Dersom fusjonen har trådt i kraft, kan den ikke senere
erklæres ugyldig. Direktivet innfører dermed en
mer restriktiv adgang til å få kjent en fusjonsbeslutning
ugyldig enn det som følger av tredje selskapsdirektiv og
allmennaksjeloven. Etter allmennaksjeloven kan gyldigheten av et
selskaps beslutning om fusjon angripes ved søksmål,
forutsatt at dette reises før fusjonen er registrert i
Foretaksregisteret. Et søksmål har imidlertid
ikke oppsettende virkning for registreringen av fusjonen, med mindre
dette blir uttrykkelig bestemt av domstolen søksmålet
er brakt inn for. En beslutning om nasjonal fusjon vil derfor kunne
kjennes ugyldig også etter at fusjonen er registrert. Som
følge av artikkel 17 foreslo departementet i høringsnotatet
en regel om at en beslutning om fusjon over landegrensene ikke kan
kjennes ugyldig etter at fusjonen er trådt i kraft.
Direktivet kan imidlertid ikke antas å være
til hinder for at det før ikrafttredelse av fusjonen kan
reises søksmål om gyldigheten av fusjonsbeslutningen, og
at søksmålet i så fall kan gis oppsettende
virkning for registreringen av fusjonen. I høringsnotatet
foreslo departementet at søksmålsadgangen skal
stå åpen frem til Foretaksregisteret har utstedt
fusjonsattesten. For å gjøre søksmålsadgangen
effektiv foreslo departementet at retten som søksmålet
er brakt inn for, gis hjemmel til å beslutte at søksmålet
skal ha oppsettende virkning for registreringen av fusjonen. Videre
ble det foreslått at reglene om frist for å avhjelpe
mangler, reglene om virkningen av en dom om ugyldighet og hvordan
en ugyldighetsdom skal gjøres kjent, samt reglene om solidarisk
ansvar for selskapene, gis tilsvarende anvendelse ved fusjoner over
landegrensene.
Departementet mener at aksjeeierne og andre søksmålsberettigede
bør ha rett til å angripe en beslutning om fusjon
over landegrensene ved søksmål, forutsatt at søksmålet
reises før Foretaksregisteret har utstedt fusjonsattesten.
Fusjonen kan ikke kjennes ugyldig etter at den har trådt
i kraft. Det er derfor et behov for å gi retten kompetanse
til å beslutte at et ugyldighetssøksmål
skal ha oppsettende virkning for fusjonsprosessen.
Komiteen er samd med departementet
og meiner at aksjeeigarane og andre med rett til søksmål
bør ha rett til å angripe ei beslutning om fusjon
over landegrensene ved søksmål, forutsatt at søksmålet
vert reist før Foretaksregisteret har utstedt fusjonsattesten.
Fusjonen kan ikkje kjennast ugyldig etter at den har trådd
i kraft. Det er derfor eit behov for å gi retten kompetanse
til å beslutte at eit ugyldigheitssøksmål skal
ha oppsettjande verknad for fusjonsprosessen.