Vedlegg 1

Brev fra Utenriksdepartementet, handelsministeren, til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe v/parlamentarisk leder Kjell Magne Bondevik, datert 3. juni 1994.

Spørsmål vedrørende EØS-tilleggsavtalen

       Det vises til tre spørsmål vedrørende EØS fra Kristelig Folkepartis stortingsgruppe oversendt av Utenrikskomiteens leder i brev datert 1. juni d.å.

       Vedlagt oversender jeg svar på disse spørsmålene.

Spørsmål 1

Direktiv 391 R 3356

       Hvordan vurderer Regjeringen mulighetene for kontroll av farlig gods og lett bedervelig mat ut fra dette direktiv? Vil kontrollen svekkes i forhold til i dag?

Svar:

       Kontroll av gods på vei gjennomføres som stikkprøvekontroll i prinsippet overalt i Norge. Det vil si at transportørene må være forberedt på kontroll av godset også lenge etter at grensen er passert.

       Rådsdirektiv 3356/91/EØF medfører ikke behov for endring av dagens norske kontrollsystem for transport av gods på vei, inklusive farlig gods og lettbedervelig mat.

       Det må således forventes like god kontroll også etter at direktivet er blitt en del av EØS-avtalen.

Spørsmål 2

Rådsresolusjon 93/213/EØF

       Kan departementet utdype hva som ligger i de intensjoner som er trukket opp i rådsresolusjon 93/213 (EØF) på telekommunikasjonssektoren, og hvilke « betydelige endringer i forhold til dagens regulering av telesektoren » som vil evt. følge for Norge dersom disse intensjonene blir gjennomført?

Svar:

       Rådsresolusjon 92/213 inneholder ingen bindende rettsregler, men uttrykker visse målsetninger for EFs politikk på teleområdet. Hovedmålsetningen nedfelt i Rådsresolusjon 93/213 er en avvikling av monopolene for offentlig taletelefoni innen 1. januar 1998. Dette forutsetter at det utvikles mekanismer som sikrer opprettholdelsen av et landsdekkende tilbud av teletjenester.

       Kommisjonen er gitt i oppdrag å utarbeide utkast til nytt regelverk om dette innen 1.1.1996. Utformingen av regelverket vil skje i henhold til reglene om beslutningsprosessen i EØS-avtalen.

       Dersom intensjonene i resolusjonen gjennomføres i EU og vi aksepterer det for Norges del, vil Televerkets monopol når det gjelder taletelefoni måtte avvikles og erstattes av et annet landsdekkende tilbud. Norges holdning til det regelverk som eventuelt blir utviklet innenfor rammen av EØS, vil bli fastlagt i samråd med Stortinget.

       Resolusjonen fastslår også at det skal utarbeides planverk for den fremtidige politikk når det gjelder henholdsvis mobile teletjenester, teleinfrastruktur og kabelnett for fjernsyn.

Spørsmål 3

Rådsdirektiv 93/89/EØF

       Vil gjennomføring av dette direktivet kunne få betydning for oppkrevingen av bompenger på noen etablerte bompengeanlegg i Norge, f.eks. når det gjelder bompengeavgiftens størrelse eller tidspunktet når bompengeinnkrevingen må opphøre?

Svar:

       Gjennomføringen av Rådsdirektiv 93/89/EØF vil ikke få betydning for oppkrevingen av bompenger på noen etablerte bompengeanlegg i Norge.

       Bompengeavgiftenes størrelse er regulert i art. 7h hvor det heter at satsene for bompenger skal knyttes til kostnadene i forbindelse med bygging, drift og utvikling av det aktuelle infrastrukturnett. I Norge brukes bompengene kun til helt eller delvis å dekke investeringer ved anlegg og planleggingsarbeid knyttet til disse. Dette direktivet får dermed ingen virkning på takstnivået.

       Bompengeperiodens lengde, rabattordninger o.l. er ikke begrenset i EØS-direktivet.