I proposisjonens kapittel 12 er revisorlovens ansvarsregler behandlet.
Reglene om revisors erstatnings- og straffansvar er ikke behandlet
i Kredittilsynets høringsnotat, men flere høringsinstanser har tatt til
orde for at disse reglene bør endres slik at de i større utstrekning
harmonerer med tilsvarende regler som gjelder i andre EØS-stater.
Når det gjelder reglene om revisors erstatningsansvar har departementet særlig
lagt vekt på forutsetningen som blant annet kommer til uttrykk i
Ot.prp. nr. 75 (1997–1998) om at det krever sterke grunner for å
fravike det alminnelige utgangspunktet om at skadelidte skal ha
full dekning av sitt økonomiske tap. Departementet har derfor ikke
funnet grunnlag for i denne omgang å følge opp høringsinstansenes
ønske om en fornyet vurdering av disse reglene. Departementet har
imidlertid vist til at det på grunnlag av høringen vil bli vurdert om
og i tilfelle på hvilken måte EU-kommisjonens rekommandasjon om
begrensning av revisors erstatningsansvar bør gjennomføres i norsk
rett, jf. departementets høringsbrev 17. desember 2008. Når det gjelder
spørsmålet om revisors straffansvar, har departementet tidligere
lagt vekt på at revisor har en sentral rolle i kampen mot økonomisk
kriminalitet, og at det derfor bør gjelde en forholdsvis streng
aktsomhetsnorm for revisorer. Det er i høringen ikke pekt på forhold
som tilsier en fornyet vurdering av revisorlovens sanksjonsregler.
På grunnlag av Kredittilsynets høringsforslag har departementet
særlig vurdert om gjeldende krav til sikkerhetsstillelse bør erstattes
med et krav om at det isteden skal være tegnet ansvarsforsikring.
Departementet har imidlertid vurdert at ordlyden i gjeldende lov
allerede åpner for dette, og har derfor lagt til grunn at det på
et senere tidspunkt vil bli åpnet for en mulighet til å tegne ansvarsforsikring
ved endring i revisorforskriftens krav til hva slags sikkerhet som
skal stilles.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.