1. Innledning

    I proposisjonen er det redegjort for de endringer som er vedtatt eller foreslått på statsbudsjettet medregnet folketrygden for 1994 etter at budsjettet ble vedtatt av Stortinget. Dessuten blir det foreslått endringer på en del utgifts- og inntektsposter til ny saldering av budsjettet. Alle endringer er i forhold til B.innst.S.nr.III, dvs. det budsjett Stortinget vedtok 17. desember 1993.

       Som følge av framlagte tilleggsproposisjoner, er utgiftene utenom lånetransaksjoner vedtatt eller foreslått redusert med netto 721 mill. kroner i løpet av året. Utgifter til statlig petroleumsvirksomhet og overføring til Statens petroleumsfond er redusert med 1.150 mill. kroner, mens øvrige utgifter netto er økt med 429 mill. kroner.

       Bevilgningene til utlån og aksjetegning m.v. er vedtatt eller foreslått økt med 23.636 mill. kroner. De samlede utgifter inkl. lån er således vedtatt eller foreslått økt med netto 22.915 mill. kroner.

       I løpet av terminen er videre inntektene utenom tilbakebetalinger vedtatt eller foreslått redusert med netto 590 mill. kroner. Inntekter fra statlig petroleumsvirksomhet og Statens petroleumsfond er redusert med 1.918 mill. kroner, mens øvrige inntekter netto er økt med 1.328 mill. kroner.

       Bevilgningene til tilbakebetalinger m.v. er vedtatt eller foreslått økt med 22.827 mill. kroner. De samlede inntekter er dermed vedtatt eller foreslått økt med netto 22.237 mill. kroner.

       De viktigste forslag i proposisjonen er følgende:

       Utgifter ekskl. lån foreslås netto redusert med 4.802 mill. kroner. Herav gjelder 595 mill. kroner reduserte investeringsutgifter under Televerket som følge av at Televerket ble omdannet til aksjeselskap 1. november 1994, 412 mill. kroner reduserte renter på innenlandsk og utenlandsk statsgjeld, 1.000 mill. kroner reduserte overføringer til Statens petroleumsfond, mens andre utgifter netto reduseres med 245 mill. kroner. Som en motpost mot tidligere vedtatte tilleggsbevilgninger til bl.a. lønnsoppgjøret for de offentlige tjenestemenn, trygdeoppgjøret, utgifter til avtaler i helsevesenet, foreslås i tillegg reservebevilgningen til tilfeldige utgifter satt ned med 2.550 mill. kroner. Utlån foreslås netto økt med 5.195 mill. kroner. Utlån til statsbankene foreslås økt med 5.668 mill. kroner. Dette skyldes endret føring av slike utlån og motsvares av økt tilbakebetaling på inntektssiden. Se nærmere omtale under kap. 2430 og 5340.

       På inntektssiden blir oljeskatter foreslått redusert med 1.000 mill. kroner. På grunnlag av regnskapstall og ny informasjon om inntekter, sysselsetting og omsetning, blir inntektene av andre skatter og avgifter foreslått oppjustert med netto 10.418 mill. kroner. De endringer i skatteanslagene som nå foreslås, er tidligere i det vesentlige omtalt i Nasjonalbudsjettet og Gul bok for 1994.

       Inntekter utenom skatter og avgifter og ekskl. tilbakebetalinger foreslås netto redusert med 2.173 mill. kroner i denne proposisjon. De totale inntekter inkl. skatter, men ekskl. tilbakebetalinger foreslås dermed økt med 7.245 mill. kroner. Tilbakebetalinger foreslås økt med 19.562 mill. kroner som i hovedsak skyldes økt tilbakebetaling av lån fra statsbankene med 19.150 mill. kroner.

       De endringer som tidligere er vedtatt eller foreslått i terminen, og de endringer som foreslås i proposisjonen, fører til at hovedtallene i statsbudsjettet i alt blir endret slik i forhold til det vedtatte budsjett (B.innst.S.nr.III) for 1994 (mill. kroner):

Utgifter ekskl. lånetransaksjoner og oljevirksomhet, mindreutgift 3.374
Inntekter ekskl. oljeskatter, oljevirksomhet og tilbakebetalinger, merinntekter 10.573
Oljekorrigert underskudd, reduksjon 13.947
Netto oljeinntekter, mindreinntekt 1.768
Underskudd før lånetransaksjoner i alt, reduksjon 12.179
Netto utlånsnedgang 13.558
Redusert finansieringsbehov 25.737


       Av de endringer i utgiftene som tidligere er vedtatt eller foreslått, gjelder en netto reduksjon på 1.405 mill. kroner folketrygdens utgifter. Folketrygdens inntekter er tidligere redusert med 217 mill. kroner.

       I proposisjonen blir folketrygdens inntekter foreslått forhøyet med 2.170 mill. kroner. Inntektene fra arbeidsgiveravgiften foreslås økt med 1.270 mill. kroner, og inntektene fra trygdeavgiften foreslås økt med 900 mill. kroner. Folketrygdens finansieringsbehov reduseres derfor med 3.358 mill. kroner sammenlignet med B.innst.S.nr.III 1994, til 38.461 mill. kroner. Dette finansieringsbehovet foreslås dekket ved statstilskudd.

       Det er i proposisjonen redegjort for statsregnskapet medregnet folketrygden for perioden 1. januar - 30. september 1994.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen, Reidar Sandal og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til merknader under pkt. 5.