Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin
Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun,
Torny Pedersen og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen,
Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark
og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Erling Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
legger til grunn at Norge har påtatt seg klare internasjonale klimaforpliktelser
gjennom tilslutning til FNs klimakonvensjon med ikrafttredelse i
1994, og tilslutning til den etterfølgende Kyoto-protokollen som
ble ferdigforhandlet i 1997 og ikraftsatt i 2005.
Komiteen legger også til grunn at veldokumentert
forskning viser at klimaproblemet globalt sett er den aller største
miljøutfordring vi står overfor. Dette inntrykket forsterkes år
for år. Kyoto-protokollen er så langt det viktigste internasjonale
rammeverket for arbeid for å hindre ytterligere klimaendringer.
Forskning viser også at global klimaendring kan medføre alvorlige
økologiske og helsemessige konsekvenser. Det vil også få store og
langsiktige økonomiske konsekvenser for hele verdenssamfunnet –
ikke minst for den fattigste delen av verden, så langt som en nå
kan overskue konsekvensene.
Komiteen viser til at de samlete globale utslippene
av klimagasser i 2004 var på ca. 49 milliarder tonn CO2-ekvivalenter, hvis en holder binding
av karbon i skog utenom. Dessuten fortsetter utslippene å øke. Ifølge
det internasjonale energibyrået (IEA) vil de globale energirelaterte
utslippene av CO2 øke med over 50 pst.
fram til 2030, dersom ikke virkningsfulle tiltak settes inn for
å redusere utslippene. Det anslås at utviklingslandene vil stå for
om lag 3/4 av denne utslippsveksten av klimagasser, og at utslippsveksten
av klimagasser til atmosfæren vil gi en kraftig økning i klimagasskonsentrasjonen,
slik at en får rundt 450–500 partikler pr. million (ppm). Dette vil
ut fra de modeller som brukes for å beregne temperatur, gi en økning
i gjennomsnittstemperaturen på 2–2,4 grader C sammenlignet med førindustrielt
nivå. Observasjoner og målinger viser så langt at temperaturøkningen
i arktiske strøk er betydelig over gjennomsnittet for kloden og
med meget alvorlige konsekvenser.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Regjeringen i Ot.prp.
nr. 66 (2006–2007) fremmet forslag til klimakvotesystem for perioden
2008–2012, og vedtak i Odelstinget 19. juni 2007, jf. Innst. O.
nr. 100 (2006–2007), og at dette var et viktig element i Norges
opplegg for å overholde Kyoto-protokollens forpliktelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Stortinget i juni 2007 gjennom behandlingen
av Ot.prp. nr. 66 (2006–2007), jf. Innst. O. nr. 100 (2006–2007)
vedtok endringer i klimakvoteloven slik at Norge fra 1. januar 2008
skulle kunne delta i EUs klimakvotesystem, og norske bedrifter skulle
kunne handle med klimakvoter i EU. Kvotesystemet vil omfatte store deler
av utslippene fra norsk industri- og energiproduksjon, herunder
petroleumsvirksomheten, og omfatte minst 40 pst. av dagens nasjonale
utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer viser til at det i Ot.prp. nr.
66 (2006–2007) var foreslått at det skulle avsettes en kvotereserve
som fanger opp behovet for tildeling av vederlagsfrie kvoter til
nye gasskraftverk, som skal basere seg på CO2-rensing
og høyeffektive varmekraftverk. Utover dette ville Regjeringen ikke
tildele noen kvotereserver for ny virksomhet i perioden 2008–2012.
Dette innebærer at norske virksomheter som er etablert etter 31. desember
2001 (med unntak for gasskraftverk), samt kapasitetsutvidelser av
virksomheter etter 31. desember 2001, med dette forslaget ikke ville
få tildelt noen vederlagsfrie kvoter. Dette er i motsetning til
virksomheter i EU der også nye eller utvidede virksomheter etter
31. desember 2001 får tildelt vederlagsfrie kvoter på linje med
eldre industri.
Disse medlemmer mener at forslaget i Ot.prp. nr.
66 (2006–2007) om å utelate utvidelser og nyetableringer etter 2001
fra tildeling av vederlagsfrie utslippskvoter, ville virke negativt
for etablering og utvikling av virksomhet i Norge. Særlig urimelig er
det at manglende tildeling av kvoter for ny og utvidet virksomhet
ville fått tilbakevirkende virkning ved at man går tilbake til før
2001 for basisår.
Disse medlemmer peker på at nyetablerte og moderne
virksomheter ofte er mer miljøvennlige enn eldre industri. Likeledes
innebærer ofte utvidelser av eksisterende virksomhet en betydelig
miljøvennlig modernisering. Det blir derfor urimelig ikke å gi virksomheter
som ofte representerer den mest moderne og mest miljøvennlige produksjon,
vederlagsfrie kvoter.
Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag
i Innst. O. nr. 100 (2006–2007), der disse medlemmer gikk
imot at ikke nye og utvidete virksomheter etter 31. desember 2001
skulle få tildelt vederlagsfrie kvoter, og fremmet forslag om at
det i en kvotereserve også skulle settes av kvoter til kvotepliktig
virksomhet som er etablert etter 31. desember 2001, samt til utvidelser
etter denne dato.
Disse medlemmer viser til at vedtaket i Innst.
O. nr. 100 (2006–2007) om å forskjellsbehandle nyere og eldre virksomheter,
samt utvidelser, ble anket til EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Disse medlemmer merker
seg at ESA delte disse medlemmers oppfatning ved
behandlingen av Ot.prp. nr. 66 (2006–2007) om at en slik forskjellsbehandling
var utilbørlig, og underkjente den norske regjeringens plan for
tildeling av utslippskvoter.
Disse medlemmer peker på at vedtaket fra ESA ikke
var overraskende, men snarere var bygget på generelle rettsregler
i EØS-avtalen og kvotedirektivet. Disse medlemmer viser
til at disse reglene var kjent for Regjeringen da man utarbeidet
Ot.prp. nr. 66 (2006–2007). Denne lovendringen og den forsinkelsen
den medfører, burde ha vært unngått, og kunne ha vært unngått, dersom
Regjeringen hadde vist større aktsomhet med hensyn til grunnleggende rettsregler
for denne typen saker.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil vise til behandlingen av Ot.prp. nr. 66 (2006–2007),
Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om lov om endringer i klimakvoteloven
m.m., og partienes merknader i saken. Disse medlemmer viste
der til partienes prinsipp om at forurenser skal betale. I et kvotesystem knyttet
til en ny og mer ambisiøs klimaavtale etter 2012, bør prinsippet
om at forurenser skal betale, gjennomføres. Det er viktig at Norge
jobber aktivt inn mot EU og FN for at dette kommer på plass. Samtidig
bør den nasjonale klimapolitikken innrettes slik at norske bedrifter
stimuleres til å tilpasse seg en slik fremtidig klimapolitikk. Disse
medlemmer mener derfor Regjeringens opplegg burde vært strammere,
og større forpliktelser burde vært lagt på forurenser.
Disse medlemmer peker på at det eksempelvis er
uheldig at Regjeringen har fått tilslutning til et opplegg hvor
det blir billigere enn før for en del industribedrifter å forurense.
Dette er et skritt i feil retning, og vil gjøre det vanskeligere
å gjennomføre den omstillingen som er nødvendig for å få klimagassutslippene
ned og for å bidra til nødvendig teknologiutvikling. Det er positivt
at Regjeringen i denne saken har strammet inn på tildelingen av
gratiskvoter ved gasskraftverket på Kårstø, men dette verket har
fortsatt betydelig tilgang på gratiskvoter. Dette innebærer at når
verket står stille, kan salget av kvoter være eneste forretningsvirksomhet
og et bidrag til at forurensning foregår andre steder. Etter disse
medlemmers mening burde minimum vært at et gasskraftverk
som ikke er i drift, fikk inndratt gratiskvotene.
Disse medlemmer konstaterer at flertallet ønsket
et mindre stramt kvoteopplegg enn Kristelig Folkeparti og Venstre
da saken ble behandlet i Stortinget, og konstaterer at Regjeringens
forslag i denne saken bygger videre på det som Regjeringen fikk
tilslutning til i Stortinget.
Komiteen legger til grunn at Regjeringen
har fremmet Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) med bakgrunn i EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) sin beslutning av 16. juli 2008. Komiteen viser
til miljøvernministerens brev av 12. desember 2008 om Stortingets
behandling av forslag til endringer i klimakvoteloven, der han ber
om at Stortinget behandler endringene til loven "så raskt som Stortinget
finner forsvarlig". Statsråden begrunner også dette i brevet med
at rask behandling er avgjørende for at kvotene skal kunne utstedes
før 30. april 2009, som er tidspunkt for innlevering av kvoter for
2008-utslippene. Komiteen legger opp til en slik
saksbehandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at som følge av at stortingsflertallet
i Innst. O. nr. 100 (2006–2007), stemte ned disse medlemmers forslag om
å sette av kvoter til nye og utvidete virksomheter, er norsk deltagelse
i EUs kvotesystem forsinket. Inneværende kvotehandelsperiode i EUs
kvotesystem trådte i kraft 1. januar 2008, og Norge er ennå ikke
tilsluttet dette. Dette til tross for at Stortinget mente at en
rask tiltredelse til kvotesystemet var så viktig at stortingssesjonen
2006–2007 ble forlenget for at Stortinget skulle kunne fatte de
nødvendige vedtak i tide.
Komiteen har merket seg at ESA har
akseptert den samlede norske kvotemengde, og at denne kvotemengden
vil være 20 pst. lavere enn utslippene til de kvotepliktige virksomhetene
var i 2005.
Komiteen har også merket seg at ESA krever enkelte
klare justeringer i det norske kvotesystemet før tildelingen kan
godkjennes og kvotene kan utstedes i kvoteregistret. Komiteen merker
seg også at ESA legger til grunn at det vedtatte norske kvotesystemet
om tildeling av vederlagsfrie kvoter fører til utilbørlig forskjellsbehandling
mellom ulike grupper eksisterende virksomheter, og at dette ikke
kan aksepteres.
Komiteen gjennomførte en åpen høring 8. januar
2009 der berørte parter i industrien kom med innspill til lovforslaget,
og der spørsmålet om å innføre en generell kvotereserve sto sentralt
i høringsytringene – spesielt rettet mot økte vederlagsfrie kvoter
til ny eller utvidet virksomhet.
Komiteen har i brev til Miljøverndepartementet
av 9. januar 2009 bedt om departementets vurdering av å kunne innføre
i kvotesystemet en generell kvotereserve med sikte på å fange opp
både utvidelser, produksjonsøkninger og nyetableringer. Komiteen viser
til departementets svarbrev av 16. januar 2009 der det bl.a. sies:
"Regjeringen ønsker at ny virksomhet som etableres
i Norge skal stå overfor de fulle miljømessige kostnader i tråd
med prinsippet om at forurenser skal betale. Dette vil gi de beste
insentivene til den omstillingen av norsk samfunnsliv som vi trenger
for å møte klimautfordringene. Det er også i tråd med EUs retningslinjer
for tildeling av klimakvoter, der det er åpnet for at landene ikke
tildeler kvoter til nykommere.
Dersom det skulle opprettes
en reserve, vil denne måtte tilgodese både utvidelser og nykommere.
Departementet har begrenset kunnskap om hvilke utvidelser og nyetableringer
med kvoteplikt som med stor sannsynlighet vil bli etablert i 2008-2012.
Vi er selvsagt kjent med utvidelsen av Celsa, som har funnet sted.
Videre har SFT opplysninger om planer i petrokjemisk industri og
det foreligger planer om utvidelser og nyetableringer innen energisektoren.
Det er usikkert hvor mye av disse planene som blir realisert, og
når, ikke minst i lys av den generelle økonomiske usikkerhet som
råder for tida."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at bedriften Celsa Armeringsstål
AS var en av bedriftene som deltok i forannevnte åpne høring. I
spørsmål til departementet om betydningen av opprettelsen av en generell
kvotereserve ville kunne gi denne bedriften flere vederlagsfrie
kvoter siden utvidelsen av produksjonen skjedde etter 28. mars 2008,
svarer departementet bl.a. i brevet av 16. januar 2009:
"I henhold til lovforslaget kvalifiserer Celsa ikke for
tildeling for utvidelsen fordi lovforslaget kun åpner for tildeling
til eksisterende utvidelser. Utvidelsen av Celsa fant sted etter
notifiseringen av tildelingsplanen.
Celsa har ved
flere anledninger påberopt seg at det ble gitt tillatelse til utvidelsen
tre virkedager etter notifiseringen av tildelingsplanen, og at disse
tre virkedagene er til hinder for at Celsa skal kunne få tildelt
kvoter for utvidelsen. Denne påstanden medfører ikke riktighet.
Ifølge
definisjonen i artikkel 3 (h) skal det være årsakssammenheng mellom
utvidelsen av virksomheten og behovet for en revidert kvotetillatelse
for at utvidelsen skal måtte likestilles med en nyetablering. Den
reviderte kvotetillatelsen som ble gitt til Celsa den 3. april 2008
er ikke foranlediget av utvidelsen av virksomheten. Celsa var i
likhet med en rekke andre bedrifter omfattet av kvotesystemet for
perioden 2005-2007. Alle disse virksomhetene fikk rutinemessig utstedt
nye tillatelser til kvotepliktige utslipp som følge av en overgang
til andre fase av kvotesystemet, dvs. perioden 2008-2012. Bakgrunnen
for at kvotetillatelsene ble revidert var behovet for en del endringer i
reglene for overvåking og rapportering av utslipp fra den første
til den andre kvoteperioden.
Det er kun dersom utvidelsen
er så omfattende at virksomhetens utslipp etter utvidelsen overstiger
visse terskelverdier at en utvidelse vil kreve at det utstedes en
ny kvotetillatelse. Endringer i virksomhetens art vil for øvrig
også kunne medføre behov for en revidert kvotetillatelse.
Utvidelsen
av Celsa kan etter dette ikke regnes som eksisterende, og har dermed
ikke krav på tildeling etter Regjeringens lovforslag.
Spørsmålet
i det følgende er om Celsa likevel kan anses å kvalifisere for tildeling
til utvidelsen dersom det opprettes en generell kvotereserve. Ifølge
direktivets artikkel 3 (h) skal en utvidelse av en eksisterende
virksomhet regnes som en nyetablering dersom virksomheten er utvidet
på en slik måte at utvidelsen krever at det utstedes en revidert
kvotetillatelse etter notifiseringen av tildelingsplanen. Utvidelsen
ville i så fall kvalifisere for tildeling fra en eventuell kvotereserve.
Celsas
utvidelse er som nevnt ikke av en slik karakter at den har medført
utstedelse av en revidert kvotetillatelse. Etter direktivets ordlyd
vil Celsa derfor ikke nødvendigvis være kvalifisert for å søke om tildeling
fra en generell kvotereserve. Departementet er imidlertid kjent
med at flere medlemsstater har definert utvidelser på måter som
synes å avvike fra ordlyden i direktivet.
Det kan
derfor ikke utelukkes at Norge kan få godkjent opprettelse av en
generell kvotereserve som åpner for at Celsa Armeringsstål likevel
kan søke om tildeling av kvoter som følge av utvidelsen. For at Celsa
skal kvalifisere for tildeling fra en eventuell generell kvotereserve,
må terskelen for å kunne kvalifisere for tildeling settes på en
annen måte enn definisjonen i kvotedirektivet. Definisjonen av hvilke
utvidelser som skal kvalifisere for tildeling etter kvotereserven
ville muligens kunne knyttes opp til en vesentlig utslippsøkning
fremfor utstedelsen av en revidert kvotetillatelse. En terskel for
kvalifisering som knyttes opp mot en vesentlig utslippsøkning, kan
ses på som et avvik fra ordlyden i kvotedirektivets artikkel 3 (h).
En slik terskel ville i så fall trolig måtte godkjennes særskilt
av ESA.
Gitt at Celsa skulle kvalifisere for tildeling
fra en eventuell kvotereserve vil dette allikevel ikke nødvendigvis
innebære en fordel for Celsa. Dette vil være avhengig av reglene
for tildeling av kvoter fra reserven og hvordan de tekniske forholdene
er på bedriften.
Én mulighet vil være at tildelingen
– for å være i samsvar med Regjeringens forslag til kvotesystem for
2008-2012 – baserer seg på normer brukt på hele anleggets kapasitet
etter utvidelsen. Normene som er foreslått benyttet i det norske
kvotesystemet er så vidt strenge at tildelingen vil kunne bli lavere
på et slikt grunnlag enn på grunnlag av de reglene som i dag gjelder
(dvs. virksomhetens historiske utslippstall og regelen som åpner
for økt tildeling som følge av utnyttelse av overskuddsgass).
Et
annet alternativ er å la virksomheter som utvider virksomheten,
få beholde sin opprinnelige tildeling, og få tildelt ekstra kvoter
for utvidelsen isolert sett. Dette vil kreve at man kan isolere
effekten av utvidelsen, noe som vil være en utfordring slik forholdene
synes å være for Celsa. Dette gjelder spesielt dersom man ikke ønsker
å bryte med hovedprinsippene i de allerede vedtatte tildelingsreglene
(jf. Ot.prp. nr. 66 (2006-2007)) og de foreslåtte endringene (jf.
Ot.prp. nr 19 (2008-2009)), for eksempel ved å legge fremskrivinger
til grunn for tildelingen. Etter det departementet har fått opplyst,
er anleggets innfyrte effekt i Celsas tilfelle ikke endret som følge av
utvidelsen. Departementet har forstått at produksjonskapasiteten
er økt som følge av andre endringer av anleggets utforming. Den
forventede utslippsøkningen skyldes i så fall at de eksisterende
ovnene kan utnyttes bedre som følge av andre investeringer i anlegget,
og at det kan prosesseres større mengder skrap. En tildeling til
Celsas utvidelse isolert, vil så langt departementet nå kan se måtte
bygge på en skjønnsmessig vurdering av utvidelsens betydning for
anleggets samlede produksjonskapasitet og utslipp.
Dersom
tildelingsgrunnlaget endres ved bruk av normer, er det ikke opplagt
at det lenger vil være relevant å bruke unntaksregelen om tildeling
på grunnlag av bruk av overskuddsgass, jf. klimakvoteloven § 7 første
ledd bokstav a).
Departementet har ikke tilstrekkelig
informasjon til å anslå hva en tildeling ville blitt basert på hypotetiske
regler. Den relevante informasjonen for å beregne tildelingen ville
typisk bli dokumentert i en søknadsprosess dersom det blir etablert
en reserve. SFT har beregnet at Celsa etter dagens regler tentativt vil
få om lag 95 000 kvoter/år i snitt. Forventede utslipp framover
er om lag 112 000 tonn. Den vederlagsfrie tildelingen tilsvarer
dermed om lag 85 % av forventet utslipp."
Flertallet viser til departementets begrunnelser,
og legger dette til grunn, men forutsetter samtidig at andre spesifikke
forhold ved bedriftens produksjon gjennomgås med sikte på at bedriften
skal bli likebehandlet med lignende og konkurrerende bedrifter i
EØS-området. Dette gjelder bl.a. ny gjennomgang og beregning av
karbon i skrap.
Flertallet merker seg at i forslaget til endringer
i klimakvoteloven har Regjeringen for å imøtekomme ESAs innvendinger
til det norske kvotesystemet, lagt til grunn at landbaserte virksomheter
uten utslipp i basisperioden 1998–2001 og som har fått utslippstillatelse
i henhold til forurensningslovens § 11, annet ledd, nå vil få rett
til tildeling av vederlagsfrie kvoter dersom de har hatt utslipp
før 28. mars 2008.
Videre foreslås det at virksomheter som har hatt vesentlige økninger
i sine utslipp i perioden fra 1. januar 2002 og til 28. mars 2008
og som kan dokumentere at dette i det vesentligste skyldes endringer
i art av virksomheten eller omfang, vil få tildelt vederlagsfrie
kvoter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) er
foreslått endringer i klimakvoteloven som et stykke på vei møter
ESAs innvendinger. Samtidig foreslås det ikke at det opprettes en
kvotereserve for nye virksomheter og utvidelser, med unntak for
høyeffektive varmekraftverk, i motsetning til i EU. Forslaget i
Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) representerer derfor fortsatt en forskjellsbehandling
av bedrifter i Norge i forhold til bedrifter i EU.
Disse medlemmer har merket seg høringsuttalelsen
fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til Ot.prp. nr. 19 (2008–2009)
der organisasjonen er negativ til Regjeringens forsøk på særnorske
løsninger med hensyn til EUs kvotehandelsdirektiv, og mener at dette
har skapt betydelige forsinkelser som vil gjøre det dyrere og mer
krevende å oppfylle Norges klimaforpliktelser i Kyoto-protokollen. NHO
er videre kritisk til at Regjeringen – til tross for at Norge skal
bli en del av et alleuropeisk kvotesystem med et felles utslippstak
– ønsker å legge større byrder på norsk industri enn det som er
tilfellet for de andre europeiske deltakerne i kvotesystemet. NHO viser
til at dette ikke har noen miljøeffekt, men vil ifølge NHO tvert
imot hindre en utvikling i retning av mer miljøvennlige energiløsninger. Disse
medlemmer deler NHO sin kritikk av Regjeringens forslag
i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009).
Disse medlemmer har også merket seg at en rekke
aktører: Celsa Armeringsstål, NHO, Norsk Industri, LO og NorFraKalk,
i sin høringsuttalelse til Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) ønsker at
det opprettes en generell kvotereserve forbeholdt virksomheter som etableres
eller utvides etter notifiseringen av tildelingsplanen 28. mars
2008. Det vises blant annet til at fravær av en generell kvotereserve
kan føre til reduserte investeringer i ny og mer miljøvennlig produksjon. Disse
medlemmer deler disse synspunktene.
Disse medlemmer har videre merket seg at Konkurransetilsynet
i sin høringsuttalelse til Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) også ønsker
at det opprettes en generell kvotereserve, og viser til de uheldige
konkurransemessige og miljømessige virkningene av at det forskjellsbehandles
mellom nye og eksisterende virksomheter. Konkurransetilsynet viser
også til at alle andre land i det europeiske kvotesystemet har opprettet
generelle kvotereserver til nye virksomheter. Disse medlemmer deler
Konkurransetilsynets vurderinger.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
ikke ønsker å innføre en kvotereserve for nye/utvidede installasjoner,
for å sikre gode vilkår for utvikling av nye og mer miljøvennlige
bedrifter i Norge, selv om dette er vanlig praksis i resten av EØS. En
generell reserve med objektive tildelingskriterier vil være uproblematisk
for ESA, og ha en klar positiv miljøvirkning. Disse medlemmer viser
til at EU legger opp til full likebehandling av nye/utvidede og
eksisterende installasjoner etter 2012 med samme begrunnelse.
Disse medlemmer peker på at de totale klimagassutslipp
fra kvotepliktige virksomheter i EUs klimakvotesystem bestemmes
av den totale mengden tilgjengelige kvoter i kvotehandelssystemet.
Nasjonale særløsninger med hensyn til kvotepliktige virksomheter
får dermed ingen effekt på de totale klimagassutslippene, kun på
fordelingen av disse utslippene mellom land og virksomheter. Disse
medlemmer peker derfor på at når Regjeringen har valgt å
legge seg på en annen løsning enn EU, og i motsetning til alle andre
land i det europeiske kvotesystemet ikke vil opprette en generell
kvotereserve, så har dette ingen effekt når det gjelder totale utslipp av
klimagasser og kan ikke begrunnes miljøpolitisk. Det har kun en
effekt med hensyn til inndragning av inntekter fra virksomhetene
til fordel for statskassen.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen i St.prp.
nr. 1 (2008–2009) legger opp til salg av klimakvoter inn i EUs kvotehandelssystem
på 6,5 millioner tonn for 2008 og 7 millioner tonn for 2009, og at
dette er anslått å ville gi en samlet salgsinntekt på 2,565 mrd.
kroner. Disse medlemmer peker på at dersom Regjeringen
virkelig hadde ønsket å benytte det europeiske kvotesystemet til
å føre en mer ambisiøs klimapolitikk, kunne den ha latt være å selge disse
kvotene og i stedet tatt dem ut av kvotehandelssystemet, og dermed
bidratt til et strammere kvotemarked. Dette ville ha redusert de
samlede klimagassutslipp fra kvotepliktige virksomheter i EUs kvotesystem
med 13,5 millioner tonn, tilsvarende om lag 25 pst. av de årlige
norske klimagassutslipp, og dermed hatt en betydelig klimaeffekt. Disse
medlemmer registrerer at dette valgte Regjeringen ikke å
gjøre. I stedet har Regjeringen valgt å fravike det som alle andre
land i det europeiske kvotesystemet gjør på et område som ikke har
noen som helst klimaeffekt, men kun symbolverdi, nemlig når det
gjelder ikke å opprette en generell kvotereserve.
Disse medlemmer viser til at selv om EUs kvotedirektiv
åpner for forskjellsbehandling av eksisterende og nye bedrifter
i perioden 2008–2012, er det ikke nødvendig å gjøre en slik forskjellsbehandling. Disse
medlemmer viser til at slik forskjellsbehandling svekker
kvotesystemets miljøpolitiske virkning, fordi forskjellsbehandlingen
bidrar til beskyttelse av eldre og mer forurensende industri til skade
for utviklingen av ny og renere industri. Dette er grunnen til at
EU etter 2012 har vedtatt å likebehandle nye bedrifter.
Disse medlemmer understreker at kvotetildeling
til nye aktører fra en generell kvotereserve kun vil være midlertidig,
slik at en ny aktør i én kvotehandelsperiode vil bli betraktet som
en eksisterende bedrift i neste kvotehandelsperiode fra 2013. Dette innebærer
at redusert tildeling av vederlagsfrie kvoter i forhold til eksisterende
bedrifter i inneværende kvotehandelsperiode 2008–2012, ikke vil
bli en varig tilstand. Etter 2012 vil nye aktører i inneværende
periode få tildeling av kvoter på lik linje med alle andre i samme
bransje, i tråd med det tildelingsopplegget som EU vil beslutte
for kommende periode.
Disse medlemmer har merket seg at miljøvernministeren
i brevet til komiteen, datert 16. januar 2009, der argumenterer
med at ny virksomhet som etableres i Norge skal stå overfor de fulle
miljøkostnader i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale. Disse
medlemmer viser til at denne begrunnelsen ikke holder så
lenge forurenseren bare skal "betale" en kort periode, og fra neste
kvotehandelsperiode vil få tildelt vederlagsfrie kvoter. Det blir i
så fall et svært midlertidig "prinsipp". Disse medlemmer viser
til at dette blir klart slått fast av ESA i vedtaket om den norske
allokeringsplanen, der det står:
"However, as also underlined by the Commission, it
is important to keep in mind that the new entrants issue is of a
transitory character. What is a new entrant in one trading period
will be an existing installation in the subsequent period. In other
words, new installations only fulfil the definition of a new entrant
for a limited period of time, i.e. part of a trading period, and
the cost of allowances for this limited period (probably less than
two years in the first period) can be taken into account in the
investment and timing decisions. The Directive guarantees that as
of a certain point in time the new entrant will be allocated allowances
in the same manner as all other existing installations for the remainder
of the lifetime of the installation.
On that basis
the Commission has stated that it acknowledges only that existing
installations and new entrants, which are recognised as a separate
category under the Directive, may be allocated on the basis of a
different methodology during one given trading period. Such different
treatment can however not be justified once a new entrant in the
preceding trading period turns into an existing installation in
the following trading period with similar data material being available
as for other existing installations. … The starting date of operation
cannot be used as the primary justification for discrimination between existing
installations.
Hence, in order to respect the principle
of equal treatment, the methodology that a Member State uses in
order to allocate allowances to new entrants should as far as possible
be the same as the one used for comparable incumbents, and exceptions
must be justified by reasons acknowledged under the Act."
Disse medlemmer viser til at Celsa Armeringsstål
AS i Mo i Rana nylig har investert i ny rense- og smelteteknologi
til i overkant av 300 mill. kroner for å møte sterkt skjerpede krav
til rensing av utslipp. Investeringen ble satt i drift i juli 2008,
og bedriften er midt i innkjøringsfasen nå. Det kan allerede nå
slås fast at den nye teknologien vil lede til store utslippsreduksjoner.
Den nye teknologien gir imidlertid også en viss kapasitetsøkning
i stålverket, og denne økningen leder til økte utslipp av CO2. Disse medlemmer viser
til at med Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) vil
Celsa ikke bli tildelt vederlagsfrie kvoter til å møte den kapasitetsøkning og
energimiksvridning – med tilhørende økte CO2-utslipp
– som blir følgene av miljøinvesteringen sommeren 2008. Den nye
rense- og smelteteknologien leder til svært betydelige utslippsreduksjoner,
bl.a. av kvikksølv., dioksiner, andre tungmetaller og støv. Disse
medlemmer har merket seg at etter ombygningen har SFT i
pressemelding omtalt Celsa som "verdens reneste stålverk".
Disse medlemmer viser til at dersom det ikke settes
av en generell kvotereserve som bedrifter i ekspansjon kan nyte
godt av, slik det er foreslått i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009), påføres
Celsa Armeringsstål AS store ekstrakostnader sammenlignet med konkurrerende
bedrifter i andre land i EUs kvotesystem. Disse medlemmer viser
til at samtlige øvrige land i EUs kvotesystem har innført en generell kvotereserve.
I snitt utgjør denne reserven 6 pst. av kvotevolumet. Reserven er
tilgjengelig for så vel nye virksomheter som eksisterende virksomheter
som utvider. I dette ligger en åpenbar mulighet for at Celsas konkurrenter
i andre EØS-land kommer bedre ut enn hva Celsa gjør under de norske
regler det legges opp til i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009).
Disse medlemmer peker videre på at i miljø- og
utviklingsministerens brev til komiteen, datert 16. januar, er skillet
mellom ny og eksisterende virksomhet beskrevet som følger:
"Departementet har konferert med Kommisjonen om definisjonen
i artikkel 3 (h) og har fått bekreftet at direktivet skal tolkes
antitetisk på dette punkt. Virksomheter som har fått fullstendig
kvotetillatelse før notifiseringen av
tildelingsplanen skal med andre ord regnes som eksisterende. Dette
gjelder selv om produksjonsanlegget som sådan ikke er ferdigstilt. Tildelingen
til en virksomhet som har fått utstedt en fullstendig kvotetillatelse
før notifiseringen av tildelingsplanen kan med andre ord ikke avvises
med den begrunnelse at virksomhetens aktivitet ikke er startet opp
forut for notifisering av tildelingsplanen. Tildelingen kan imidlertid
justeres slik at den beregnes ut fra forventet oppstartstidspunkt."
Disse medlemmer forstår det derfor slik at en
virksomhet i henhold til direktivet enten må betraktes som ny eller
som eksisterende. Det avgjørende er om den aktuelle virksomhet før
notifisering av tildelingsplanen har fått tildelt en fullstendig
tillatelse. I samme svar fra miljø- og utviklingsministeren fremkommer
også følgende:
"En antitetisk tolkning av direktivets definisjon av en
utvidelse innebærer følgende: Dersom en eksisterende virksomhet
får revidert sin kvotetillatelse som følge av en planlagt utvidelse
før notifiseringen av tildelingsplanen, vil utvidelsen måtte regnes
som ”eksisterende” og myndighetene vil ikke kunne avvise tildeling
til utvidelsen med den begrunnelse at virksomhetens utvidede aktivitet
ikke er startet opp før notifiseringen av tildelingsplanen. Som
i tilfellet med reelle nyetableringer er det imidlertid anledning til
å justere tildelingen slik at den beregnes fra det tidspunktet utvidelsen
forventes tatt i bruk."
Disse medlemmer deler her statsrådens syn.
Disse medlemmer viser til at i flertallets merknader
gjengis annet svar fra miljø- og utvik-lingsministeren som omhandler
Celsas stilling. Statsrådens uttalelser her harmonerer etter disse
medlemmers oppfatning ikke med statsrådens svar gjengitt
ovenfor. I det svar flertallet viser til, uttales innledningsvis
følgende:
"I henhold til lovforslaget kvalifiserer Celsa ikke for
tildeling for utvidelsen fordi lovforslaget kun åpner for tildeling
til eksisterende utvidelser. Utvidelsen av Celsa fant sted etter
notifiseringen av tildelingsplanen."
Disse medlemmer har ingen innvendinger til miljø-
og utviklingsministerens utsagn isolert sett.
Videre uttales det i statsrådens svar følgende:
"Det er kun dersom utvidelsen er så omfattende at virksomhetens
utslipp etter utvidelsen overstiger visse terskelverdier at en utvidelse
vil kreve at det utstedes en ny kvotetillatelse. Endringer i virksomhetens
art vil for øvrig også kunne medføre behov for en revidert kvotetillatelse."
Slik disse medlemmer ser det, angir miljø- og
utviklingsministeren konsekvensen av lovforslaget korrekt. På den
angitte bakgrunn konkluderer statsråden med at utvidelsen av Celsas
virksomhet kan skje innenfor rammen av Celsas gjeldende tillatelse
(meddelt i 2005) og uten noen ny tillatelse, hvoretter statsråden
konkluderer som følger:
"Utvidelsen av Celsa kan etter dette ikke regnes som eksisterende,
og har dermed ikke krav på tildeling etter Regjeringens lovforslag."
Ifølge disse medlemmer avdekker statsråden gjennom
sitt svar et betydelig spenn mellom kvotedirektivet og forslaget
til endret klimakvotelov: Det legges til grunn som korrekt at Celsas
produksjonsutvidelse ikke utløser behov for ny tillatelse. Slik disse
medlemmer ser det vil Celsas virksomhet – også etter utvidelsen
– i henhold til direktivet måtte vurderes som eksisterende. Etter
direktivet vil Celsa i så fall ha krav på vederlagsfrie kvoter for
utslippsøkningen. Etter forslaget til endret klimakvotelov blir imidlertid
Celsa å anse som ny virksomhet. Forskjellen i rubrisering synes
etter disse medlemmers oppfatning å bunne i at klimakvoteloven
bare unntaksvis utløser krav om endret tillatelse ved produksjonsøkning,
mens nettopp slik endret tillatelse utgjør selve grunnlaget for
skillet mellom ny og eksisterende virksomhet etter direktivet.
Disse medlemmer viser til at den særnorske måten
å implementere kvotedirektivet på kan lede til at virksomhet som
er å anse som ny etter direktivets definisjon, behandles gunstigere
enn virksomhet som ifølge direktivet anses som eksisterende. Ny
virksomhet får tillatelse forut for notifisering, og starter opp
virksomheten etter notifisering. Av miljø- og utviklingsministerens
svar fremgår at virksomheten får tildelt kvoter med hele sitt utslipp
som beregningsgrunnlag. Dette i motsetning til Celsa, som ikke får tildelt
kvoter for noen del av sin produksjonsøkning. Disse medlemmer ser
ikke bort fra at dette er en problemstilling som ESA vil kunne gripe
tak i.
Disse medlemmer har videre merket seg miljø- og
utviklingsministerens svar gjengitt ovenfor, hvor det er sagt følgende
om bl.a. utslippssituasjonen ved Celsa:
"SFT har beregnet at Celsa etter dagens regler tentativt
vil få om lag 95 000 kvoter/år i snitt. Forventede utslipp framover
er om lag 112 000 tonn. Den vederlagsfrie tildelingen tilsvarer
dermed om lag 85 % av forventet utslipp."
Så vidt disse medlemmer forstår, er dette tallstørrelser
som Celsa ikke umiddelbart drar kjensel på. Celsa har estimert sitt
fremtidige utslipp, etter produksjonsøkningen og med full kapasitetsutnyttelse,
til å utgjøre ca. 147 000 tonn pr. år – ikke 112 000 tonn. Hvor
mye Celsa får tildelt i form av vederlagsfrie kvoter er ikke klarlagt.
Tallet på 95 000 kvoter/år kan være korrekt, men uten at Celsa selv
har beregnet dette. Til illustrasjon kan nevnes at Celsas kvotepliktige
utslipp for 2007, med tillegg av kvoter for utslipp etter forbrenning
av olje som nå (i motsetning til i 2007) er kvotepliktig, utgjorde
ca. 71 000 tonn/år.
Komiteen merker seg at olje- og gassvirksomheten
ikke får tildelt kvoter vederlagsfritt. Følgelig omfatter endringsforslagene
bare landbasert industri. Dette betyr at det kun er landbaserte
virksomheter som ikke er underlagt lov om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på sokkelen,
som har krav på vederlagsfrie kvoter.
Komiteen merker seg videre at ESA ikke aksepterer
en reserve for gasskraftverk basert på rensing, men at det gis aksept
for en selektiv kvotereserve for høyeffektive kraftvarmeverk etter
en nærmere definisjon til virkningsgrad på slike verk. Det er avsatt
en slik kvotereserve på til sammen 4,2 millioner kvoter i perioden
2008–2009.
Komiteen viser til at Regjeringen har lagt til grunn
mest mulig objektive tildelingskriterier, slik at virksomhetene
selv ikke kan påvirke tildeling gjennom atferdsendring som ikke
gir miljøgevinst. Likevel gjør de foreslåtte endringer i regelverket
at en rekke virksomheter nå kan søke om ny tildeling etter et forbedret
tildelingsgrunnlag og med muligheter til utvidelser av mengden vederlagsfrie
kvoter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket seg at Regjeringen i
lovforslaget legger til grunn at EUs kvotedirektiv åpner for forskjellsbehandling
av eksisterende og nye bedrifter ved tildeling av vederlagsfrie
kvoter. Hovedregelen etter dette blir at det ikke legges opp til
vederlagsfrie kvoter til nye virksomheter, der begrepet nye virksomheter
defineres som etablert eller utvidet etter notifiseringen av tildelingsplanen,
dvs. etter 28. mars 2008.
Flertallet merker seg at det presiseres at dette bl.a.
betyr at det må skilles mellom eksisterende virksomheter som får
tildelt vederlagsfrie kvoter, og virksomheter uten rettighet til
nye kvoter, som i utgangspunktet må kjøpe sine kvoter. Unntaket
er høyeffektive kraftvarmeverk.
Flertallet har merket seg at det legges til grunn
at det er tidspunktet for utvidelsen og ikke kvotetillatelsen som
avgjør om det skal tildeles vederlagsfrie kvoter basert på utvidelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det følger av kvotedirektivets artikkel
3 (h) at utvidelse av en eksisterende virksomhet regnes som en nyetablering dersom
virksomheten er utvidet så mye at utvidelsen foranlediger behov
for en revidert utslippstillatelse i henhold til nasjonale regler.
Forslaget i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009) er dårlig tilpasset kvotedirektivets
system ved at utvidelse av eksisterende virksomhet gjennomgående
ikke vil kreve ny/endret tillatelse. Kun når en virksomhet øker
sine utslipp så mye at den kommer over i en ny utslippskategori,
med behov for endret måleprogram, utløses behov for en ny tillatelse.
I forsøk på tilpasning til kvotedirektivet griper lovforslaget derfor
tak i andre parametere enn tillatelsens dato, i form av dato for
utvidelser/faktiske utslippsøkninger, og bruk av tildeling av kvoter
etter normer.
Disse medlemmer viser til at lovforslaget i Ot.prp.
nr. 19 (2008–2009) fortsatt åpner for en urimelig forskjellsbehandling
mellom virksomheter. Dersom en ny virksomhet, med forventede utslipp
på 450 000 tonn CO2, etableres, får utslippstillatelse
før notifisering og har oppstart etter notifisering, vil virksomheten
anses som eksisterende virksomhet etter kvotedirektivet og forslaget
i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009), jf. miljø- og utviklingsministerens
svar til komiteen, datert 16. januar 2009, og vil få tildelt vederlagsfrie
kvoter ut fra sitt forventede utslipp på 450 000 tonn CO2 tonn/år etter reglene om normtildeling,
jf. utkast til § 8 (4). Dette da kvotetillatelsen vil ta utgangspunkt
i forventet utslipp.
Disse medlemmer viser videre til at dersom en
eksisterende virksomhet med utslippstillatelse fra 2005 og utslipp
på notifiseringstidspunktet på 50 000 tonn CO2 utvider,
og oppstart for utvidelsen skjer etter notifisering, med et utslipp
etter notifisering på 450 000 tonn CO2,
vil denne virksomheten ikke tildeles vederlagsfrie kvoter for utslippsøkningen,
men kun i forhold til et utslipp på 50 000 tonn CO2.
Dette til tross for at utvidelsen er betraktelig (+ 400 000 tonn/år).
Til tross for at virksomhetene i disse to eksemplene vil ha samme
utslipp i kvotehandelsperioden, vil de stille svært ulikt med hensyn
til tildeling av vederlagsfrie kvoter.
Disse medlemmer peker på at dette reiser spørsmål
ved om kvotedirektivet åpner adgang til slik diskriminering av virksomheter
som begge faller inn under direktivets definisjon av eksisterende
virksomhet.
Disse medlemmer peker på at disse problemer skyldes
at forslaget til norske regler for utslippskonsesjon er bygget opp
på annen måte enn i EU, og at kompatibiliteten mellom regelsettene
byr på utfordringer som ikke er tilfredsstillende løst i lovforslaget. Disse
medlemmer har merket seg at denne forskjellsbehandlingen
kan medføre en ny klage til ESA. Dette vil etter disse medlemmers mening være
svært negativt, og føre til en ytterligere forsinkelse av norsk
tiltredelse til EUs kvotesystem.
Disse medlemmer finner grunn til å henlede oppmerksomheten
på de norske regler for normtildeling, som etter omstendighetene
kan lede til forskjellsbehandling av eksisterende virksomheter.
Disse medlemmer peker på at problemstillingen
eksemplifiseres ved å sammenligne to i utgangspunktet like eksisterende
virksomheter, med de samme CO2-utslipp
og med utslippstillatelse fra 2005. Den ene utvider med økt CO2-utslipp som resultat forut for notifisering,
men etter 1. januar 2007, og skal etter forslag til endring i klimakvotelovens § 8
(7) få tildeling etter normene i § 8 (4). Det er lovens system at
virksomheten etter en utvidelse i sin helhet skal få tildelt vederlagsfrie
kvoter på grunnlag av nevnte normer, og slik at det ikke skal skje
en normtildeling for utvidelsen alene. For den andre bedriften skjer
det ingen endringer.
Begge bedriftene er å anse som eksisterende virksomheter i henhold
til kvotedirektivet. Konsekvensen av at den ene bedrift utvider
og får normtildeling for hele virksomhetens utslipp kan innebære
at vedkommende bedrift får lavere samlet tildeling av vederlagsfrie
kvoter enn den andre, tilsvarende bedrift som ikke utvider (og som
dermed får tildeling i henhold til historiske utslipp). Dette fordi
reglene for normtildeling gir lavere uttelling enn reglene for tildeling
basert på historiske utslipp. Det vises her til statsrådens svar
på spørsmål 5 fra komiteen, datert 16. januar 2009, hvor slik konsekvens
er påpekt som en mulighet. Bedriften som utvider kan selvfølgelig la
være å søke om normtildeling, og fortsatt få vederlagsfrie kvoter
basert på historiske utslipp forut for utvidelsen, dersom dette
gir samlet økt uttelling. Uansett medfører dette at denne bedriften,
sammenholdt med bedriften som ikke utvider, får tildelt en lavere
andel av sitt samlede kvotebehov som vederlagsfrie kvoter. Dette
til tross for at begge i henhold til kvotedirektivet er å anse som
eksisterende virksomheter.
Disse medlemmer peker på at også denne del av
loven vil ESA kunne gripe tak i. Problematikken om forskjellsbehandling
kan her løses ved at det ved utslippsøkninger kun er økningen som
skal normtildeles, mens tildelingen for det opprinnelige volum skjer
basert på historisk utslipp. Statsråden omtaler denne løsning i
sitt svar på spørsmål 5 til komiteen.
For øvrig oppfatter disse medlemmer det slik at
reglene om normtildeling i det vesentligste har sin begrunnelse
i relasjon til genuint ny virksomhet, og hvor de faktiske utslipp
ikke lar seg fastslå med særlig sikkerhet i forkant. Ved utvidelse
av en eksisterende virksomhet vil situasjonen kunne være en annen.
Her vil det regelmessig være slik at utslippsøkningen som følge
av utvidelsen lar seg beregne med stor grad av presisjon. I så fall
bør kvotetildelingen knyttes til slike beregninger, og ikke gjennom
normtildeling.
Komiteen viser til at det i proposisjonen
foreslås at eksisterende virksomhet som ikke har hatt representative
historiske utslipp før notifiseringen, skal tildeles kvoter på grunnlag
av normer for perioden 2008–2012. Dette systemet begrenses til etablering av
normer for produksjon av elektrisitet, varme og kalk med bransjespesifikke
normerte driftstider og lastfaktorer. Det åpnes for mulighet til
å justere normene dersom det skulle vise seg å være behov for det.
Komiteen merket seg at bedriften NorFraKalk AS
i høringen kom med innvendinger til at tildeling av kvoter etter
en normtid på 85 pst., ikke ville være i samsvar med virksomhetens
faktiske forventede driftstid, og at konkurransevilkårene for denne
bedriften ville bli dårligere enn sammenlignbare kalkbedrifter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at elementer knyttet
til bruk av normtid var oppe til mer generell belysning i høringsrunden. Flertallet viser
til at komiteens spørsmål til departementet i brev av 9. januar
2009 tar opp NorFraKalks innspill, og miljøvernministerens svar
i brev av 16. januar 2009 inneholder bl.a. følgende vurderinger
og standpunkt:
"Virksomhetene som får tildelt kvoter på grunnlag av historiske
utslipp har i varierende grad hatt driftsstans av tekniske og økonomiske
årsaker. Tildelingen til bedriftene som får kvoter på grunnlag av sine
historiske utslipp reflekterer dette. Det blir derfor misvisende,
slik NorFraKalk har gjort, å sammenholde en tildeling basert på
de foreslåtte normene og en tildeling basert på en optimal kapasitetsutnyttelse. Når
hovedregelen for tildeling av kvoter er historiske utslippstall
som inkluderer ulike driftsstanser, er det risiko for utilbørlig
forskjellsbehandling dersom andre virksomheter skal få tildelt kvoter
på grunnlag av normer som forutsetter en optimal kapasitetsutnyttelse."
Og videre sies det i svarbrevet:
"Ved vurderingen av om tildelingen innebærer utilbørlig
forskjellsbehandling, er det imidlertid ikke mulig å vurdere den
normerte driftstiden isolert. Det er summen av tildelingsprosenten
og de ulike normene (bl.a. driftstid, utslippsfaktor og lastfaktor)
som bestemmer hvor mange kvoter som blir tildelt den enkelte virksomhet.
Fastsettelse
av normerte driftstider innebærer en avveining mellom hensynet til
enkelhet og hensynet til representativitet for de enkelte virksomhetene."
Kvotedirektivets regler krever at tildelingsvedtakene for 2008–2012
fattes en gang for alle, og det vil ikke være anledning til å justere
tildelingen oppover på et senere tidspunkt. Dette gjelder uansett
om tildelingsgrunnlaget er normer eller historiske utslippstall.
Flertallet har merket seg innspill om at det kunne
gis økte kvotetildelinger med grunnlag i bedrifter som i sin virksomhet
nytter det som kan defineres som "best tilgjengelig teknologi" (BAT),
for på den måte å påvirke til mest mulig miljøvennlig produksjon.
Flertallet har forelagt problemstillingen for departementet
i brevet av 9. januar 2009. Deler av svaret fra statsråden lyder
slik:
"I prinsippet kan BAT definere normer for tildeling."
Og videre:
"Regjeringen har ikke ansett normtildeling på grunnlag
av BAT-verdier som et egnet grunnlag for tildeling av kvoter. CO2-utslipp i seg selv er ikke sentralt
i BAT-vurderingene for flere av de aktuelle bransjene. BAT-kravene
blir i hovedsak satt med tanke på andre utslipp enn klimagasser.
For en rekke bransjer finnes det derfor ikke BAT-nivåer for utslipp
av klimagasser som er representative for bransjen som helhet. For
de fleste bransjer er det vurderinger av energieffektivitet og muligheter
for utnyttelse av overskuddsenergi som vil påvirke CO2-utslippet".
Flertallet slutter seg til disse betraktningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at mye tyder på at en misforståelse ligger
til grunn for statsrådens svar. Disse medlemmer har
ikke oppfattet at kvoter skulle tildeles på bakgrunn av BAT alene, men
at BAT kunne benyttes som tilleggskrav for tildeling fra en generell
vederlagsfri kvote – et system som for øvrig benyttes i mange EU-land.
Disse medlemmer går imot forslagene som fremmes
i Ot.prp. nr. 19 (2008–2009).
Disse medlemmer viser isteden til Dokument nr.
8:3 (2008–2009) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Øyvind Korsberg, Ketil Solvik-Olsen, Torbjørn Hansen og Ivar Kristiansen om
lov om endring i klimakvoteloven (om vederlagsfrie kvoter).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
I lov 17. desember 2004 nr. 99 om kvoteplikt og handel med kvoter
for utslipp av klimagasser (klimakvoteloven) gjøres følgende endringer:
§ 7 (tildeling av kvoter vederlagsfritt for perioden 2008–2012)
skal lyde:
Vederlagsfrie kvoter for perioden 1. januar 2008 til 31. desember
2012 tildeles etter følgende prinsipper:
Landbasert virksomhet skal tildeles vederlagsfrie kvoter i henhold
til § 8 annet ledd tilsvarende 100 pst. av sine prosessutslipp og
tilsvarende 87 pst. av sine energiutslipp.
Det settes av en kvotereserve for vederlagsfri tildeling til
nye virksomheter. Kongen gir nærmere bestemmelser om størrelsen
på denne reserven, hvilke typer virksomheter som kan søke og øvrige
kriterier som skal ligge til grunn for tildelingen etter dette ledd.
§ 8 (tildeling av kvoter vederlagsfritt) skal lyde:
Forurensningsmyndighetene treffer vedtak om hvor mange kvoter
som skal tildeles den enkelte kvotepliktige for perioden 1. januar
2008 til 31. desember 2012.
For tildelingen av kvoter til eksisterende virksomheter for perioden
1. januar 2008 til 31. desember 2012 legges til grunn sist gjeldende kvotegrunnlag
som ble vedtatt for den enkelte virksomhet for perioden 1. januar
2005 til 31. desember 2007. Dersom utslippene fra virksomheten har
blitt eller med rimelig sikkerhet forventes å bli vesentlig redusert
eller økt som følge av vesentlige endringer av virksomhetens art
eller omfang, skal dette tillegges betydning ved tildelingen. Ved
endringer som medfører økte utslipp kan det ved tildelingen legges vekt
på mulighetene, herunder de tekniske og økonomiske mulighetene,
for å begrense utslipp av CO2, særlig
ved å ta i bruk de beste tilgjengelige teknikkene.
Tildelingsvedtaket gjøres betinget av at forurensningsmyndighetene
ved den årlige utdelingen av kvoter etter § 9 ikke finner at den
kvotepliktige virksomheten er nedlagt og at virksomheten har tillatelse etter
forurensningsloven § 11."