Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til representantlovforslaget i Dokument nr. 8:86 (2007–2008)
fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Arne Sortevik
om endring i lov 18. mai. 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer
(foreldelsesloven), i forbindelse med barnehjemssakene.
Komiteen deler forslagsstillernes oppfatning av
at det ikke er noen tvil om at mange tidligere barnehjemsbarn og
barn fra spesialskoler har vært utsatt for omsorgssvikt og overgrep
av alvorlig karakter. Kartleggingsutvalget, som ble oppnevnt av
staten i 2003, slo fast at det foregikk omsorgssvikt og alvorlige
fysiske, psykiske og seksuelle krenkinger på barnehjem og spesialskoler
i perioden 1945–1980. Komiteen viser her, som forslagsstillerne,
til NOU 2004:23 Barnehjem og spesialskoler under lupen. Denne rapporten
tar for seg en tragisk side av norsk barnevernshistorie.
Komiteen viser videre til at Stortinget ved behandling
av St.meld. nr. 24 (2004–2005) Erstatningsordningar for barn i barneheimar
og spesialskular for barn med åtferdsvansker, vedtok at disse personene skulle
få en tilpasset erstatningsordning gjennom Stortingets billighetserstatningsordning.
Denne erstatningsordningen avskjærer ikke mulighetene for tidligere
barnehjemsbarn til å kreve erstatning av staten og eventuelt gå
til søksmål etter vanlige erstatningsregler. Det er i tilknytning
til den sistnevnte ordningen forslagsstillerne ønsker en lovendring vedrørende
foreldelsesreglene.
Som nevnt både av forslagsstillerne og justisministeren i hans
merknader til representantlovforslaget i brev av 25. april 2008
(vedlagt), vil komiteen påpeke at både justiskomiteen
og familie- og kulturkomiteen flere ganger har behandlet foreldelsesspørsmålet
i saker mot staten. En samlet justiskomité uttaler i Innst. O. nr.
18 (1995–1996) vedrørende foreldelse av krav på skadeerstatning:
"Komiteen viser til at staten har anledning til å frafalle
en foreldelsesinnsigelse, og at dette også nesten uten unntak gjøres
i praksis der skadelidte ellers ville lide uforskyldt tap. Komiteen
vil understreke viktigheten av at denne praksis konsekvent følges opp,
ikke minst i saker der det reises krav mot det offentlige for feil
eller forsømmelser mot barn og unge. Komiteen mener det ville være
klart urimelig om skadelidte ble møtt med en påstand om foreldelse
i slike tilfeller, og ber departementet påse at reglene om frafallelse
av foreldelse praktiseres i henhold til forutsetningene. Komiteen
viser til at hensynet til at skadevolder skal kunne legge forholdet
bak seg, og etter en tid skal kunne innrette seg på at den skadegjørende
handling ikke vil føre til nye krav, ikke har samme vekt når det
er det offentlige som er skadevolder."
Komiteen viser også til det forannevnte brev fra
justisministeren, der han bl.a. opplyser at staten følger denne
"forsiktighetslinjen".
Justisministeren sier videre:
"Hver sak og hvert sakskompleks må imidlertid vurderes
konkret. De hensyn som begrunner foreldelsesinstituttet ved erstatningskrav,
vil også kunne gjøre seg gjeldende for erstatningskrav mot staten. Eventuelle
uheldige utslag av reglene vil kunne avbøtes på annen måte enn ved
lovendring, for eksempel ved at staten unnlater å påberope foreldelse."
Komiteen deler justisministerens syn, men vil presisere
at den forutsetter at merknader fra en samlet familie-, kultur-
og administrasjonskomité i Innst. S. nr. 217 (2004–2005) inngår
som et tungtveiende og viktig moment i statens vurdering av om foreldelse skal
påberopes. Den omtalte merknaden lød som følger:
"Komiteen støtter vurderinga frå departementet, men forutset
at forelding ikkje vert gjort gjeldande i saker som omhandlar denne
gruppa."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, vil til slutt presisere
at det er viktig at billighetserstatningsordningen fungerer fleksibelt og
tilpasset. Det er viktig at saksbehandlingstiden går ned. I dag
er den altfor lang for enkelte søkere, og mange har ventet i flere
år på et svar. Dette oppleves som et nytt overgrep. Flertallet er
glad for at det i mars 2008 ble opprettet et tredje billighetserstatningsutvalg
for å øke kapasiteten, og dermed få ned den lange saksbehandlingstiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at da St.meld. nr. 24 (2004–2005) ble
behandlet i Stortinget, var det et enstemmig storting som sluttet
seg til merknadene om at foreldelsesfristen skulle settes til side
i saker som angikk barn i barnehjem og spesialskoler. At dette den
gang ikke ble fremmet som et forslag, var fordi man ikke ønsket
å debattere saken i Stortinget, da dette ville kunne fremkalle svært
vanskelige minner om vonde opplevelser, for dem det angikk.
Disse medlemmer vil påpeke at det var full konsensus
om denne fremgangsmåten, og det var ingen tvil om at Stortingets
intensjoner skulle følges, selv om disse kun var i merknads form.
Når det i ettertid reises tvil om hvorvidt dette var ment å være
en rettesnor for staten i slike søksmål, er det svært leit. Både
for de som arbeidet med dette spørsmålet i 2005, og for alle de
som nå blir fratatt muligheten til å gå til søksmål mot staten.
Man kan hevde at dette er nok et overgrep mot de som allerede har
mistet barndommen sin på grunn av at de under det offentliges omsorg,
ble misbrukt og mishandlet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at hvis man nå ikke rydder opp i dette, ved å endre foreldelsesloven,
vil dette bli stående som en skamplett i Norge for all ettertid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til dom fra Gulating lagmannsrett
i sak mellom A og staten ved Barne- og likestillingsdepartementet
avsagt 14. april 2008 hvor det blir sagt følgende:
"Lagmannsretten vil likevel bemerke at den ikke deler
statens syn på at det ikke kan være grunnlag for erstatningsansvar
for staten som tilsynsmyndighet. Etter bevisførselen finner lagmannsretten
det nærliggende å anta at et erstatningskrav ville føre frem ved rettslig
prøving. Selv om statens begrunnelse for å påberope seg foreldelse
således synes å svikte og derved fremstår å være i strid med praksis
og for så vidt også i strid med instruks, jfr tingrettens premisser,
gir dette ikke grunnlag for lagmannsretten til å underkjenne statens
standpunkt om å påberope foreldelse."
Lagmannsrettens avgjørelse er anket til Høyesterett.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endring i lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer
(foreldelsesloven)
I
I lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)
skal § 9 nytt punkt 4 lyde:
Paragrafen gjelder ikke krav mot offentlige myndigheter i forbindelse
med barnehjemsopphold i perioden 1945 til 1980.
II
Loven trer i kraft straks."