukes
og at brevets innhold kan skade fengselets sikkerhet, andres sikkerhet
eller er straffbart på annen måte
avlytting av telefonsamtaler mellom innsatte og dennes advokat
avlytting av samtaler under besøk av advokat.
Det var videre Lovavdelingens oppfatning at selv om dette særlig
berører regelverket for avdeling med særlig høyt
sikkerhetsnivå, er det grunn til å endre de generelle
reglene som også gjelder fengsel med høyt sikkerhetsnivå og
fengsel med lavere sikkerhetsnivå for å klargjøre
at kommunikasjon med advokater nyter særlig beskyttelse.
Justisdepartementet legger Lovavdelingens tolkningsforståelse
til grunn og foreslår at "offentlig forsvarer" byttes ut
med "advokat" i de aktuelle bestemmelsene i straffegjennomføringsloven § 30
sjette ledd, § 31 sjette ledd og § 32
sjette ledd slik at reglene om kommunikasjonskontroll skal være
i godt samsvar med EMK.
Komiteen vil peike på at framlegget
om kommunikasjonskontroll ikkje er eit køtiltak, men gjeld naudsynt
endring i straffegjennomføringslova for å få denne
lova i samsvar med Den europeiske menneskerettskonvensjonen.
Framlegget er teke med her av praktiske årsaker.