Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i personopplysningsloven mv.
(forskriftshjemmel, overtredelsesgebyr og
innkreving av tvangsmulkt)
I
I lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger
(personopplysningsloven) gjøres følgende endringer:
§ 3 fjerde ledd første punktum skal
lyde:
Kongen kan gi forskrift om særskilte former for behandling
av personopplysninger, og om behandling av personopplysninger
i særskilte virksomheter eller bransjer.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Definisjon
Med fjernsynsovervåking menes vedvarende eller regelmessig
gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk
virkende fjernsynskamera, fotografiapparat eller
lignende apparat.
§ 44 fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om unntak fra første til tredje
ledd av hensyn til rikets sikkerhet. Kongen kan også gi forskrift
om dekning av utgiftene ved kontroll.
§ 46 skal lyde:
§ 46 Overtredelsesgebyr. Pålegg
om endring eller opphør av ulovlige behandlinger
Datatilsynet kan pålegge den som har overtrådt denne
loven eller forskrifter i medhold av den, å betale et pengebeløp
til statskassen (overtredelsesgebyr) på inntil 10 ganger grunnbeløpet
i folketrygden. Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr
for forsettlige eller uaktsomme overtredelser. Et foretak kan ikke
ilegges overtredelsesgebyr dersom overtredelsen skyldes forhold
utenfor foretakets kontroll.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges,
og ved utmålingen, skal det særlig legges vekt på
a)hvor alvorlig overtredelsen
har krenket de interesser loven verner,
b)graden av skyld,
c)om overtrederen ved retningslinjer,
instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget
overtredelsen,
d)om overtredelsen er begått
for å fremme overtrederens interesser,
e)om overtrederen har hatt
eller kunne ha oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
f)om det foreligger gjentakelse,
g)om andre reaksjoner som følge
av overtredelsen blir ilagt overtrederen eller noen som har handlet
på vegne av denne, blant annet om noen enkeltperson blir ilagt straff
og
h)overtrederens økonomiske
evne.
Oppfyllelsesfristen er 4 uker etter at vedtaket
om overtredelsesgebyr er endelig. Dersom et vedtak om overtredelsesgebyr
bringes inn for en domstol, kan den prøve alle sider av saken.
Datatilsynet kan gi pålegg om at behandling av personopplysninger
i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne loven skal opphøre,
eller stille vilkår som må være oppfylt for at behandlingen skal være
i samsvar med loven.
Ny § 47 a skal lyde:
§ 47 a Innkreving av refusjonskrav, overtredelsesgebyr
og tvangsmulkt
Refusjonskrav som nevnt i § 44, overtredelsesgebyr
etter § 46 og tvangsmulkt etter § 47 er tvangsgrunnlag for utlegg.
Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve
krav som nevnt i første ledd, kan kravene innkreves ved trekk i
lønn og andre lignende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7.
Innkrevingssentralen kan også innkreve gebyrene og avgiftene ved
å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern
ved registrering i et register eller ved underretning til tredjeperson,
jf. panteloven kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på
Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9
første ledd.
II
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid
og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 9-5 skal lyde:
§ 9-5 Innsyn i arbeidstakers e-post mv.
Arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakers
e-post mv. reguleres i forskrift gitt i medhold av personopplysningsloven
§ 3 fjerde ledd første punktum.
III
Loven trer i kraft straks. Overtredelsesgebyr etter § 46 kan
bare ilegges for lovovertredelser begått etter at loven trådte i
kraft.