3. Omorganisering av forsvarets bygningstjeneste (FBT)

3.1 Generelt

       Departementet gjer framlegg om å omorganisere FBT ved å slå saman regionane Viken (Oslo) og Hamar til ein ny region Austlandet lokalisert til Hamar, og slå saman regionane Bodø og Harstad til ein ny region Nord-Noreg lokalisert til Harstad. Samanslåinga av regionar skal fullførast innan 1. januar 1997.

       I dag har Sentralleiinga i Forsvarets bygningsteneste (FBT, i Oslo) 6 regionkontor: I Viken (Oslo), Stavanger, Hamar, Trondheim, Bodø og Harstad.

       Den omfattande omstillinga i Forsvaret medfører redusert aktivitet også for Forsvarets bygningsteneste (FBT). I framtida vil det bli vesentleg mindre byggje- og anleggsarbeid i Forsvaret. NATO-finansierte prosjekt er sterkt reduserte også i Noreg. Dette gjer det naturleg å rasjonalisere organisasjonen i FBT fordi det er mengda oppgåver som skal avgjere storleiken til organisasjonen. Det er gjennomført analysar for å klarleggje kva for regionkontor som vil ha tilstrekkelege oppgåver i åra framover. Analysane syner at det er rasjonelt å redusere talet på sjølvstendige regionkontor for å utnytte personellressursane meir effektivt. Det er lagt til grunn at FBT skal vere ein desentralisert organisasjon også etter omorganiseringa. Departementet meiner likevel at det er naudsynt med ei sterk sentralleiing, som mellom anna er ein føresetnad for å kunne følgje opp dei vedtak Stortinget gjer. Etter den føreslåtte omorganiseringa vil FBT ha 4 regionkontor: I Stavanger, Hamar, Trondheim og Harstad.

3.2 FBT/Austlandet

       Hamar er føreslått som lokaliseringsstad for FBT/Austlandet fordi det mellom anna gjev samarbeidsfordelar ved at Distriktskommando Austlandet og Forsvarets relokalisering Gardermoen (FrG) ligg på Hamar. Dersom Hamar vert vald, vil FBT vurdere å etablere eit underkontor i Viken (Oslo). Samanslåing av FBT/Viken og FBT/Hamar vil kunne spare inn 7 årsverk. Drifta vil årleg kunne bli redusert med 2,6 mill. kroner.

3.3 FBT/Nord-Noreg

       Harstad er føreslått som lokaliseringsstad for FBT/Nord-Noreg på grunn av at Harstad er eit mykje større kontor enn Bodø. I dag brukar FBT/Harstad 68 årsverk, medan FBT/Bodø brukar 27 årsverk. Difor er konsekvensane for personellet mindre ved ei lokalisering til Harstad. Dersom Harstad vert vald, vil FBT vurdere å etablere eit underkontor i Bodø. Samanslåing av FBT/Bodø og FBT/Harstad vil og kunne spare inn 7 årsverk. Driften vil årlig kunne bli redusert med 1,5 mill. kroner.

3.4 FBT sin bruk av konsulenttenester

       Dei seinare åra har FBT nytta store ressursar til kjøp av konsulenttenester. Dette har vore rekna for lønsamt i ein overgangsfase med store investeringsoppgåver. Når mengda oppgåver no vert redusert, vil og bruken av konsulenttenester verte redusert. Departementet sin retningsline er at bruken av konsulenttenester skal vere restriktiv og at dei ikkje skal bøte på generelt for få fast tilsette. Konsulenttenester skal primært nyttast til arbeidsoppgåver som krev ein kompetanse som FBT ikkje har, eller ikkje finn rekningssvarande å skaffe seg.

Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Brenden, Eriksen, Hauglid og Skaug, fra Senterpartiet, Galtung og Jakobsen, fra Høyre, Godal og Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, fra Kristelig Folkeparti, Næss, og fra Fremskrittspartiet, lederen, viser til at et overordnet mål i omstillingsarbeidet er å nå størst mulig innsparing på driftsutgiftene i Forsvaret. Dette gjelder også for Forsvarets bygningstjeneste (FBT).

       Komiteen viser til at oppgavemengda på investeringssiden for institusjonen vil bli redusert, noe som vil få størst virkning for regionkontorene. Komiteen er enig i at mest mulig av FBT sin aktivitet bør legges ut til de ytre etatene.

       Komiteen forusetter at delingen av stillinger mellom sentralledelsen og regionale ledd ikke svekker desentraliseringen av FBT, og at oppgavene i størst mulig grad skal utøves i regionene.

       Komiteen har merka seg FBT's utstrakte bruk av konsulenttjenester de seinere åra. Komiteen vil understreke at det skal føres en restriktiv linje for bruk av konsulenttjenester som det også framgår av proposisjonen. Komiteen viser i denne sammenheng til de utfordringer Forsvaret står overfor med hensyn til overtallighet.

       Komiteen viser til at departementet som en prøveordning har fullmakt til å opprette og nedlegge stillinger. Komiteen er enig i at opprettelse og nedleggelse av stillinger i FBT skal styres av departementet.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til departementets forslag om å redusere antall regionkontorer fra seks til fire.

       Flertallet, slutter seg også til at regionene Bodø og Harstad blir slått sammen til en ny Region Nord-Norge i Harstad.

       Et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet og Godal fra Høyre, slutter seg også til departementets forslag om å slå sammen regionene Viken og Hamar til en ny Region Østlandet plassert på Hamar.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at innsparingspotensialet ved en sammenslåing av FBT/ Bodø og FBT/Harstad er ventet å bli 1,5 mill. kroner pr. år. Disse medlemmer kan ikke se at reisekostnader og tidstap ved reiser er beregnet. Bemanningsbehovet i FBT er heller ikke utredet.

       Når avstander og kommunikasjonsforhold tas med i betraktning og når en vet at investeringsoppgavene for FBT/Bodø de nærmeste årene er i størrelsesorden 100-160 mill. kroner pr. år, mener disse medlemmer at det ikke er tilstrekkelig økonomisk og driftsmessig begrunnelse for å slå sammen FBT/Bodø og FBT/Harstad.

       Disse medlemmer vil derfor foreslå å opprettholde både FBT/Bodø og FBT/Harstad. Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:

       « FBT/Bodø og FBT/Harstad opprettholdes. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og Godal fra Høyre har merket seg at Forsvarssjefen går inn for at den sammenslåtte Region Østlandet lokaliseres til Oslo. Disse medlemmer har også merket seg at denne løsningen er i tråd med de økonomiske vurderinger FBT har gjort. Disse medlemmer finner derfor ikke grunn til å plassere FBT Region Østlandet på Hamar av distriktspolitiske grunner slik Forsvarsdepartementet foreslår. Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:

       « FBT Region Østlandet lokaliseres til Oslo-området. »