Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Øystein Djupedal om stortingsbehandling av forskrift om eksamen, fagprøve, vurdering og dokumentasjon.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 90 (1994-1995)
  • Kildedok: Dokument nr. 8:26 (1994-95)
  • Dato: 08.02.1995
  • Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen

1. Innledning

Til Stortinget.

       Departementet har sendt et utkast til forskrift om eksamen m.v i videregående skole til høring. Forskriften gjelder bl.a. endringer i karakterordningen og spørsmål om privatisters adgang til å forbedre sine karakterer.

       Følgende forslag fremmes i dokumentet:

       « Stortinget ber Regjeringa legge fram « Forskrift om eksamen, fagprøve, vurdering og dokumentasjon » til behandling i Stortinget. »

2. Komiteens merknader

     Komiteen vil vise til at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet den 13. januar 1995 sendte ut på høring utkast til forskrift om eksamen, fagprøve, vurdering og dokumentasjon for videregående opplæring med høringsfrist 1. april 1995.

       Komiteen vil derfor vente med å ta stilling til hvorvidt deler av forskriftene bør lovfestes eller på annen måte bør stortingsbehandles til høringsrunden er avsluttet og departementet har utarbeidet sine forslag.

       Hva angår privatister som vil forbedre karakterene fra videregående skole, vil komiteen vise til sine merknader i B.innst.S.nr.12 (1994-1995), der flertallet ber om å få seg forelagt resultatene av evalueringen av skriftlig/muntlig-prøve våren 1994 som sak for Stortinget. Komiteen vil be om at saken legges fram for Stortinget så snart som mulig.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer at stortingsflertallet ikke ønsker å ta stilling til karaktersystemet i videregående opplæring. Departementets forslag til forskrift omfatter bl.a. innføring av innsatskarakterer. En innsatskarakter vil fungere stigmatiserende og lite motiverende i forhold til læring. Videre vil en slik skjønnskarakter bringe inn et farlig « trynefaktor »-element, noe som kan gjøre det vanskeligere for elever å komme med faglig kritikk i forhold til læringen. Dette medlem mener at skjønnskarakteren, som orden, oppførsel og innsats, bør erstattes med ordninger for vurdering for eksempel basert på samtale mellom lærer, elev og evt. foreldre for elever som ikke er myndige.

       Dette medlem vil forbeholde seg muligheten til å komme tilbake til spørsmål om karaktergivning i videregående opplæring når departementet har utarbeidet et endelig forslag.

3. Komiteens tilråding

    Komiteen viser til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:26 (1994-1995) - forslag fra stortingsrepresentant Øystein Djupedal om stortingsbehandling av forskrift om eksamen, fagprøve, vurdering og dokumentasjon - vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 8. februar 1995.

Jon Lilletun, Jan Tore Sanner, Siri Frost Sterri,
leder. ordfører. sekretær.