Vedlegg 15: Brev av 20. september 1994 fra Oddstøl Elektronikk as. til Elektronikkforbundet ang. « One-stop shopping ».

TELEVERKET, TBK - KRYSSUBSIDIERING

       I Televerden nr. 3 1994 gir Tormod Hermansen intervju under overskriften « Televerket med nummer på brystet ».

       I første avsnitt sier han: « ... at vi nå samkjører våre tilbud om intern og ekstern kommunikasjon » og « ... Nå etablerer vi en felles salgs og markedskanal. One-stop shopping.. »

       Uttalelsen må forstås dit hen at Televerket/TBK nå ikke bare har intensjon om, men allerede har tatt standpunkt om å markedsføre alle sine tjenester gjennom en kanal, et « utsalg » ifra 1. november.

       Hvordan dette kan gjøres uten å bryte med intensjonen i St.meld. nr. 8 (1991-1992) er det umulig for meg å forstå. Jeg vil underbygge dette med følgende eksempler og spørsmålstillinger:

1. Ved salg av telefonsentraler, bedriftsinterne nett, alarmoverføringer og tilbud om fjernmating av VHF basestasjoner må Televerket i dag forespørres på et tidlig tidspunkt om eksisterende telefonlinjer, kapasitet i nettet, linjeleie etc. Dette må gjøres før tilbud avgis. Det er helt urimelig at vi blir pålagt å blottlegge prosjekt overfor konkurrerende Televerk/TBK før vi avgir eventuelle tilbud. Det må bryte med alle skrevne og uskrevne lover om etisk forretningsdrift.
2. Televerket har gjennom Telemobil bygget ut en betydelig database på mobiltelefonabonnenter. Denne er i dag indirekte bygget opp gjennom bl.annet private handlere. Med «One stop shopping» vil databasen ligge tilgjengelig for Televerkets/TBKs satsing på mobiltelefonmarkedet ved bl.annet dialogmarkedsføring.
3. En del elektronikkhandlere er i dag forhandler for Televerkets alarmoverføringstjenester. Vi føler i dag frykt for at denne tjenesten med den kundemassen som er opparbeidet, nå blir overført til Televerket/TBK.
4. Den betydelige inntektekskilde som i dag ligger i Televerkets monopoldel på nettsiden vil etter det vi kan forstå, ved en A.S. organisering fritt kunne bli overført bl.annet TBK som konsernbidrag.

       Vi har tolket overgangen til aksjeselskapsformen i Televerket dit hen at Stortingets vedtak om å hindre kryssubsidiering og konkurransevridning fortsatt stod ved makt. Ved « One-stop shopping » vil det være praktisk umulig å håndheve og kontrollere et slikt lovverk.

       Vi ber Elektronikkforbundet om hjelp til å få avklart realiteten i Tormod Hermansens uttalelse.

       I verste fall kan det jo se ut som det vil være umulig for små og mellomstore bedrifter å oppretteholde forsatt satsing på telematikk i Norge i fremtiden. Blant annet ovennevnte saker vil da kunne føre til fare for alle de arbeidsplassene til de som arbeider med ovennevnte produkter i privat sektor.

       Vi håper på positivt svar på vårt brev og at saken kan tas opp med de rette instanser.