Jeg viser til brev av 27. mai 2009 fra Familie- og kulturkomiteen
der det blir stilt spørsmål om hvilke lovendringer som er nødvendig
for å sikre likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale
barnehager og hvordan de økonomiske konsekvensene av slike lovendringer
kan ivaretas.
Jeg vil uttrykke min støtte til prinsippet om likeverdig behandling
av kommunale og ikke-kommunale barnehager. Regjeringen tar sikte
på å oppnå likeverdig behandling gjennom en opptrappingsplan i løpet
av en periode på inntil fem år. Opptrappingen av tilskuddet vil
sette ikke- kommunale barnehager i stand til å tilby likeverdige
lønns- og arbeidsvilkår som i kommunale barnehager. Regjeringen
vil følge opp opptrappingsplanen i statsbudsjettet for 2010. En opptrappingsplan
fra 2010 og over fem år kan kombineres med innlemming av barnehagetilskuddet
i rammen til kommunene fra 2011 som planlagt.
Dersom likeverdig behandling blir regulert i loven, bør det fastsettes
en nasjonal forskrift som definerer likeverdig behandling. Denne
kompetansen bør legges til Kongen. Første, andre, femte og sjette
ledd i det framlagte forslaget til § 14 kan stå som nå. Tredje og
fjerde ledd bortfaller og blir erstattet med forskriftshjemmel til
Kongen. En ny § 14 kan da lyde:
§ 14 Kommunalt tilskudd til godkjente ikke-kommunale
barnehager
Kommunen skal yte tilskudd til ordinær drift
av alle godkjente, ikke-kommunale barnehager i kommunen, forutsatt
at barnehagen har søkt om godkjenning før barnehagesektoren er blitt
rammefinansiert.
Kommunen kan yte tilskudd til barnehager
som søker om godkjenning etter at barnehagesektoren er rammefinansiert.
Godkjente ikke-kommunale barnehager, jf.
første og andre ledd, skal behandles likeverdig med kommunale barnehager
i forhold til offentlig tilskudd. Kongen kan gi forskrifter med
nærmere bestemmelser om hva som menes med likeverdig behandling.
Kommunen skal utbetale tilskudd til godkjente ikke-kommunale
barnehager som skal motta tilskudd etter første eller annet ledd
forskuddsvis hvert kvartal inntil kommunen fatter endelig vedtak
om tilskudd.
Kommunens vedtak etter annet ledd kan påklages til
fylkesmannen.
Regjeringen vil måtte utrede forslag til forskrift nærmere. Utformingen
av forskriften må mellom annet ta hensyn til kommunene sitt behov
for å styre barnehagesektoren etter 2011.