Presidentskapet viser til at spørsmålet
om man bør få en annen administrativ organisering av Stortingets
pensjonsordning har vært tatt opp tidligere, bl.a. av et utvalg
nedsatt av Presidentskapet i 2003 for å foreta en gjennomdrøfting
av ulike forhold og godtgjørelser knyttet til vervet som stortingsrepresentant,
jf. Dokument nr. 17 (2002–2003).
Presidentskapet vedtok 8. mars 2007 mandat for
et pensjonsutvalg som skulle fremlegge forslag til et nytt pensjonssystem
for stortingsrepresentantene, regjeringsmedlemmer, Høyesterett,
Sivilombudsmannen og Riksrevisor. I mandatet for utvalget heter
det bl.a.:
"Utvalget skal også legge frem forslag til hvordan pensjonsordningene
for de aktuelle gruppene skal administreres og organiseres, herunder
forholdet til Stortingets lønnskommisjon."
Etter fremleggelsen av Riksrevisjonens rapport sommeren 2008
har presidentskapet ytterligere presisert mandatet
overfor utvalget i brev av 4. september 2008. I brevet bes utvalget
"vurdere en ordning der stortingspensjonene administreres
utenfor og uavhengig av Stortinget."
Utvalget, som ledes av fylkesmann Sigbjørn Johnsen, ventes å
avgi sin rapport i løpet av inneværende sesjon slik at Stortinget
skal kunne behandle og ta stilling til en ny pensjonsordning for
stortingsrepresentanter. Det er således klart at Stortinget vil komme
til å foreta en vurdering både av hvilke materielle regler som skal
gjelde for stortingsrepresentantenes pensjoner, og hvordan en fremtidig
pensjonsordning skal organiseres på grunnlag av det arbeidet Johnsen-utvalget
er i gang med.
Presidentskapet viser til rapporten av 8. januar
2009 fra Ekspertutvalget som ble nedsatt for å gjennomgå utbetalinger
fra Stortingets pensjonsordning. Ekspertutvalget understreker i
rapporten at det haster med å ta stilling til spørsmålet om administreringen
av pensjonsordningen. At Pensjonsstyret selv også vurderer det slik
at en overføring av styrets ansvar er ønskelig nå, styrker dette
synspunktet.
Presidentskapet er opptatt av å skape tillit til
pensjonsordningen. Dette er av stor betydning både for Stortinget
som institusjon og for de som omfattes av pensjonsordningen. Det
gjelder også de som ifølge Ekspertutvalget ikke har oppfylt vilkårene
om rett til pensjon etter 75-års-regelen i hele perioden pensjonsutbetalingen
har funnet sted, og der det nå bl.a. skal tas stilling til spørsmål
om tilbakesøkning av for mye utbetalt pensjon. Det er svært viktig
at den endelige vurdering av disse sakene, herunder tilbakesøkningsspørsmålet,
blir foretatt i en profesjonell pensjonsfaglig sammenheng, og med
de rettssikkerhetsgarantier for de enkelte pensjonssøkere som ligger
i etablerte saksbehandlingsrutiner basert på forvaltningslovens
regler. Når det spesielt gjelder spørsmålet om tilbakesøkning, peker presidentskapet på
at slike krav for de nevnte tilfellene må vurderes ut fra ulovfestede
prinsipper om rett til tilbakesøkning. Det forutsettes for øvrig
at man tar utgangspunkt i den praksis som følges av Pensjonskassen
i tilsvarende saker for andre grupper.
Presidentskapet er enig i at Statens Pensjonskasse
er et naturlig valg som behandlingsinstans. Pensjonskassen innehar
den nødvendige pensjonsfaglige ekspertise, og er allerede i noen
grad kjent med Stortingets pensjonsordning ved at den har stått
for utbetaling og beregning av pensjoner etter stortingspensjonsloven.
I denne sammenheng peker presidentskapet på at Pensjonskassen
også administrerer pensjonsordningen for regjeringsmedlemmene iht.
lov om pensjonsordning for statsråder av 14. desember 1951 nr 11.
Pensjonskassen har for øvrig også ressurser, fullmakter og rutiner
som kan gi en bedre oppfølging og kontroll av pensjonene enn det
Pensjonsstyret i praksis har hatt mulighet til, og har dermed bedre
forutsetninger for å følge opp Ekspertutvalgets kritikk også på
dette punkt.
Presidentskapet understreker at en endelig vurdering
av en fremtidig administrasjonsmodell for en ny pensjonsordning
vil måtte utstå til behandlingen av Johnsen-utvalgets rapport foreligger,
og at dette utvalget fortsatt på fritt grunnlag skal vurdere hvilken
administrasjonsordning man mener bør foretrekkes.
Presidentskapet peker på at overføring til Pensjonskassen
innebærer at de saksbehandlingsregler som gjelder for Pensjonskassens
behandling av andre pensjonssaker nå vil bli gjeldende også for
saker knyttet til stortingspensjonsloven. Dette betyr bl.a. at offentleglova
og forvaltningslovens regler kommer til anvendelse. Det antas ellers
at de administrative rutiner Pensjonskassen benytter ved saksbehandlingen
for andre pensjonsordninger blir lagt til grunn også i saker etter
stortingspensjonsloven så langt ikke annet følger av denne loven.
Pensjonsstyrets brev av 14. januar 2009 med forslag om overføring
av pensjonsordningen til Pensjonskassen har vært forelagt Fornyings-
og administrasjonsdepartementet for eventuelle kommentarer. I brev
av 29. januar d.å. stiller departementet seg i prinsippet positiv
til en overføring som nevnt. Det vises ellers bl.a. til Ekspertutvalgets
uttalelse om at loven om pensjonsordningen kun gir svar på et fåtall
av de rettsspørsmålene det må tas stilling til ved administrering
av loven. Departementet uttaler at dette må avklares før en eventuell
overføring av pensjonsordningen til Pensjonskassen finner sted.
Det vises for øvrig til at ansvaret for pensjonsordningen vil medføre
utgifter for Pensjonskassen og at departementet vil komme tilbake
til budsjettbehovet forvaltningen av ordningen medfører.
Presidentskapet viser til at stortingspensjonsloven
er knapt og generelt formulert. Det forutsettes at Pensjonsstyrets
innarbeidede praksis videreføres der dette ikke reiser spørsmål
i forhold til lovgrunnlaget i påvente av en totalrevisjon av hele
pensjonsordningen. Presidentskapet forutsetter også
at de forhold som påpekes av Ekspertutvalget vil bli tatt hensyn
til i den videre behandling av søknader om pensjon, og at Pensjonskassen
vil sørge for avklaring av eventuelle gjenværende uklarheter i gjeldende
regelverk eller praksis med utgangspunkt i eksisterende lovgrunnlag.
Spørsmål som måtte oppstå om endringer i selve loven, vil kunne
tas opp og vurderes i forbindelse med Stortingets behandling av Johnsen-utvalgets
rapport.
Når det spesielt gjelder spørsmålet om statsrådstid skal medregnes
som opptjeningstid etter 75-årsregelen, forutsetter Presidentskapet
at Pensjonsstyrets faste og langvarige praksis legges til grunn
og videreføres inntil lovgrunnlaget eventuelt blir endret.
Lovendringene medfører behov for å gjøre enkelte justeringer
i Instruks for Statens Pensjonskasse. Presidentskapet forutsetter
at dette følges opp av Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
I henhold til stortingspensjonsloven § 10 tredje ledd skal Pensjonsstyret
senest et halvt år etter regnskapsårets slutt, legge frem melding
og regnskap for Stortingets presidentskap. Melding og regnskap trykkes
som eget dokument i Stortingets dokumentserie og behandles som andre
saker i Stortinget i en av Stortingets faste komiteer (kommunal-
og forvaltningskomiteen) og debatteres deretter i plenum.
Presidentskapet viser til at Pensjonskassen også
administrerer pensjonsordningen for statsråder. Tidligere ble årsberetning
om virksomheten i denne pensjonsordningen lagt fram for Stortinget
med hjemmel i statsrådspensjonsloven § 9. Etter hvert inngikk rapporteringen
om pensjonsordningen for statsråder som en del av årsberetningen
fra Statens Pensjonskasse. På denne bakgrunn ble bestemmelsen om
fremleggelse av en egen beretning ikke lenger ansett for å være
nødvendig, og statsrådspensjonsloven § 9 andre ledd ble opphevet
i 2000Jf. Ot.prp. nr. 94 (1998–1999) Om lov om endringer
i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens Pensjonskasse og i enkelte
andre lover..
Presidentskapet ser at det kan være naturlig om
rapporteringen fra de to pensjonsordningene skjer på samme måte,
men er kommet til at plikten til å fremlegge en særskilt årsberetning
om stortingspensjonsordningen for Stortinget bør videreføres, men
i noe endret form. Stortinget har fortsatt et overordnet ansvar
for pensjonsordningen, og et særlig ansvar for å følge opp dette
regelverket. Det bør derfor legges til rette for en bedre oppfølging
av pensjonsordningen også i Stortinget, og de årlige beretninger vil
være et viktig grunnlag i så måte.
Presidentskapet fremmer etter dette forslag til
endring av lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter §
10 som følger:
"§ 10 skal lyde:
Pensjonsordningen administreres av Statens Pensjonskasse med
unntak av saker om ventegodtgjørelse i henhold til § 7 som behandles
av Stortingets presidentskap.
Pensjonskassen legger senest 1/2 år etter regnskapets slutt fram
en beretning om virksomheten i siste regnskapsår. Beretningen blir
gjennom vedkommende departement å forelegge Stortinget."
Ventegodtgjørelse er en ytelse av en annen karakter enn de øvrige
ytelsene i stortingspensjonsloven. Da ventegodtgjørelsen ble innført
ble den bl.a. ut fra sitt formål betegnet som førtidspensjon, men ytelsen
har over år fått et noe videre anvendelsesområde. Ventegodtgjørelsen
er skjønnsbasert, og skiller seg på den måten ut fra de rettighetsbaserte
pensjonsordningene. Pensjonsstyret har gitt retningslinjer for hvilke
momenter som skal vektlegges ved skjønnsutøvelsen i tråd med de
innstrammingene som ble vedtatt i ordningen i 2003.
Pensjonskassen administrerer ikke fra før denne typen ordninger.
Vedtak om ventelønn i staten iht. forskrift til lov om statens tjenestemenn
m.m. § 11 treffes av Arbeids- og velferdsetaten eller den Arbeids-
og administrasjonsdepartementet bemyndiger, i samråd med den enkelte
virksomhet.
Presidentskapet viser til at ventegodtgjørelsen
tar sikte på å dekke ulike situasjoner. Dels er den aktuell for
eldre representanter som har problemer med å skaffe seg nytt arbeid
en periode før ordinær pensjonsalder, dels kan den tenkes benyttet
for yngre representanter som i spesielle tilfeller har behov for støtte
i en overgangsperiode. Den typen vurderinger som skal foretas her
er i større grad knyttet til arbeidsgiveransvaret enn til trygderettslige
forhold, og presidentskapet går inn for at ordningen
skal ivaretas av Stortinget selv. Presidentskapet foreslås som beslutningsinstans
når Pensjonsstyret nedlegges. Det vises ellers til at når ny pensjonsordning
skal drøftes, vil også eventuelle fremtidige regler om ventegodtgjørelse
bli et tema – både når det gjelder vilkår og administrativ organisering.