Proposisjonen inneheld forslag til endringar i patentloven i
samband med at Noreg skal tiltre konvensjonen om utsteding av europeiske
patent av 5. oktober 1973 (Den europeiske patentkonvensjonen),
i tillegg til visse andre endringar i patentloven som ikkje er ei
nødvendig følgje av tiltredinga.
I St.prp. nr. 53 (2006-2007) Om samtykke til ratifikasjon av
Den europeiske patentkonvensjonen (EPC) av 5. oktober 1973
og tiltredelse av Revisjonsakten av 29. november 2000 fremja
av Utanriksdepartementet 23. mars 2007 er Stortinget bedt
om å samtykke til at Noreg kan tiltre konvensjonen. Etter Den
europeiske patentkonvensjonen kan ein patentsøkjar gjennom
ei sentralisert behandling hos Det europeiske patentverket i München
med éin søknad få patent i alle dei landa
som er tilslutta konvensjonen, og som søkjaren peikar ut
i søknaden. Gir Det europeiske patentverket patent, har
patenthavaren på nærmare vilkår krav
på at patentet skal gjelde på same måte
som nasjonale patent i dei landa som er peika ut i søknaden.
Slike patent blir omtalte som europeiske patent.
Norsk tiltreding til Den europeiske patentkonvensjonen krev at
det blir teke inn reglar i patentloven om at europeiske patentsøknader
og patent som omfattar Noreg, skal ha verknad i Noreg på same måte
som søknader som blir sende til Patentstyret, og patent
som blir gitt av Patentstyret, og om dei nærmare vilkåra
for at europeiske søknader og patent skal ha slike verknader
her i landet m.m. Tiltredinga krev også at det blir gitt
særskilde reglar om godkjenning og fullbyrding av utanlandske
avgjerder om retten til å få patent og om verneting
og litispendens i slike saker og stansing av saker om gyldigheit
av europeiske patent for norske domstolar medan Det europeiske patentverket
behandlar saker om oppheving. Det er også foreslått
enkelte andre mindre endringar i patentloven som ikkje er nødvendige
for at Noreg skal kunne tiltre Den europeiske patentkonvensjonen, men
som er tekne med dels for å klargjere at dei materielle
vilkåra for patentering i patentloven og Den europeiske
patentkonvensjonen er samanfallande, og dels for at det skal bli
best mogleg samsvar mellom reglane om den etterfølgjande
behandlinga av europeiske patent i Patentstyret og i Det europeiske
patentverket m.m.
Europeiske patent vil til liks med patent som er gitt av det
norske Patentstyret, kunne setjast til side som ugyldige med verknad
for Noreg av norske domstolar. Etter Den europeiske patentkonvensjonen
er det opp til det enkelte landet å avgjere om slike saker skal
behandlast av domstolane eller av administrative organ, f.eks. det
nasjonale patentverket. Det er heller ikkje noko i vegen for å opne
for både administrativ behandling og domstolsbehandling.
I proposisjonen blir det foreslått at saker der nokon krev
at eit patent skal opphevast som ugyldig, skal kunne bringast inn for
Patentstyret som eit alternativ til domstolsbehandling (såkalla
administrativ overprøving) dersom grunnlaget for påstanden
om ugyldigheit er at patentet er gitt trass i at vilkåra
i patentloven §§ 1 til 2 ikkje var oppfylte.
I dag er søksmål for domstolane det einaste alternativet
for nokon som krev at eit patent skal opphevast som ugyldig. Denne
endringa vil gjere det enklare og billigare å få prøvd
gyldigheita av patent.
I proposisjonen blir det også foreslått å gi
domstolane høve til å innhente ei rådgivande
fråsegn frå Den etiske nemnda for patentsaker
i søksmål om gyldigheita av eit patent der saka
reiser spørsmål om patentet ikkje skulle ha vore
gitt fordi kommersiell utnytting av oppfinninga strir mot offentleg
orden eller moral. Dette vil gi domstolane same høve til å få opplyst
dei etiske sidene ved utnytting av oppfinninga som Patentstyret
har under søknadsbehandlinga.
Forslaget om at domstolane skal kunne innhente fråsegn
frå Den etiske nemnda for patentsaker, og om å innføre
administrativ overprøving, vil gjelde både for
patent gitt av Patentstyret og for europeiske patent.
Konsekvensane av norsk tiltreding til Den europeiske patentkonvensjonen
har vorte utgreidde av ei arbeidsgruppe med representantar frå Nærings-
og handelsdepartement, Utanriksdepartementet, Justisdepartementet
og Patentstyret. Rapporten frå arbeidsgruppa vart lagd
fram for Nærings- og handelsdepartementet i juni 2005.
Arbeidsgrupperapporten inneheldt også eit utkast til endringar
i patentloven i samband med ei tiltreding til Den europeiske patentkonvensjonen.
Desse spørsmåla hadde tidlegare vorte gjennomgått
av eit utval som la fram NOU 1976:49 Internasjonalt patentsamarbeid.
Spørsmålet om Noreg skal tiltre Den europeiske patentkonvensjonen
og forslag til lovendringar i samband med ei eventuell tiltreding
vart sende på høyring frå Nærings-
og handelsdepartementet 6. juli 2006. Arbeidsgrupperapporten
som er omtalt var ein del av høyringsgrunnlaget, og lovutkastet
frå arbeidsgruppa utgjorde forslaget til nødvendige
endringar i patentloven.
I St.prp. nr. 53 (2006-2007) er det gjort greie for kva for instansar
som var adressatar for høyringa, og kven som har gitt fråsegner
o.a. Det er også gjort greie for kva høyringsinstansane
meinte om spørsmålet om norsk tiltreding til Den
europeiske patentkonvensjonen. I proposisjonen her er det berre
gjort greie for synspunkta frå høyringsinstansane
i den grad dei har meint noko om det nærmare innhaldet
i forslaget til lovendringar som vart sendt på høyring.
Få av høyringsinstansane har uttalt seg om
forslaget til lovendringar. Ingen har hatt innvendingar mot forslaget
frå arbeidsgruppa.
Departementet legg fram eit forslag til endringar i patentlova
som innhaldsmessig i stor grad byggjer på utkastet som
vart sendt på høyring, men har gjort ein del endringar
når det gjeld systematikken i forslaget og formuleringane.
Særleg på grunn av dei endringane som skjedde
i Den europeiske patentkonvensjonen i 2000, har departementet også foreslått
enkelte endringar som ikkje var med i utkastet som vart sendt på høyring.
Departement har også valt ikkje å følgje
opp nokre av punkta i utkastet som vart sendt på høyring,
fordi dei ikkje er naudsynte.
I høyringsbrevet 6. juli 2006 vart det foreslått
at domstolane i saker om gyldigheita av patent skal ha høve
til å innhente rådgivande fråsegn frå Den
etiske nemnda for patentsaker.
Fleirtalet i Bioteknologinemnda, Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
Innovasjon Norge, Kunnskapsdepartementet, Landsorganisasjonen i Norge
(LO), Legemiddelindustriforeningen, Miljøverndepartementet,
Norges Bondelag og Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF støttar
forslaget.
Advokatforeningen, mindretalet i Bioteknologinemnda, Norsk Industri
med tilslutning frå Forum for Bioteknologi og Næringslivets
Hovedorganisasjon (NHO) går imot forslaget.
Departementet meiner at det er viktig for å sikre eit
best mogleg avgjerdsgrunnlag at domstolane til liks med Patentstyret
får høve til å innhente fråsegner frå nemnda.
Ei fråsegn frå Den etiske nemnda er berre rådgivande,
og formålet med å opne for innhenting av fråsegn
frå nemnda utelukkande er å sikre ei brei og grundig
opplysing av dei etiske problemstillingane saka reiser, slik at
det framleis er opp til retten aleine å ta stilling til
om patentet skulle vore nekta gitt etter patentloven § 1 b.
Fleire av høyringsinstansane har hatt innvendingar mot
forslaget fordi dei meiner at det motverkar harmonisering av patentretten
på europeisk nivå. Departementet er ikkje einig
i denne innvendinga. Forslaget inneber berre at retten får
høve til å få opplyst det faktiske avgjerdsgrunnlaget
betre.
Etter forslaget vil ikkje retten ha plikt å innhente fråsegner
frå nemnda. Det vil vere opp til retten å avgjere
om fråsegn skal innhentast. For å klargjere dette er
ordlyden endra i høve til forslaget i høyringsbrevet.
Sidan spørsmålet om det skal innhentast fråsegn bør
avgjerast så tidleg som mogleg under saksførebuinga,
er forslaget endra også når det gjeld vilkåra
for at retten skal ha høve til å innhente ei fråsegn.
Departementet har merka seg at fleire høyringsinstansar
er urolege for at innføring av høve til å innhente
fråsegner vil føre til at rettssakene tek lengre tid,
og at rettstryggleiken til partane ikkje vil bli sikra i tilstrekkeleg
grad i samband med innhentinga og sjansane til å ta til
motmæle mot fråsegna frå nemnda. For å møte
desse innvendingane foreslår derfor departementet nærmare
reglar om
tidspunktet for innhenting av fråsegn
og saksbehandlingstida i nemnda
at partane skal ha rett til å uttale seg om spørsmålet
om det skal innhentast fråsegn og om utforminga av førespurnaden
at partane skal ha rett til å gi skriftleg fråsegn
til nemnda før ho gir si fråsegn
at partane skal ha rett til å kome med skriftlege kommentarar
til nemnda si fråsegn før hovudforhandlinga kan
haldast
Når det gjeld spørsmålet om nemndmedlemmene skal
kunne førast som vitne, ser ikkje departementet grunn til å foreslå nærmare
reglar om dette, men meiner at det må løysast
ut frå dei alminnelege reglane om vitnebevis i tvistelova
kapittel 24 og 21.
I høyringsbrevet 6. juli 2006 vart det foreslått å opne
for administrativ overprøving av gyldigheita av patent
hos Patentstyret. I høyringsbrevet heiter det mellom anna:
"I et vedlegg til høringsbrevet med forslag
til endringer ut over de som er nødvendige for tiltredelse til
EPC, foreslår vi at det innføres en adgang til
administrativ overprøving av patenters gyldighet også i Norge,
jf. forslaget til ny § 52 a til d i patentloven.
De danske reglene har dannet mønster for dette forslaget.
Nærings-
og handelsdepartementet mener at en ordning med administrativ overprøving
av patenters gyldighet vil være et enkelt og billig alternativ
til søksmål. Dette vil styrke rettsstillingen
til privatpersoner samt små og mellomstore bedrifter. Samtidig vil
rettssikkerheten for patenthavere og lisenshavere være
ivaretatt ved at den grundigere og mer betryggende saksbehandlingen
som domstolsbehandling gir, fortsatt står åpen
ved at Patentstyrets avgjørelser i saker om administrativ
overprøving vil kunne bringes inn for domstolene av den
som avgjørelsen går mot, jf. forslaget til ny § 52
d i patentloven.
På samme måte som
i Danmark vil adgangen til å kreve administrativ overprøving
både gjelde for patenter meddelt av Patentstyret og for
patenter meddelt av EPO.
Etter forslaget ... vil
adgangen til å kreve administrativ overprøving
bare gjelde når patentet påstås å være
meddelt i strid med vilkårene i §§ 1
til 2. Det er først og fremst i disse tilfellene at det
er behov for et enkelt og billig alternativ til domstolsbehandling."
Alpharma AS, mindretalet i Bioteknologinemnda, Birkeland Innovasjon,
Havforskingsinstituttet, Helse- og omsorgsdepartementet, Innovasjon
Norge, Landsorganisasjonen i Norge, Legemiddelindustriforeningen
(LMI), Miljøverndepartementet, Norges Bondelag, Norsk Hydro
ASA og Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF støttar forslaget.
Advokatforeningen, fleirtalet i Bioteknologinemnda, GE Healthcare,
Norsk Forening for Industriell Rettsbeskyttelse, Norsk Industri
med tilslutning frå Forum for Bioteknologi og Norske Patentingeniørers
Forening med tilslutning frå Lorentz Selmer går imot
forslaget.
Departementet har kome til at forslaget i høyringsbrevet
om å innføre ei ordning med administrativ overprøving
hos Patentstyret av gyldigheita av patent bør følgjast
opp. Departementet har likevel gjort visse endringar i høve
til forslaget som vart sendt på høyring, dels
for å føye seg etter innvendingar som kom fram
under høyringa, og dels for å klargjere eller regulere
nokre spørsmål som ikkje var direkte omtalte i
høyringsforslaget.
Departementet meiner at omsynet til å få eit
enkelt og billig alternativ til domstolsbehandling av gyldigheita
av patent taler for å innføre ei ordning med administrativ
overprøving. Departementet er ikkje einig med dei høyringsinstansane
som har hevda at ei ordning med administrativ overprøving
berre vil føre til forlenging og fordyring av saker om
gyldigheit, fordi partane som oftast vil bringe saka inn for vidare
behandling hos domstolane etter ei administrativ overprøving.
Det er etter departementets syn tvert imot meir truleg at partane
i mange tilfelle vil ha så høg tiltru til avgjerda
frå Patentstyret at dei vil slå seg til ro med
den. I den utstrekning dette gjer seg gjeldande, vil føresetnaden
om at behandlinga av slike saker blir enklare og billigare, slå til.
Til innvendinga om at innføring av ei slik ordning vil
føre til større utryggleik hos patenthavarar og lisenshavarar,
vil departementet uttrykkje at allereie høvet til å reise
søksmål om gyldigheita av patent for domstolane
gjer at ein patenthavar heller ikkje i dag kan føle seg
trygg på at patentet vil vare ut patentperioden. Interessene
til andre næringsaktørar og omsynet til å sikre
best mogleg konkurranse taler tvert imot for at det bør
finnast enkle og billige alternativ til domstolsbehandling av gyldigheita
av patent.
Departementet kan ikkje sjå at innføring av
ei ordning med administrativ overprøving strir mot ønsket
om harmonisering av patentretten i Europa. Ønske om harmonisering
gjeld først og fremst i høve til dei materielle
reglane om patentering, som forslaget ikkje rører.
Departementet er einig med Norske Patentingeniørers
Forening når det i deira høyringsfråsegn
blir vist til rettsstoda i Danmark, og teke til orde for at det ved
innføring av administrativ overprøving i Noreg må givast
reglar om at ikkje berre ugyldigheitssaker for domstolane må sperre
for administrativ overprøving, men at dette også må gjelde
ved domstolsbehandling av saker om inngrep i patentet medrekna saker
om mellombelse tiltak i slike tilfelle.
I høyringsfråsegna til Regjeringsadvokaten
er det fremja innvending mot at avgjerda til Patentstyret skal vere
søksmålsgjenstand dersom saka blir teken inn for
domstolane både når Patentstyret har avslått kravet
om overprøving, og når det er teke til følgje. Departementet
er einig med Regjeringsadvokaten i at det bør gjelde same
ordning her som i designlova, det vil seie at ei avgjerd frå Patentstyret
i ei sak om administrativ overprøving berre skal kunne
bringast inn for domstolane når kravet er teke heilt eller
delvis til følgje.
Dei økonomiske og administrative konsekvensane av norsk
tiltreding til Den europeiske patentkonvensjonen er det gjort greie
for i St.prp. nr. 53 (2006-2007) punkt 11. Endringane som er nødvendige
av omsyn til tiltredinga til Den europeiske patentkonvensjonen,
har ikkje økonomiske eller administrative konsekvensar
ut over dei som det er gjort greie for i stortingsproposisjonen.
Forslaget om å gi domstolane høve til å innhente fråsegner
frå Den etiske nemnda for patentsaker vil truleg føre
til noko meir arbeid for nemnda.
Forslaget om å innføre administrativ overprøving hos
Patentstyret i saker om gyldigheita av patent, vil gjere det enklare
og billigare å få erklært patent som er
gitt på uriktig grunnlag, for ugyldige. Ordninga vil truleg
gi ein liten auke i arbeidsbøra hos Patentstyret. Dette
skal dekkjast inn ved at det kan krevjast avgifter for saker om
administrativ overprøving. Sidan Patentstyret vil få redusert
arbeidsmengda si ved tiltreding til Den europeiske patentkonvensjonen,
vil det dessutan vere i tråd med målsetjinga om å halde
oppe Patentstyret som nasjonalt kompetansesenter på industrielle
rettar at det får tilført nye kompetansekrevjande
oppgåver. Forslaget kan føre til at nokre færre saker
om gyldigheita av patent blir lagt fram for domstolane.