Vedlegg 2: Brev av 24. januar 1994 fra Samferdselsdepartementet v/statsråd Opseth.

Svar på spørsmål vedrørende Televerket/TBK

       Jeg viser til henvendelsen fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité av 23.11.93 vedrørende Televerket og TBK AS, og har følgende merknader:

       Departementets rolle i forhold til TBK AS er ulik departementets rolle overfor forvaltningsbedriften Televerket. TBK AS er et aksjeselskap og driver, som forutsatt av Stortinget, på forretningsmessige vilkår i et konkurransemarked. Samferdselsdepartementet har ikke direkte instruksjonsmyndighet i enkeltsaker som springer ut av TBK AS sin forretningsdrift. En eventuell instruks vil måtte skje via Televerkets styre, og må finne sted på en generalforsamling i TBK AS. Samferdselsdepartementet gjør i denne forbindelse spesielt merksom på at eierinteressene i TBK AS nå forvaltes av Norsk Telekom AS jf. St.prp. nr. 51 (1992-1993) og Innst.S.nr.149 (1992-1993).

       Når det gjelder generelle retningslinjer for virksomheten i Televerket/TBK AS var departementet allerede ved etableringen av TBK AS opptatt av å sikre lik konkurranse mellom alle markedsaktørene. I St.prp. nr. 92 (1986-1987) heter det på side 2 om forretningsdriften til TBK AS:

       « Det forutsettes at selskapet skal drives etter alminnelige forretningsmessige prinsipper, og at en sikrer full regnskapsmessig adskillelse mellom denne aktiviteten og den øvrige del av Televerket, slik at en forebygger konkurransevridning og kryssubsidiering. »

       I samme proposisjon presiseres et av hovedkravene til forholdet mellom Televerket og TBK AS:

       « Monopoldelen må praktisere et likebehandlingsprinsipp slik at varer og tjenester som det er aktuelt at konkurranseselskapet kan motta, er tilgjengelig for konkurrentene på samme vilkår. »

       I St.meld. nr. 8 (1991-1992) Om televirksomheten i Norge side 31 oppsummeres den gjennomførte avmonopoliseringen på følgende måte:

       « Det har vært bred enighet om at det er gunstig at Televerket deltar i konkurransevirksomhet, forutsatt at deltakelsen kan gjennomføres « på like vilkår », dvs uten en uønsket konkurransevridning. Det må være en forutsetning at basisorganisasjonen ikke gjennom subsidiering eller andre uberettigede fordeler fra monopolvirksomheten, eliminerer den konkurranse som en har sett det som en fordel å etablere. »

       For å gi Televerket økte fullmakter på konkurranseområdet åpnet man i St.meld. nr. 8 for en mer omfattende utskilling av konkurransevirksomhet i aksjeselskaper.

       Videre het det:

       « Selv om en ikke kan gjennomføre konsernmodellen mellom forvaltningsbedriften og dens datterselskaper, vil det like fullt dreie seg om en sammenhengende virksomhet som må styres under hensyn til det. Dette innebærer at Televerket kan styre f.eks. TBK AS som datterselskap jf. St.prp. nr. 92 (1986-1987) avsnitt 3 hvor det i sammenheng med etableringen av TBK A/S ble foretatt en klarlegging av konstitusjonelle og selskapsrettslige sider der en forvaltningsbedrift har store datterselskaper. Det foreligger imidlertid den vesentlige reservasjon at monopolvirksomheten skal være åpen, transparent og ikke-diskriminerende og dette må gjelde også i forhold til datterselskaper som konkurrerer med annen, privat virksomhet. »

       Disse kravene er i samsvar med de såkalte ONP-vilkårene for bruk og tilveiebringelse av åpne nett, hvor det også heter at en dominerende stilling ikke må misbrukes. I norsk regelverk fremgår kravene av Alminnelig forskrift om åpne telenett og teletjenester § 9 « Prisene på tilgang til offentlige nett og reserverte teletjenester skal ta utgangspunkt i prinsippet om kostnadsorientering. De skal være basert på objektive kriterier, sikre likebehandling og ikke virke diskriminerende. »

       Fra Televerkets side er disse forutsetningene fulgt opp ved at konkurransevirksomhet som hovedregel skilles ut fra forvaltningsbedriften. Internt i Televerkets divisjon Nettleveranser er det innført et organisatorisk skille mellom enerett- og konkurranseprodukt ansvarlige. Alle vesentlige avtaler mellom Televerket og dets datterselskaper gjennomgåes av Televerkets Intern Revisjon før de vedtas av Hovedledelsen. Intern revisjon er styrket i sammenheng med de krav St.meld. nr. 8 (1991-1992) og St.meld. nr. 67 (1991-1992) stiller. Videre satser Televerket betydelige ressurser på å utvikle et produktregnskap som skal gi et bedre grunnlag for å kontrollere at kryssubsidiering ikke finner sted. Forøvrig har Intern Revisjon påbegynt revisjon for å fremlegge de attestasjoner som kreves i St.meld. nr. 67 pkt.3.2.8, jf. at Televerket i samband med årsoppgjøret skal avgi erklæring om at prissetting av monopol-/ONP-baserte tjenester og konkurranseutsatte tjenester levert av forvaltningsbedriften er i samsvar med de retningslinjer som foreligger. Styret skal videre sørge for at intern revisor avgir erklæring om at regnskapsføringen er i samsvar med disse retningslinjene. I forbindelse med opprettelsen av TBK AS ble forvaltningsoppgavene på konkurranseområdet skilt ut fra Televerket og lagt til et nyopprettet forvaltningsorgan, Statens teleforvaltning. Statens teleforvaltning sin tilsynsfunksjon med telemarkedet må sees i sammenheng med konkurransemyndighetens virksomhet for næringslivet generelt.

       Departementet har merket seg at det er stilt spørsmålstegn ved forretningsmoralen og forretningsførselen til TBK AS. Det er selvfølgelig i selskapenes og i statens interesse at forretningsvirksomheten har en best mulig kvalitet. Imidlertid vil disse aksjeselskapene, som all annen virksomhet som drives etter rene forretningsmessige prinsipper, fra tid til annen komme i situasjoner hvor de med hjemmel i inngåtte kontrakter m.m. hever avtaler, eller hvor de ved referanse til egen kontraheringsfrihet til tross for forhandlinger, ikke inngår kontrakter. Selv om konkrete saker rammer de enkeltpersoner/- selskaper som berøres hardt, synes hverken omfang eller antall å overstige konflikter/prosesser til private selskaper av samme størrelse og kompleksitet. Tvister som oppstår må løses gjennom normale kanaler, domstol/voldgift/forlik e.l., slik praksis er mellom parter i forretningsforhold.

       I forbindelse med påstandene om mindre bedrifters/underleverandørers økonomiske vanskeligheter som følge av TBK AS sin forretningsførsel har Norsk Telecom AS sitt styre gitt en redegjørelse til stortingsrepresentant Alvheim og TBK AS har gitt en redegjørelse i forbindelse med en henvendelse fra stortingsrepresentant Folkvord. Kopi av disse redegjørelsene vedlegges til orientering.