Flere av de modellene for struktur- og foretaksendringer som
foreslås i proposisjonen, innebærer at deler av kapitalen overføres
til en finansstiftelse. Departementet slutter seg til Banklovkommisjonens vurdering
og utkastet til regler om slike finansstiftelser i nytt kapittel
2d i finansieringsvirksomhetsloven, herunder de særlige reglene
for sparebankstiftelser.
En finansstiftelse anses opprettet når generalforsamlingen har
godkjent stiftelsesdokument med vedtekter og truffet vedtak som
nevnt i § 2b-2 annet og tredje ledd, jf. § 2b-3 annet ledd, og i
§ 2c-4 eller § 2c-12, eller omdanningsvedtak etter § 2c-17. Departementet
viser til at opprettelsen av en finansstiftelse vil kreve tillatelse
av relevant myndighet i samsvar med de ovennevnte bestemmelser,
og at relevant myndighet kan stille vilkår i tillatelsen. Departementet
foreslår i tråd med Gjensidige Forsikring at det presiseres i § 2d-1
første ledd at styremedlemmene i finansinstitusjonen anses som opprettere,
men finner for øvrig ikke behov for ytterligere presisering og slutter
seg til Banklovkommisjonens forslag til § 2d-1 første til tredje
ledd.
Reglene som foreslås forutsettes i hovedsak å videreføre gjeldende
rett på området, men innebærer en viss oppmykning av kravene til
stiftelsens virksomhet og organisering, blant annet en økt adgang
til å forestå forvaltningen av, og utøvelsen av de eierbeføyelsene
som er knyttet til eierandelsbevisene.
Departementet viser til at Gjensidige Forsikring har uttrykt
et ønske om at lovgivningen også åpner for at Gjensidigestiftelsen,
som i dag fullt ut er underlagt stiftelsesloven og Stiftelsestilsynet,
etter søknad kan omdannes til en finansstiftelse. Departementet viser
til at Gjensidigestiftelsen har mottatt eierandelsbevis i forbindelse
med at Gjensidige konverterte en del av sin opptjente egenkapital
til grunnfondsbeviskapital. Departementet ser at det kan være et
behov for at en stiftelse som Gjensidigestiftelsen kan gis tillatelse
til å være en finansstiftelse, men departementet antar at dette
ikke vil være aktuelt for mange stiftelser. Departementet foreslår
i tråd med høringsmerknadene fra Gjensidige Forsikring ved Arntzen
de Besche en bestemmelse i ny § 2d-1 fjerde ledd som åpner for dette,
forutsatt at stiftelsen oppfyller kravene til finansstiftelser i
lovens kapittel 2d. Departementet legger til grunn at bestemmelsen
vil få et snevert anvendelsesområde, og at den kun skal anvendes
i særlige tilfelle.
Forslaget til nytt kapittel 2d i finansieringsvirksomhetsloven
gir særlige regler for finansstiftelsene. Departementet foreslår
i tråd med Banklovkommisjonens utkast at reglene om næringsstiftelser
i stiftelsesloven skal gjelde tilsvarende for finansstiftelser,
så fremt ikke annet følger av finansieringsvirksomhetsloven eller
er fastsatt i medhold av finansieringsvirksomhetsloven. Det forslås
blant annet særlige regler om at en finansstiftelses vedtekter og vedtektsendringer
skal godkjennes av Kredittilsynet, jf. § 2d-2 annet ledd, og regler
om sammenslåing og avvikling av finansstiftelser, jf. § 2d-5. Departementet
foreslår at Kredittilsynet skal føre tilsyn med finansstiftelsene
og deres virksomhet etter kredittilsynsloven, og at utgiftene etter
tilsynet utlignes etter kredittilsynsloven. Det vises til forslaget
§ 2d-1 annet ledd. Bestemmelsen viderefører finansieringsvirksomhetsloven
§ 2-22 første og annet ledd. Finansieringsvirksomhetsloven § 2-22
tredje ledd oppstiller nærmere krav til innholdet i en finansstiftelses vedtekter.
Departementet foreslår at dette videreføres med enkelte presiseringer
i § 2d-2 første ledd. Forslaget er i samsvar med Banklovkommisjonens
utkast til regler.
Departementet slutter seg til Banklovkommisjonens utkast til
regler om forholdet mellom finansinstitusjonen og finansstiftelsen
som er mer fleksibelt enn etter gjeldende rett. Dette vil begrense
behovet for dispensasjon og vil samtidig gi økt forutberegnelighet
for aktørene. Departementet presiserer viktigheten av at stiftelsen
forvalter sitt eierskap uavhengig av den institusjon eller det morselskap
stiftelsen har eierandel i. På den annen side ser departementet
det som viktig at stiftelsen som aksjeeier, skal kunne utøve aktiv
eierinnflytelse i institusjonen.
Banklovkommisjonen foreslår at ansatte og tillitsvalgte i finansstiftelsen
ikke kan utgjøre mer enn en tredel av medlemmene i henholdsvis generalforsamlingen
eller styret i finansinstitusjonen. Kredittilsynet og Sparebankforeningen
har påpekt at dette ikke gir god mening i de tilfeller hvor finansinstitusjonen
er organisert som et aksjeselskap (for eksempel en aksjesparebank).
Sparebankforeningen viser til at der stiftelsen eier samtlige aksjer
i finansinstitusjonen, kan det neppe være tvil om at stiftelsen
må kunne møte som eneaksjonær alene ved sine ansatte.
Departementet er enig med Banklovkommisjonen i at det bør gjelde
en grense for hvor stor del av medlemmene i finansinstitusjonens
styre og generalforsamling som kan ha en tilknytning til finansstiftelsen
som ansatt eller tillitsvalgt, og foreslår regler i tråd med Banklovkommisjonens
utkast. Forslaget gir Kredittilsynet hjemmel til i særlige tilfelle
å gjøre unntak fra den fastsatte grensen på en tredel, og departementet
legger til grunn at det at en stiftelse er eneeier i finansinstitusjonen,
typisk kan være et forhold som tilsier at Kredittilsynet kan gi
unntak fra grensen på en tredel. Departementet legger imidlertid også
til grunn at det i konsesjonsbehandlingen vil bli lagt vekt på om
det er meningen at stiftelsen skal eie samtlige aksjer i finansinstitusjonen,
og at spørsmålet om representasjonsrett også vurderes der. Departementet
foreslår at grensen på en tredel skal gjelde samlet for flere finansstiftelser
som har eiendeler i institusjonen. Det vises til forslag til ny
§ 2d-3 fjerde ledd.
Departementet foreslår i § 2d-4 bestemmelser om finansstiftelsens
virksomhet som er i tråd med Banklovkommisjonens utkast.
Gjensidige Forsikring ved Arntzen de Besche har i høringsmerknad
påpekt at det blant annet i forbindelse med omstruktureringer innen
finansnæringen, eller dersom det er vanskelig for en institusjon
å innhente egenkapital i de ordinære markeder, vil kunne være behov
for at en finansstiftelse også kan utstede eierandelsbevis for å
tegne eller kjøpe eierandelsbevis eller aksjer i en annen finansinstitusjon
i eller utenfor finanskonsernet for den omdannede institusjonen.
Gjensidige Forsikring ved Arntzen de Besche foreslår at lovforslaget
åpner for dette. Departementet kan i utgangspunktet ikke se noen
grunn til at finansstiftelsen skal utstede eierandelsbevis for å
tegne eller kjøpe eierandelsbevis eller aksjer i en annen finansinstitusjon.
Etter departementets vurdering vil det være vanskelig å begrunne
at stiftelsen skal hente inn ny kapital for å investere i andre
institusjoner. Departementet viser til at stiftelsens formål ikke
er å hjelpe finansinstitusjonen, men å fremme sitt eget formål som
følger av vedtektene, og at det i utgangspunktet vil være stiftelsen
uvedkommende om finansinstitusjonen trenger kapital. Det vil imidlertid påvirke
stiftelsen på lik linje med andre eiere at institusjonen går bra.
Dette fordi det er i stiftelsens interesse, og ikke institusjonens
som sådan. Departementet finner på denne bakgrunn ikke grunnlag
for å åpne for at en finansstiftelse kan utstede eierandelsbevis for
å tegne eller kjøpe eierandelsbevis eller aksjer i en annen finansinstitusjon.
Departementet foreslår i § 2d-4 tredje ledd nye regler om nedskriving
av finansstiftelsens vedtektsfestede grunnfondskapital som samsvarer
med Banklovkommisjonens utkast. Finansdepartementet foreslår i tillegg
at Kredittilsynet gis hjemmel til å gi nærmere regler om finansstiftelser
og deres virksomhet. Det vises til lovforslaget § 2d-4 femte ledd.
Departementet viser til at finansstiftelser etter lovforslaget
vil ha et vesentlig videre virkefelt enn etter dagens regler, og
foreslår i tråd med Banklovkommisjonens utkast, regler om avvikling
og sammenslåing av finansstiftelser i § 2d-5. Reglene viderefører hovedreglene
i finansieringsvirksomhetsloven § 2-24 første og annet ledd, men
er for øvrig mindre detaljert. Gjensidige Forsikring ved Arntzen
de Besche har foreslått at bestemmelsen skal utvides til også å gjelde
deling av finansstiftelser. Departementet viser til at det ikke
kan utelukkes at det kan oppstå situasjoner hvor det kan være aktuelt
at en finansstiftelse deles, men etter departementets vurdering
er dette ikke særlig praktisk. Finansieringsvirksomhetsloven § 2-24
inneholder i dag ingen bestemmelse om deling av finansstiftelse,
og departementet foreslår at § 2d-5 gis en ordlyd som samsvarer
med Banklovkommisjonens utkast. Når det gjelder myndighetenes skjønnsadgang
etter § 2d-5 annet ledd, mener departementet at bestemmelsen ikke
innebærer fare for vilkårlighet.
Banklovkommisjonen har foreslått at Kongen kan gi nærmere regler
om sammenslåing og avvikling av sparebankstiftelser i utkast til
§ 2d-9 tredje ledd. Etter departementets vurdering kan det også være
behov for nærmere regler om sammenslåing og avvikling av alminnelige
finansstiftelser, og departementet foreslår at Kongen gis hjemmel
til å fastsette slike regler. Det vises til lovforslaget § 2d-5
fjerde ledd.
Departementet foreslår i kapittel 2d avsnitt II særlige regler
for sparebankstiftelser. De alminnelige reglene for finansstiftelser
som foreslås i kapittel 2d avsnitt I, gjelder også for sparebankstiftelsene,
med mindre annet følger av de særlige reglene for sparebankstiftelser.
Bestemmelsene om sparebankstiftelser samsvarer med Banklovkommisjonens
utkast til regler og tar utgangspunkt i de reglene som ble inntatt
i finansieringsvirksomhetsloven da det i 2002 ble åpnet for at en
sparebank kan omdannes til en bank i aksjeselskaps form. Departementet
viser til at en finansstiftelse vil være en sparebankstiftelse dersom den
er etablert ved konvertering av grunnfondskapital i en sparebank
(jf. § ny 2b-2), ved sammenslåing eller annen foretaksendring som
omfatter sparebank (jf. ny § 2c-4), ved avvikling av en sparebank
(jf. ny § 2c-12) eller ved omdanning av en sparebank (jf. ny § 2c-17).
Det vises til forslag til ny § 2d-6 første ledd. En sparebank skal
benytte ordet "sparebankstiftelse" i sitt foretaksnavn, jf. § 2d-6
annet ledd. Rett og plikt til å benytte "sparebankstiftelse" i foretaksnavnet opphører
når sparebankstiftelsen ikke lenger skal være undergitt tilsyn av
Kredittilsynet etter finanslovgivningen, jf. § 2d-9 annet ledd.
I tråd med Banklovkommisjonens utkast foreslår departementet
at det oppstilles enkelte særlige krav til innholdet av vedtektene
for sparebankstiftelser. Det skal blant annet fastsettes i vedtektene
at stiftelsen skal videreføre sparebanktradisjonene og ha et langsiktig
og stabilt formål med sitt eierskap i sparebanken eller den omdannede
banken, eller i det holdingselskap som er morselskap i det finanskonsern banken
inngår i. Det vises til forslaget § 2d-7 første ledd første punktum.
Bestemmelsen viderefører finansieringsvirksomhetsloven § 2-19 syvende
ledd. Prinsippet om et langsiktig og stabilt formål med eierskapet
skal også gjelde i forhold til eierandeler i annen bank ervervet
av stiftelsen i forbindelse med sammenslåing av den sparebank som
opprettet stiftelsen, og en annen bank, jf. forslaget § 2d-7 første ledd
annet punktum.
Departementet foreslår i § 2d-7 annet ledd regler om generalforsamlingens
sammensetning som bygger på finansieringsvirksomhetsloven § 2-22
fjerde ledd fjerde punktum. Vedtektenes bestemmelser om generalforsamlingens
sammensetning og valg av medlemmer skal avspeile kundestrukturen
i den sparebank som opprettet stiftelsen, andre interessegrupper
og samfunnsmessige interesser knyttet til sparebankstiftelsens virksomhet.
I § 2d-7 tredje ledd foreslås det at bestemmelsene i § 2b-26 om
generalforsamlingen skal gjelde tilsvarende for sparebankstiftelser.
Forslaget § 2b-26 inneholder nærmere regler om møter, saksbehandling
og vedtak i generalforsamlingen. Det presiseres videre at det i
vedtektene kan fastsettes strengere flertallskrav for vedtektsendringer
og grense for det antall stemmer et medlem kan avgi på generalforsamlingen,
jf. forslaget § 2d-7 tredje ledd annet punktum.
I tillegg til de alminnelige reglene om finansstiftelsers virksomhet
i forslaget § 2d-4, foreslår departementet enkelte særlige regler
om sparebankstiftelsers virksomhet i § 2d-8. Bestemmelsen svarer
til Banklovkommisjonens utkast og viderefører i hovedsak særlige
regler om sparebankstiftelsers virksomhet som følger av finansieringsvirksomhetsloven
§ 2-23. De foreslåtte reglene om disponering av overskudd i § 2d-8
tredje ledd avviker imidlertid fra finansieringsvirksomhetsloven
§ 2-23 tredje ledd fjerde punktum som gir sparebankloven § 28 tilsvarende anvendelse.
Som det fremgår av kapittel 6.7 ovenfor, foreslås sparebankloven
§ 28 opphevet og erstattet av § 2b-18 og § 2b-27, og reglene som
foreslås om stiftelsens utdeling av gaver til allmennyttige formål
er i samsvar med dette.
Når det gjelder sammenslåing og avvikling av sparebankstiftelser,
gjelder de alminnelige reglene om finansstiftelser tilsvarende,
jf. forslaget § 2d-9. En sparebankstiftelse vil bli omdannet til
en vanlig stiftelse etter stiftelsesloven dersom stiftelsens eierandel
i sparebanken blir mindre enn en tidel av aksjekapitalen eller summen
av grunnfondskapitalen og eierandelskapitalen i institusjonen. I
tråd med Banklovkommisjonens utkast foreslår departementet at kravet
om ti pst. eierandel skal kunne oppfylles i fellesskap av flere
stiftelser med eierandel i institusjonen dersom stiftelsene har
et vedtektsfestet samarbeid. Det vises til forslaget § 2d-9 annet
ledd. Departementet foreslår videre at Kongen gis hjemmel til å fastsette
nærmere regler om sammenslåing og avvikling av sparebankstiftelser,
jf. § 2d-9 tredje ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.