2. Forslag i proposisjonen til endringer på statsbudsjettets inntektsside

2.1 Innledning

       Netto foreslås i proposisjonen inntektene av skatter og avgifter satt opp med 9.418 mill. kroner. Oljeskattene foreslås redusert med 1.000 mill. kroner.

       Samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge, medregnet overføringer fra Skattefordelingsfondet, foreslås netto satt opp med om lag 10,4 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Oppjusteringen av anslagene skyldes en vesentlig sterkere vekst i fastlandsøkonomien, særlig i varekonsumet og sysselsettingen, fra 1993 til 1994 enn tidligere lagt til grunn.

       Anslagene for statens inntekter fra direkte skatter, medregnet trygdeavgift og overføringer fra Skattefordelingsfondet, er økt med 4,2 mrd. kroner. En sterk øking i etterskuddsskattene utgjør en stor del av dette. Arbeidsgiveravgiften er oppjustert med ca 1,3 mrd. siden vedtatt budsjett, særlig pga. oppjustering av lønnsvekstanslaget. Inntektene fra merverdi- og investeringsavgiften er økt med 3,9 mrd. kroner. Inntekter fra særavgifter foreslås netto satt opp med 1,8 mrd. kroner, hvorav avgiftsopplegget i Revidert nasjonalbudsjett 1994 forklarer ca 700 mill. kroner. Oppjusteringen av inntekter fra særavgifter er særlig knyttet til høy bilimport og sterk øking i inntektene fra engangsavgiften for motorvogner. En betydelig overgang fra blyholdig til blyfri bensin har derimot bidratt til å redusere avgiftsinngangen.

       Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 1994 anslås til 22.700 mill. kroner. Anslaget er 1.000 mill. kroner lavere enn anslått i B.innst.S.nr.III 1994. Reduksjonen skyldes bl.a. at en noe større andel enn tidligere anslått av påløpte direkte skatter for 1993 ble innbetalt innen utløpet av 1993. Samtidig er de påløpte avgiftene for 1994 lavere enn det som ble lagt til grunn i vedtatt budsjett. Anslaget for betalt produksjonsavgift er nedjustert med 700 mill. kroner som følge av at et lavere prisanslag utligner et høyere produksjonsanslag. En har ved utarbeidelsen av anslaget også tatt hensyn til innbetalt produksjonsavgift hittil i år.

       Det er ifølge Oljedirektoratet innbetalt 180 mill. kroner i arealavgift hittil i år. Innbetalingene er ifølge Nærings- og energidepartementet avgifter på lisenser gitt i medhold av 1965-resolusjonen. For lisenser gitt i medhold av denne resolusjonen, er opprinnelig tildelingsdato for den enkelte lisens forfallsdato for innbetaling av den årlige arealavgiften. Nærings- og energidepartementet opplyser at arealavgiften for de øvrige lisensene forfaller 31. desember 1994. Forfallet for årets innbetaling av arealavgift faller på en lørdag, og ifølge Oljedirektoratet er praksis for betalingsforfall første virkedag etter en helligdag; i dette tilfellet 2. januar 1995. Dette vil innebære at en andel av anslått innbetalt arealavgift for 1994 vil kunne komme til innbetaling i 1995. En har likevel valgt å legge til grunn at påløpt arealavgift for 1994 vil bli innbetalt i 1994.

       Inntektene fra avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen er bevilget med 2.600 mill. kroner i B.innst.S.nr.III 1994. På grunnlag av regnskapstall kan det ligge an til en reduksjon på 43 mill. kroner på denne posten. Da det fortsatt kan knytte seg usikkerhet til dette anslaget, er det likevel ikke foreslått å sette ned bevilgningen.

       De enkelte endringer på inntektssiden behandles kapittelvis nedenfor:

2.2 Kap. 5570 Lotteriavgift

Post 70 Avgift

       Salget av Pengelotteriets lodd har i 1993 og 1994 gått betydelig ned. Omsetningssvikten gjelder både det tradisjonelle pengelodd og FLAX-loddet. TV-Flax ble stoppet i august 1994 på grunn av svakt salg.

       Lotteriavgiften forventes av denne grunn å bli betydelig lavere enn tidligere forutsatt, og Finansdepartementet foreslår derfor å sette ned bevilgningen under kap. 5570 Lotteriavgift med 300 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.3 Kap. 3410 Rettsgebyr

Post 05 Gebyr ved for sent innsendt regnskap

       På denne posten føres gebyrer som kreves inn i forbindelse med oversittelse av frister for innsending av regnskapene til Brønnøysundregistrene.

       Det er Statens innkrevingssentral (SI) som fra 1. januar 1994 har ivaretatt ansvaret for innkreving av forsinkelsesgebyrene. På dette tidspunkt var det opparbeidet en betydelig restanse. For å kunne ivareta oppgaven med å kreve inn gebyrene og nedarbeide restansene, ble SI i 1994 tilført 2,5 faste stillinger og 2 to-årshjemler.

       Foreløpige regnskapstall viser at det vil bli en betydelig inntektssvikt i 1994. Årsaken til dette er bl.a. at langt flere krav enn antatt må tvangsinndrives. Det er svært få som betaler frivillig. Et betydelig antall saker er påklaget, og er til behandling i Brønnøysundregistrene eller Kredittilsynet. Så lenge klagebehandlingen pågår, stopper innkrevingen. I en rekke krav må SI avvente innkreving av forsinkelsesgebyret til krav med høyere prioritet er fullt ut innbetalt. I tillegg er det en del tilfeller hvor det ikke lenger eksisterer noen debitor for kravet pga. manglende opplysninger om styreformann/styremedlemmer, eller selskapet har opphørt å eksistere.

       Til tross for midlertidig omdisponering av ressurser hos SI, ser det ut til at det ikke vil være mulig å inntektsføre mer enn 20 mill. kroner i 1994.

       Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under kap. 3410, post 05 med 12,5 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.4 Kap. 3415 Regjeringsadvokaten

Post 01 Erstatning for utgifter i rettssaker

       Posten benyttes til føring av saksomkostninger tilkjent staten i sivile saker. Foreløpige regnskapstall viser en øking i inntektene som følge av at staten har vunnet flere omfattende saker.

       Det foreslås å øke bevilgningen med 1,7 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.5 Kap. 3473 Datatilsynet

Post 01 Årsavgift

       Posten benyttes til føring av årsavgift i forbindelse med etablering og registrering av selskaper.

       Foreløpige regnskapstall viser en øking i inntektene. Økingen har bl.a. sammenheng med økonomiske oppgangstider i samfunnet.

       Det foreslås å øke bevilgningen med 0,3 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.6 Kap. 4330 Flytransport og Hurtigruten (jf. kap. 1330)

Post 72 Avgift til finansiering av kjøp av flytransporttjenester

       Det foreslås at bevilgningen på kap. 4330, post 72 reduseres fra 110 mill. kroner til kr 0 i statsbudsjettet for 1994. Det vises til omtale under kap. 1330, post 82.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.7 Kap. 4616 Innbetalte pante- og tinglysingsutgifter

       I statsbudsjettet for 1994 under kap. 4616 er det bevilget 13,7 mill. kroner. Inntekten under dette kapitlet omfatter gebyrer for de utpantninger som utføres av de ordinære namsmenn for skattefogdkontorene.

       På bakgrunn av aktiviteten hittil i 1994 er det grunnlag for å oppjustere inntektsanslaget under kap. 4616.

       Det foreslås derfor at vedtatt bevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 4616 Innbetalte pante- og tinglysingsutgifter, post 01 Pante- og tinglysingsgebyrer, forhøyes med 7,0 mill. kroner fra 13,7 mill. kroner til 20,7 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.8 Kap. 4635 Låne- og garantiprovisjoner

Post 72 Garantiprovisjon - Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)

       Bevilgningen foreslås redusert med 2,3 mill. kroner fra 25,4 mill. kroner til 23,1 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III. Reduksjonen skyldes at SND har nedbetalt statsgaranterte lån raskere enn tidligere antatt.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 73 Låneprovisjon - Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)

       Anslaget på låneprovisjon er redusert fra 2,1 mill. kroner til 2 mill. kroner som følge av at SND har tatt opp lån i statskassen på senere tidspunkt enn tidligere antatt.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 74 Låneprovisjon - Selskapet for industrivekstanlegg (SIVA)

       Bevilgningen foreslås redusert med 0,94 mill. kroner fra 1,2 til 0,26 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at SIVA har lånt mindre i statskassen enn tidligere antatt.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.9 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning

Post 72 Gebyr

       Under denne posten er det bevilget 60 mill. kroner. Så vel antall førstegangsvarsler som antall andregangsvarsler i forbindelse med forfallet pr. 1. april 1994 viser en reduksjon i forhold til tilsvarende tall pr. 1 april 1993. Likeledes viser antall førstegangsvarsler ved forfall pr. 1. oktober 1994 en reduksjon i forhold til antall førstegangsvarsler ved forfallet på samme tid i 1993. Gebyrinntektene er etter dette anslått til ca 55 mill. kroner. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 5 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.10 Kap. 5331 Statens grunnkjøpslån

       I statsbudsjettet for 1994 er det under kap. 5331 Statens grunnkjøpslån, post 90 Avdrag fra Kommunalbanken, bevilget 120 mill. kroner. Som følge av ekstraordinære innbetalinger fra Norges kommunalbank er det grunnlag for å heve inntektsanslaget. På denne bakgrunn foreslås at vedtatt bevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 5331, post 90, forhøyes med 140,0 mill. kroner fra 120 mill. kroner til 260 mill. kroner.

       Komiteens slutter seg til Regjeringens forslag.

2.11 Kap. 5340 Lån til statsbankene (jf. kap. 2430)

Post 90 Midlertidig avdrag på lån fra staten

       Netto utlånsvekst til statsbankene anslås for 1994 å bli negativ. Dette skyldes oppjusterte anslag for avdragsinnbetalingen til statsbankene og nedjusterte anslag for statsbankenes utbetalinger. En har funnet det hensiktsmessig å gå over til bruttoføring av utlån til og avdragsbetalinger fra statsbankene, jf. omtale under kap. 2430. Nytt kap. 5340 post 90 Midlertidig avdrag på lån fra staten, foreslås på denne bakgrunn satt til 19.150 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.12 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

Post 93 SND-grunnfinansieringsordningen

       Kap. 5341 post 93 (ny) SND - grunnfinansieringsordningen foreslås satt til 300 mill. kroner i 1994. Dette er lån SND har tatt opp av staten i løpet av 1994 og som har forfall i 1994.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 92 Tilbakebetaling av lån til Luftfartsverket

       I St.prp. nr. 14 (1994-1995) Om endra løyvingsvedtak m.v. for 1994 under Samferdselsdepartementet, er det foreslått å sette ned bevilgningen på kap. 2450 Luftfartsverket, post 91 Tilbakebetaling av statslån, med 49,9 mill. kroner. Da 2450/91 har kap. 5341, post 92 som motpost på budsjettets inntektsside, må også bevilgningen på denne posten settes ned med 49,9 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 96 Industrifondet, avdrag på valutalån

       Anslaget på avdrag på valutalån er økt fra 8 til 30 mill. kroner som følge av at lånene innfris raskere enn tidligere antatt. Bevilgningen foreslås derfor økt med 22 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.13 Kap. 5453 Televerket, post 39 Til investeringslån

       Bevilgningen foreslås redusert med 250 mill. kroner. Det vises til nærmere omtale under kap. 2453 Televerket.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.14 Kap. 5419 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift - 2.15 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

       I St.prp. nr. 11 (1994-1995) og St.prp. nr. 14 (1994-1995) er det foreslått følgende endringer på avskrivninger av statens faste kapital i statens forretningsdrift (1.000 kroner):

Luftfartsverket -5.000

Statsbanenes trafikkdel -2.600

Statens kartverk -13.111


-5.511

       Som følge av dette foreslås bevilgningen under kap. 5491 post 30, Avskrivninger på statens kapital i statens forretningsdrift redusert med kr 5.511.000.

       Ved en inkurie er bevilgningen under posten i B.innst.S.nr.III (1994-1995) oppført med 50 mill. kroner for mye, da post 24.4 Avskrivning bildriften under kap. 2451, Statsbanenes trafikkdel, er inntektsført to ganger, både under kap. 5491 post 30, Avskrivninger på statens kapital i statens forretningsdrift og under kap. 5431 post 31, Avskrivning vedrørende bildriften. Kap. 5491 post 30 foreslås derfor i tillegg redusert med 50 mill. kroner, totalt med kr 55.511.000.

       I de samme proposisjoner som nevnt ovenfor er det foreslått følgende endringer på renter av statens kapital i statens forretningsdrift (1.000 kroner):

Luftfartsverket -400

Statsbanenes trafikkdel -11.600

Statens kartverk -1.033


-13.033

       Som følge av dette foreslås bevilgningen under kap. 5603 post 80, Renter av statens kapital i statens forretningsdrift, redusert med kr 13.033.000.

       Forvaltningsbedriftene er gitt en del fullmakter til å fravike fastsatte drifts- og investeringsbudsjetter. Dette innebærer at det i løpet av budsjettåret vil kunne finne sted en del endringer i forvaltningsbedriftenes budsjetter som ikke blir meddelt Stortinget. Dette vil kunne berøre inntektspostene under kap. 5491 og 5603. En indirekte konsekvens av de fullmakter forvaltningsbedriftene er gitt, er at også bevilgningene under kap. 5491 og kap. 5603 kan fravikes. Som følge av dette vil det kunne oppstå større avvik for disse postene fra nysaldert budsjett til regnskap.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.16 Kap. 5601 Renter fra lån til statsbankene

       Under kap. 5601 foreslås renter fra lån til statsbankene samlet nedjustert med netto 558,8 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes den lavere utlånsveksten til statsbankene, jf. omtale under kap. 2430 og kap. 5340. Husbanken bidrar i stor grad til nedjusteringen som følge av høyere ekstraordinære avdragsinnbetalinger til Husbanken samt lavere utbetalinger av lån i Husbanken i forhold til hva som tidligere er lagt til grunn.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.17 Kap. 5605 Renter av statens kontantbeholdning og andre fordringer

       Kap. 5605 foreslås samlet nedjustert med netto 173,6 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Hovedgrunnen til nedjusteringen er lavere renteinntekter fra post 86 av statskassens foliokonto i Norges Bank som følger av at gjennomsnittlig innestående i Norges Bank i 1994 er lavere enn tidligere lagt til grunn. Post 87 Renter av fond for støtte ved skipskontrakter og fiskebåtkontrakter er oppjustert med 75 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Dette skyldes at renter for 1993 først ble innbetalt til statskassen i 1994. Oppjusteringen av post 87 motsvares av en mindreinntekt i 1993.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.18 Kap. 2800 og 5800 Statens petroleumsfond

       I vedtatt budsjett (B.innst.S.nr.III) ble det under kap. 2800, post 50 bevilget 27.795 mill. kroner som overføring til Statens petroleumsfond, men samme beløp ble bevilget under kap. 5800 som overføring fra fondet. Som følge av at det i tilleggsproposisjoner er foreslått endringer under kapitlene 2440 og 5440, Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, er bevilgningen til og fra fondet foreslått økt med til sammen 768 mill. kroner.

       I denne proposisjonen blir inntektene av oljeskatter foreslått redusert med 1.000 mill. kroner. Overføringene til og fra Statens petroleumsfond foreslås derfor redusert med 1.000 mill. kroner til 26.027 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.