Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens konstitusjonelle kontroll med statsrådens (departementets) myndighetsutøvelse i saker som gjelder aksjeselskaper, statsforetak og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov, herunder Norges Bank, for 1993.

1. Innledning

     Til Stortinget.

       I samsvar med Stortingets instruks for Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov, vedtatt av Stortinget 27. mai 1977, instruks av 10. mars 1992 og instruks av 10. april 1987, har Riksrevisjonen i i Dok.nr.3:04 (1994-1995) gitt melding til Stortinget om den konstitusjonelle kontroll for regnskapsåret 1993. Vedlagt dokumentet følger virksomhetenes årsregnskap, samt de tilhørende beretninger og protokoller.

       Riksrevisjonen redegjør for at statlig deleide selskaper bare inngår i dokumentet i den grad det er funnet grunnlag for bemerkninger eller orienteringer. Dette er i samsvar med den praksis Riksrevisjonen har etablert på grunnlag av retningslinjer fastsatt av Stortingets presidentskap 20. desember 1989.

2. Kap. 5 Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

Winix AS

       Riksrevisjonen orienterte ved brev 10. desember 1993 til Stortinget vedrørende statsrådens myndighetsutøvelse om at den ville legge frem en egen rapport om Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets IT-satsing med spesiell vekt på Winix AS. Denne rapporten foreligger i form av Dok.nr.1:04 (1993-1994). Avvikling av dette selskapet ble behandlet på ekstraordinær generalforsamling 22. september 1994, og avviklingsoppgjøret viser at de gjenværende aktiva består av midler og krav på totalt kr 190.393, samt produktrettigheter.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at forhold rundt statsrådens myndighetsutøvelse når det gjelder Winix AS vil bli vurdert ved behandlingen av Riksrevisjonens Dok.nr.1:04 (1994-1995). Winix AS omfattes således ikke av vedtaket i den innstilling som her fremmes om Riksrevisjonens konstitusjonelle kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse.

3. Kap. 8 Nærings- og energidepartementet

Den norske stats oljeselskap AS (Statoil)

       I Innst.S.nr.132 (1992-1993) vedrørende statsrådens myndighetsutøvelse for 1991 forutsatte kontrollkomiteen at Stortinget ville bli orientert om den svake resultatutviklingen ved Mongstadraffineriet på en egnet måte. I sin redegjørelse for statsrådens myndighetsutøvelse i 1992 konkluderte Riksrevisjonen med at den ville avvente departementets redegjørelse til Stortinget før saken kunne anses for avsluttet.

       Redegjørelsen fra departementet er inntatt i St.meld. nr. 26 (1993-1994), hvorav fremgår forutsetninger og premisser for den videre drift ved Statoil Mongstad og en vurdering av hvilke muligheter raffineriet har til å dekke sin forholdsmessige del av konsernets finanskostnader og til å oppnå overskudd. Lave raffineringsmarginer og driftstekniske problemer har ikke gitt mulighet for å oppnå denne målsettingen, og Statoil har derfor iverksatt et program for å bedre raffineriets konkurransedyktighet. Det heter videre at den økonomiske utvikling inntil videre vurderes ut fra driftsresultatet samt et størst mulig kontantbidrag til konsernet. Om og når selskapet skal kunne dekke sin forholdsmessige andel av finanskostnadene, vil avhenge bl.a. av lønnsomheten i bransjen. Det er gitt uttrykk for at det vil være overkapasitet i bransjen frem mot år 2000.

       Riksrevisjonen har merket seg at selskapet under de gitte forutsetninger ikke kan tidfeste når det vil være mulig å oppnå lønnsomme resultater. Selskapets totalavkastning etter skatt var i 1993 på 7,8 % mot 6,7 % i 1992. Egenkapitalandelen økte fra 1992 til 1993 med 1,3 % - til 29,6 %. Staten mottok ca 1 mrd. kroner i utbytte for 1993, av et overskudd på ca 3 mrd. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til Innst.S.nr.109 (1993-1994) angående Riksrevisjonens konstitusjonelle kontroll med departementets forvaltning av statens eierinteresser m.v. i 1992. I innstillingen fremkom at Riksrevisjonen, med støtte fra kontrollkomiteen, har gitt uttrykk for at det er behov for å gi Stortinget en grundig redegjørelse for hvilke forutsetninger og premisser som blir lagt til grunn for videre drift ved Statoil Mongstad, herunder når Statoil Mongstad vil ha mulighet til å dekke sin forholdsmessige andel av Statoils finanskostnader, og når Statoil Mongstad vil kunne drives med overskudd.

       Komiteen viste også til at en redegjørelse om Mongstad-raffineriet var inntatt i St.meld. nr. 26 (1993-1994) som på det tidspunkt lå til behandling i energi- og miljøkomiteen. Kontroll- og konstitusjonskomiteen gikk derfor ikke nærmere inn på problemstillingene vedrørende Mongstad i sin innstilling, og forutsatte at Riksrevisjonen fulgte saken videre i lys av departementets redegjørelse og Stortingets behandling.

       Komiteen har på sin henvendelse til Riksrevisjonen 25. januar 1995 om saken fått tilbakemelding ved brev av 3. februar 1995, hvor det bl.a. heter:

       « Så langt Riksrevisjonen kan se, gis det i St.meld. nr. 26 (1993-1994) en tilfredsstillende redegjørelse for de aktuelle forhold. »

       Komiteen tar denne vurderingen til etterretning og forutsetter at disse spørsmål også i fortsettelsen får den nødvendige oppmerksomhet.

4. Kap. 9 Samferdselsdepartementet

Billettservice AS

Komiteens merknader

       Postverkets engasjement i Billettservice AS er omtalt i antegnelsene til statsregnskapet for 1993, jf. Dok.nr.1 (1994-1995), og komiteen vil således ta opp forhold rundt Billettservice AS og statsrådens myndighetsutøvelse under behandlingen av Dok.nr.1 (1994-1995).

5. Komiteens tilråding

    Komiteen har forøvrig ingen merknader, viser til Riksrevisjonens melding og anbefaler Stortinget å gjøre slikt

vedtak:

       Riksrevisjonens melding om den konstitusjonelle kontroll for regnskapsåret 1993 med

1. Statens Datasentral AS
2. Norges Bank
Norges Kommunalbank
3. Statens Fiskarbank
4. Tinglysingdata AS
5. Statens lånekasse for utdanning
Studentsamskipnadene
UNINETT AS
6. Den norske Stats Husbank
AS Rehabil
Selskapet for industrivekst SF (SIVA)
7. Statens Landbruksbank
Statens Skogplanteskoler AS
Stattre AS
Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO)
8. Bjørnøen AS
Den norske stats oljeselskap AS (Statoil)
AS Horten Verft under avvikling
Kings Bay Kull Comp. AS
AS Kongsberg Våpenfabrikk
Norsk Forsvarsteknologi AS
AS Olivin
Statens Nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)
Statkraft SF
Statnett SF
Store norske Spitsbergen Kullkompani AS
Sulitjelma Bergverk AS
Svalbard Samfunnsdrift AS
9. Billettservice AS
Luftfartsverkets Parkeringsanlegg AS
Nordic Aviation Resources AS
Norges Postbank
Norsk Telekom AS
NSB Gardermobanen AS
Oslo Hovedflyplass AS
Telenor AS (Tidligere Norsk Tele AS)
TelePost Communication AS
10. Medisinsk Innovasjon Rikshospitalet SF (Medinnova)
Norsk Medisinaldepot AS

       - vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 9. februar 1995.

  Petter Thomassen,
leder og ordf. for nr 8

Dag Jostein Fjærvoll,
ordf. for nr. 9.
Carl I Hagen,
ordf. for nr. 2.
Sigvald Oppebøen Hansen,
ordf. for nr. 3 og 7.

Dagny Gärtner Hovig,
ordf. for nr. 5.
Jan P Syse,
ordf. for nr. 1.
Marit Tingelstad,
ordf. for nr. 10.

Rita Tveiten,
ordf. for nr. 4.i
  Kjellbjørg Lunde,
sekretær og ordf. for nr. 6.