Direktivet inneholder flere særskilte regler til vern
om de ansatte i de fusjonerende selskapene. Fusjonsplanen skal angi
fusjonens sannsynlige virkninger for sysselsettingen. Videre skal
styrets rapport om fusjonen inneholde en redegjørelse for
den betydning fusjonen kan få for de ansatte i selskapet.
Direktivet har bestemmelser om arbeidstakernes innflytelse i
det fusjonerte selskapet. Utgangspunktet er at det er reglene om
innflytelse i den medlemsstaten hvor det fusjonerte selskapet skal
ha sitt forretningskontor, som kommer til anvendelse. Dette gjelder
likevel ikke dersom dette gir de ansatte dårligere rettigheter
enn de hadde før fusjonen. I disse tilfellene skal det
forhandles om de ansattes medbestemmelsesrett. Dersom partene blir
enige om en avtale, er det denne avtalen som vil være bestemmende
for de ansattes representasjon i det fusjonerte selskapets styrende
organer. Blir partene ikke enige, skal de ansattes representasjon
reguleres av standardbestemmelser i SE-direktivet.
Etter departementets syn er det ikke hensiktsmessig å innta
de detaljerte reglene om arbeidstakernes innflytelse i allmennaksjeloven.
En slik regulering ville føre til en betydelig oppsvulming
av loven, og ville gi et uoversiktlig lovverk. Tematisk skiller
også reglene seg vesentlig fra de øvrige reglene
i allmennaksjeloven, som i det alt vesentlige er av selskapsrettslig
karakter. Departementet viser dessuten til at de tilsvarende reglene
om arbeidstakernes innflytelse i europeiske selskaper og europeiske
samvirkeforetak er regulert i forskrift. Videre finner departementet grunn
til å understreke at selv om reglene fastsettes i forskrift,
vil våre EØS-rettslige forpliktelser sette rammene
for departementets adgang til å endre reglene. Departementet
er derfor blitt stående ved at reglene om arbeidstakernes
innflytelse i det fusjonerte selskapet bør reguleres i
forskrift. I lovutkastet er det foreslått en hjemmel til å gi
slik forskrift.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tar sikte på å sende
på høring forslag til forskrift om de ansattes
innflytelse i det fusjonerte selskapet i løpet av høsten
2007.
Komiteen er samd i vurderinga av å regulera arbeidtakarane
sin innflytelse i forskrift. EØS-rettslege forpliktelsar
set rammene for departementets høve til å endra
reglane, og det er derfor ikkje naudsynt å ta dette inn
i lovteksten.
Komiteen vil dra fram reglane om at direktivet har
avgjerder om arbeidstakarane sin innflytelse i det fusjonerte selskapet.
Utgangspunktet er at det er reglane om innflytelse i den medlemsstaten
der det fusjonerte selskapet skal ha sitt forretningskontor, som skal
nyttast. Dette gjeld likevel ikkje dersom dette gjev dei tilsette
dårlegare rettar enn dei hadde før fusjonen. I
desse tilfella skal det bli forhandlingar om dei tilsettes sin medråderett.
Dersom partane blir samde om ein avtale, er det denne avtalen som
vil være bestemmande for dei tilsette sin representasjon i
det fusjonerte selskapet sine styrande organer. Blir partane ikkje
samde, skal dei tilsette sin representasjon bli regulert av standardavgjerdene
i SE-direktivet.