1. Bakgrunn

  Ved Stortingets behandling av Dok.nr.7 (1972-1973) om Utredning av Utvalget til å utrede spørsmål vedrørende Stortingets kontroll med forvaltningen m.v., jf. Innst.S.nr.277 (1976-1977), ble det vedtatt en tilføyelse til Bevilgningsreglementet. Her ble departementene pålagt å sikre adgang til å foreta administrativ revisjonsmessig kontroll med at midler (tilskudd m.v.) som stilles til rådighet for private eller for offentlig eller halvoffentlig virksomhet, og som ellers ikke er undergitt departementenes kontroll, brukes i samsvar med forutsetningene. I utredningen (NOU 1972:38) uttalte utvalget bl.a.:

       « Regjeringen bør overveie å fastsette generelle retningslinjer for de forskjellige typer kontrolltiltak. Utvalget forutsetter at retningslinjene for de administrative kontrollopplegg forelegges for Riksrevisjonen, som påser at disse virker tilfredsstillende i praksis.
       Spørsmålet om i hvilken utstrekning kontrolladgangen bør brukes, må overveies nærmere av forvaltningen. I en del tilfeller vil det være hensiktsmessig å iverksette revisjon eller andre former for direkte kontroll, eventuelt med stikkprøver. Det kan også være en god løsning å kreve rapport eller innberetning om bruken av midlene. Det bør i så fall overveies å kreve opplysning ikke bare om bruken av statsmidlene isolert, men om det totale ressursforbruk ved gjennomføring av formålet og om de resultater som er oppnådd, ... »

       Nærmere 65 % av statsbudsjettet forvaltes som overføringer, og på postnivå er det i alt 750 forskjellige tilskuddsordninger. Kontroll med tilskuddsforvaltningen er i henhold til Riksrevisjonens etatsplan for 1990-93 en høyt prioritert oppgave. På dette grunnlag har Riksrevisjonen gjennomført et forvaltningsrevisjonsprosjekt vedrørende departementenes tilskuddsforvaltning. Rapporten følger som vedlegg til Riksrevisjonens Dok.nr.3:01 (1994-1995), som inneholder antegnelse med svar og forslag til desisjon vedrørende departementenes tilskuddsforvaltning.

       Viktige forhold i forbindelse med dette prosjektet har vært å undersøke om det er:

- utformet entydige kriterier for tildeling av tilskuddene
- gitt målbare kriterier for den enkelte ordning
- etablert tilfredsstillende administrative rutiner, kontroll og tilsyn med tilskuddsordningene
- organisert kontroll med måloppnåelsen for den enkelte ordning og om forvaltningen foretar noen form for evaluering av resultatene.

       I prosjektet har begrepet tilskuddsforvaltning omfattet: administrasjon, kontroll, tilsyn og etterprøving. På denne bakgrunn ble det gjennomført et forprosjekt med en spørreundersøkelse i departementene, hvoretter det ble konkludert med at det i liten grad er utarbeidet overordnede retningslinjer for forvaltningen av tilskuddsordningene. Ingen av departementene hadde utarbeidet retningslinjer for sitt tilsyn med underliggende etaters tilskuddsforvaltning. Likevel ga flere departementer uttrykk for at de fører et slikt tilsyn. Undersøkelsen avslørte svake målformuleringer, manglende kriterier for måloppnåelse, samt mangelfull evaluering av tilskuddsordningene.